Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Usch, det är hemskt när barnen börjar gråta så efter en spruta. Vickis reagerade inte på den första, den andra sved visst desto mer så jag började nästan grina.

Vindvissla: Vad tuff Sam är som vågar doppa huvudet! Han blir nog ingen badkruka.

Jag tycker faktiskt inte det ar sa farligt nar de borjar grata. Jobbigare isf om de blir sjuka efterat. Isi skrek som en stucken gris men jag tror mest det var for att jag inte fick halla honom, han satt i knat pa en sjukskoterska. Vi kommer vanta med 6-manadersvaccinationerna tills vi ar tillbaka fran Sverige.

Jo, det är inte roligt för bebisen att bli sjuk efteråt. Det har vi sluppit som tur är. Men jag är lite blödig och grinar när Vickis grinar. Fast efter sista vacc. så var Vickis lite gnällig så han kände nog av det. Stackarn.

Sam markte jag heller aldrig nagonting pa, men forra gangen blev Isi jattegnallig i flera dagar, stackarn. Hoppas vi slipper det med nasta vaccination.

Vaccinerar man mot tuberkulos i Sverige nu?

Ungefär samma, men här ges inte tuberkolos.

1,2 och 3 manader: Rotavirus, ges i munnen

3, 5, 7, 15 manader: 6 i 1 spruta (difteri, stelkramp, polio, Influensa B, HepatitB, kikhosta)

Vid dom tillfällena kan man även ge mot pneumokocker, men det har man fatt betala själv (90 euro/spruta), men fran iar igar det i det allmäna programmet.

14 manader och under 3:dje levandsaret: Röda hund, mässling och passjuka.

Sen rekomenderas det att vaccinera mot färstingar ocksa, speciellt i den delen av Österrike där vi bor. TBE är vanligt här. Det subventioneras men en liten del far man betala själv.

Varan barnläkare rekomenderade ocksa vaccin mot meningokocker C, den fick vi ocksa betala själva.

Man har nog slutat med det. Det är ju så gott som utrotat sa sköterskan.

Men Vickis är vaccinerad mot äkta krupp, stelkramp, kikhosta, barnförlamning (polio), hjärnhinneinflammation och öron- och lunginflammation.

Ja anledningen de säger här är typ om de ska ut och resa i världen så finns det ju på många olika ställen, och tydligen ger det bäst resultat om man ger när de är bebisar.

Han får ligga en liten stund i sin säng. Där blev det visst tyst. Eller ja, någorlunda, han ska vända sig hit och dit och hamnar på tväre och fastnar så man får rätta till honom. Hade tänkt låta honom slumra lite på altanen i barnvagnen men där är fortfarande rena bakugnen tyvärr.

Oftast brukar han få ta en liten tupplur efter 18-snutten men idag ville han inte somna i vagnen. Han sov så länge på em. Både sambon och lille Vickis däckade i dubbelsängen när jag åkte till stallet vid halv tre och de var precis nyvakna när jag kom hem strax efter fem. Så nu blir det gnäll hela kvällen. Inte lätt när man är liten och trött och inte nåt är bra.

Båda mina grabbs sover. Min röda feja har äntligen gått tillbaka till normalfärg efter hopplektionen. Den var mycket nyttig, precis vad jag och åsnan behövde. En stor spark i röva. Men svetten rann och min termostat funkar inte som den ska så jag blir röd som en tomat i huvet och tror jag ska sprängas istället för att svettas. Så tio minuter i duschen med kallvatten i huvudet hjälpte lite.

Har beställt besiktning, (gulp, dyyyyrt:eek: )

Vi förhandlade med säljaren att vi delade 50/50 på kostnaden för besiktningen.

vindvissla skrev:
Jag tycker faktiskt inte det ar sa farligt nar de borjar grata.
Fast Tilde gråter inte, hon blir verkligen jätte ledsen och gråter sådär hjärtskärande att man själv börjar gråta.
Rasmus han grät lite, men inte alls "jobbig-gråt".

A-K skrev:
Ovanligt kvällsgnälligt barn i kväll. Helst ska jag bära runt på honom så ha får se sig om.
Måste vara värmen, båda mina ungar typ vägrar att sova och Rasmus gick upp flera gånger innan han somna. Tilde där emot somnade i pappas famn :bump: Men ska väl vakna för mat snart.

*kl*

Ett tag sen jag skrev här. Eddie växer så det knakar o han rullar runt för fullt i baby gymmet. Väger nu 7120 gram o är 64 cm lång.

Har börjat äta lite gröt, vanlig mat o puréer. Vissa är godare än andra. Dock är han JÄTTE hård i magen (mitt fel, gav han banan o redan innan va han hrd i magen). Dock vill de inte ge med sig, vi har prövat katrinplommon, aprikos/päron, bara päron puréer, olja i ersättningen. Jag misstänker att det är Babysemp 2 som gör de för de började då. Så ska pröva NAN 2 istället. Ammar dock fortfarande men något mål per dag brukar bli ersättning.

Vi åkte ner själva till Uppsala (55 mil) jag o Eddie, vilket gick jätte bra. Stannade 1 gång efter 25 mil sen sov han resten av resan, vi gjorde dock ett uppehåll på 2 tim hos pappa.
Snart kommer nästa prov då vi ska bila ner till Orust (86 mil) för semester i 2 v m svärmor m sambo o min sambos syster m barn. Sen tar sambon bilen hem efter några dagar i Uppsala. Jag o eddie flyger hem någon vecka senare. :banana:

Beställde även en Manduca i söndags som kom idag. Vi har provat den lite o den är helt okej (bättre än min mei tai som jag sydde :p), vi har dock inte burit länge i den. Har inte lyckats hitta alla inställningar mm ännu. Den var dock skönast att bära med korsade axelremmar.

Är du i Uppsala nu?

Här är mina gosungar :love:
31241017.jpg

Vi kollade på hästhoppning på eurosport idag, Rasmus frågade vad alla hästar hette och skulle köpa plåster till alla som slog i benen och rev!
Och här om dagen satt Rasmus och pappa på trädgårdstraktorn och donade på våran baksida. Då frågade pappa "Undra hur vi ska göra för att köra ut husvagnen" och Rasmus säger "Fråga mamma" :rofl:

Idag, just nu, inviger Tilde spjälsängen i sitt egna rum, får se hur hon sover då jag hoppas nattmålen är över snart, för nu är det bra svettigt att få över henne till min säng!!

Det var värst vad du reser runt i bil. Men skönt att det går bra.:)

Förstoppning är nog inte kul för en sån där liten heller. Hoppas att Vickis inte får det. Det verkar ju inte vara någon fara med det än. Om vi säger så.:cool:

Jag kanske ska berätta om vad vi gjorde i förrgår. Vi var på möhippa jag och Vickis. För mig var det den första långresan med honom. Heeeela 15 mil, drygt. Lillasysters möhippa i Gbg.
På morgonen åkte jag o syster J tillsammans ner. Vickis lekte i bilstolen med en liten mjukiskanin så han var nöjd. Och nysketen.
Vi skulle ha pole dancing, eller vad det nu heter, först på morgonen. Man har en stång, en skivstång tror jag det var, och dansar med och runt, lite som aerobic striptease.
När vi väl kom fram till gymmet så visade det sig att Vickis hade laddat upp rejält. Ut ska det ju naturligtvis, men i den mängden och spridningen... *suck* Det var bara att försöka skala av honom kläderna och inte smeta ut det över hela honom. Benen o fötterna blev helt insmetade i bajs och han sprattlade och busade så jag fick ett fint gult fotavtryck på mitt linne som jag skulle ha på träningen. Sen in i en dusch, det var inte att tänka på att försöka torka bort det där. Så nu har Vickis duschat.

Sen fick han ligga på ett badlakan med sina nya peltor hörselskydd och titta på oss fjollor som vickade runt med stänger. Jag var med på halva passet, sen ville Vickis ha snutte.

Han var helt otroligt behändig hela dagen. Var bara att lägga honom i barnvagnen när han blev gnällig, så somnade han. Vi var mest i en av lillasysters kompisars lägenhet och åt och pratade. Sen gick vi ut på restaurang på kvällen, då låg han och sov i sin vagn.

På vägen hem blev han jätteledsen så jag fick stanna, ta av shorts, byta blöja och krama lite. Hjälpte inte att syster E1, som åkte med på hemresan bara, satt bredvid och stoppade in napp. (Lite rörigt här, vi är fyra systrar. E1 är tvilling med E2 som ska gifta sig).

Sen så sprang det ut en älg. Men som tur var så stannade den på vänster sida om vägen, lite läskigt om den hade tagit fart och sprungit över. Jag är inte säker på om vi hade hunnit förbi.

Idag ska vi in till VC igen med Vickis bula i ögonbrynet. Nu tänker jag begära UL. Kan inte springa där varenda vecka och bara få konstaterat "insektsbett" eller "svullen lymfkörtel". Nu kanske det är något med lyfmkörtlarna men jag vill göra UL ändå.

visst är det underbart när dom sköter sig när man är borta?

bula på ögat? va har ja missat? :confused:

å här är det nya besked med hästen. mitt :love: till sambo har sagt att jag visst har råd ch tid att ha hästen själv i vinter, så nu ska jag ha det! och bete till nästa sommar gör vi hos hans mamma och pappa, där det även finns ett gammalt stall som vi ska renovera och göra tre boxar i.
eller som han säger "det är viktigt att ha en hobby" och han har väl sett hur dåligt jag mått och hur lessen jag har varit över detta...
kan ju inget annat än älska honom. :D

matilda lekte bubbelbad i badbaljan igår. jättefina fisbubblor gjorde hon! sen råkade det visst följa med lite bajs ut åxå. :grin:
upp med unge och ut med vatten och på med nytt vatten och ner med unge.
hon får bada ute på våran altan och sen ligge nakenfis på altangolvet och torka när det är väder till det.
det gillar hon übermycket. :laugh:

å herregud, vilket temprament det lilla damen har!
hennes kusin är jättemjuk och lugn och försiktig och om man tar hans leksak från honom blir han ledsen och börjar gråta.
matilda blir tokarg och vrålar som ett monster.
inget litet fint mjukt skrik, uten verkligen vrålar, så hon blir röd i ansiktet och det slår lock för öronen.
å tuff är hon.
har ännu inte träffat på något som har gjrt henne rädd eller bekymrad.
tror ja kommer få problem med henne när hon blir äldre, eftersom jag åxå har temprament och är tuff.
det bådar INTE gott för andreas! :angel:

idag har jag träningvärk i typ hela kroppen.
jag ute ch red 1,5 timme igår, vara 30 min var hoppning på banan. vi kom över hela 70 cm.
å min söta, goa lilla häst, som hellre hoppar och går omkull än stannar. :love:
hon är så rolig, hon travar fram till hindret, hoppar, travar, sen tar hon galopp fram till nästa hinder, går ner till trav, hoppar, travar några steg efter och sen tar galopp igen.
hon är ju travhäst, så hon är nog inte helt hemma i galoppen än, men vi tränar på det.

i morgbn ska matilda åka till sin farmor och farfar och stanna där tills på söndag dag och jag ska bli full och sen spendera halva söndan med att bara ligga ner och njuta av min bakfylla. :devil:

Jag är inte nere i Uppsala just nu. Kommer någon g¨åång mellan 30 juli o 12 augusti. Vet inte hur länge jag blir nere.

A-K.eng: Vi passar på o åker ner till mamma o på semester nu när jag ändå är föräldraledig. Annars blir de att jag bara åker ner 1-2 ggr/år,. Nu har jag redan sen april hunnit vara nere 2 ggr.

Sen kan sambon ta föräldraledigt oxå i 2 v utan att hans chef kan neka honom de. :laugh: Han är egentligen timanställd men jobbar heltid under nästan hela året. Men chefen vägrar ge dom semester så länge dom har jobb att gra (murare) (eller dom kan få semester men då kan dom ta hur många månader dom vill) o då hotar med att säga upp dom mm. Så nu när han kan ta fräldraledig så är de bra, för då kan han inte säga upp sambon pga de.

Sen är jag en sån som inte är brydd att sätta mig o åka 60 mil själv m ett barn eftersom jag själv är så van att åka långt eller flyga (mina fräldrar har bott 60 mil ifrån varandra sen jag var 2 år gammal). :banana:

Nä förstoppning är inte kul. Vi har prövat allt möjligt o de verkar ha gett lite resultat. För på 2 tim så har han skitit 2 ggr :bump:

Eddie har fått en vagel på gat. Han har haft den sen 2 mån ålder, men den försvann ett tag nästan helt men är nu tillbaka igen. Läkaren har fått kollat på de, men dom kan ju inget göra o han är irriterad i ögat.
Sen har han som en bula lite längre upp på ögonloben jag vet inte om de oxå är en vagel eller om de är något på ögat...
Jobbigt om de aldrig försvinner..:crazy:

Hahaha, ja ni där uppe är ju vana vid avstånd. "Ska bara runt knuten och fika med grannen. Bara 10 mil".

Jag tyckte att 15 mil med en bebis var en jätteresa jag.:D

Cilla: Vickis har en bula på ögonbrynet mot tinningen som han haft i flera månader tror vi. Syns på foton. Först trodde läkaren att det var ett insektsbett, sen en svullen lymfkörtel och idag tror att han att det är någon svullnad som har med benhinnan att göra. Inom en vecka kommer vi att göra ett UL på det.
Lille Norpan fick ett litet stick i fingret för att man skulle kolla om han hade en infektion men det fanns inget som tydde på det.

Ha det så trevligt i helgen du och kläm på din underbare man!

Jerseyko: Vilken empatisk son du har! Hoppas att Tilde sover sött i sin spjälsäng.

*KL*

Igår lämnade jag Tilde kvar hemma och åkte ut till stallet och red ut. Åh vad underbart att vara lite "mamma-ledig" och bara kunna focusera på hästen, som gick helt underbart bra :love:
Tilde blev hysterisk efter ca 30 minuter. Blev som vanligt, skriker, okontaktbar, skriker lite till så hon kräks men sen somnade hon.

Idag har vi pysslat en massa hela dagen. Vattnat och planterat i landet. Ätit en massa god mat och gjutit stolp till staketet på framsidan. Har vart full fart ute hela dagen så det var 3 trötta ungar som tokdäcka idag. Valpen orkade knappt gå in och lägga sig och jag fick bära honom till matskålen. Rasmus gosade ner sig i soffan och Tilde tog flaskan och åt strax över 100 ml innan hon tokdäcka :bow:

Nu sitter jag med jordgubbar och grädde :d Imorgon blir det nya tag, staketet ska skruvas upp, 30 stolp ska släggas ner på baksidan och +100m gunnebo ska rullas upp.
Sen ska jag även hinna (orka) med att rida och förbereda hästen inför tävlingen på söndag!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 625
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 965
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 327
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård