Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Oj vad alla har skrivit mycket. Jag som bara "varit borta" ett dygn. Fast jag läser alltid när jag ammar, men då är det ju inte alltid så lätt att skriva...

Chlo> vilken mardröm med Alicia. Blev sonen mycket rädd?

Ja stackaren. Han stod och såg så ledsen ut och det blev inte bättre av att jag började skälla. Det blir ju tyvärr lätt så när man blir rädd själv.
-"Det gick ba", sa han flera gånger och såg förtvivlad ut (han är van att man säger det gick bra till honom om han slår sig).

Vindvissla: Otäkt med dina grannars barn. Men det går ju så fort när det händer något. Det jag tänkte först var att det var bra att Alicia skrek. För det som kom upp i huvudet på mig var att syrrans man (som är brandman) sa att han alltid blir lättad när bebisarna skriker vid olyckorna, för då vet man att de lever och är relativt okej. Nu går det ju egentligen inte att jämföra tex en hemsk bilolycka med Alicias lilla fall på max 30 cm. Men det var i alla fall vad som dök upp i mitt huvud...

leia: Usch, det är aldrig kul att ligga på sjukhus. Här har de i alla fall tv på barnklinikens "isolerceller". Hoppas Nisse kryar på sig så fort som möjligt.

Jerseyko: Det var väldans vilken envis livmoder du har. Jag tänkte också sätta in spiral, hormonspiral. Har alltid käkat piller innan så man får väl se vad man tycker om det. Har läst att det ska kännas lite när man sätter in den. Men det bör väl inte vara värre än att föda barn.

Jag pratar alltid svenska när det är jag och barnen, men engelska när sambon är med. Fast mer och mer svenska då också för sambon försöker lära sig svenska. Min kompis pratar också schweizertyska och kallar Sam för Samli och Isaac för Isaacli hihi. Jag blir förvånad över att så många ord är samma, men svenskan har väl en hel del låneord från tyskan. Jo lite längre tid tar det nog för tvåspråkiga så jag har inte varit jätteorolig. Ibland råkar vi blanda ord i engelskan, t ex tycker sambon det är kul att Sam säger kanin så då blir det lätt: Look Sam, a kanin. haha och DET är nog jättedumt för barnets skull..

Ja, det är ett evigt bökande för att passa de små livens tider! Själv går jag upp och äter frukost vid 6 på morgonen för att få sitta ifred!

Jag satte in en kopparspiral för ett tag sedan, och jag tyckte inte det gjorde särskilt ont. Det spände lite när bm satte in "tunneln" hon förde in spiralen genom, och nöp till när hon satte fast mätsonden, annars var det skonsamt! Och det är skööönt att slippa tänka på p-medel i 5 år nu!

Hihi, min man kallar också Nils för Nilsli. Nisse betyder tydligen lusägg på tyska, så det är det bara jag som säger... Håller med om att många ord är väldigt lika, mer lika på schweizertyska än högtyska. Min man lärde sig hyfsad svenska ganska fort (grammatiken är ju inte heller så komplicerad). Fast det var bra att han gick en kurs för att komma igång, själv tyckte jag att det var svårt att lära honom eftersom man själv inte kan reglerna (inte jag iaf). Sådär 'Look Sam, a kanin' säger vi också, en del ord hittar man snabbare på det ena språket även om man börjat prata det andra. Vi försöker prata lite konsekventare nu, men det är ganska svårt!

Chlo: Jo nu är han frisk igen :) Har dessutom fattat grejen med gymmet, så nu vevar han för fullt och tycker det är jättekul när han råkar träffa ngt (mer tur än skicklighet). Lite skillnad mot när han var så slapp i början av veckan.

Speciella_Tina: Hmm, jo det borde jag också göra. Men ibland är jag för lat :o

Roligast är när hon säger till sin dotter: Men Enya, ERLISCH (eller hur det nu stavas) jag fnissar varje gång. Ajdå, lusägg kanske inte var någon höjdare, stackars Nisse :D Fast jag kallar Isaac för Fisak...

Förresten heter kanin precis samma på irlänska, har jag lärt mej.

Lusägg? Hahahaha. Ja, vissa saker på svenska kan bli väldans roliga på tyska. Jag försökte en gång förklara att jag hade en hovkrats i min ficka och kunde inte alla ord för det på tyska så det blev: Ich habe es in meine Ficken...:D
Då fick jag veta att ficka är tasche.

Här händer annars inte så mycket. Norpan växer. Och verkar ha ärvt mitt munväder.:D Det är ett himla snatter här. Svårt att tyda dock. Men åsikter verkar han ha, den lille mannen.

Vindvissla: Du måste visa bilder på hur en knarkad hora ser ut på Irland. ;)

Oj vad otäckt! Tur att det inte gick värre.

Jag tappade min lillasyster i golvet med huvudet före när jag var liten och hon ännu mindre. Hon överlevde. Men vi vet ju varför hon är som hon är.;)

Haha, ja de flesta brukar tycka det är ganska roligt när man halar fram fick-ordboken också :D

Nu sista-minuten-ammar vi innan vi ger oss iväg på den årliga lantbruks-/hästmässan i Bern. Ska bli kul, tänkte kolla på transporter (å shettisfölisarna brukar också vara en favorit). Har inte tänkt köpa ngt, men det blir väl som vanligt att man kommer hem med både det ena å det andra...

Håller med om att ett knarkad hora-foto vore intressant!

Haha jag ska uppdatera efter bröllopet på torsdag. Ska be någon ta ett kort när jag raglar fram i kyrkogången. Om jag inte gett upp och dragit på mej mína leriga gummistövlar vill säga :D

*KL*

Här hemma är frågan just nu amma eller inte amma? Jag har inte tillräckligt med mjölk i brösten, och jag vet ju egentligen att det bara är amma mer som gäller, att ju mer hon snuttar ju mer bildas det. Och jag vet att mjölkproduktionen behöver stimuleras. Tyvär bryr sig Tuva föga om det, så fort hon snuttar och det inte kommer tillräckligt blir hon tvärilsk. Hon blir jätteledsen och frustrerad, och det slutar med att jag gör en flaska. Nu vet jag inte vad jag ska göra, ge det mesta i flaska och mysamma, eller kämpa på. Men i så fall hur? Jag kan ju inte tvinga henne, och hon blir verkligen vansinnig...

Mitt bästa råd är - lyssna till dej själv. Alla barn är olika och visst om vi hade levt på stenåldern så hade Tuva fått lära sig att vänta men nu gör vi inte det och det finns andra alternativ. Hur viktigt är det för dig att amma? Det tar normalt upp till 5 dagar att ändra mjölkmängden och nattamning är toppen för att öka produktionen, gärna om de ligger och snuttar i sömnen hur länge som helst.

Kan du pumpa för att stimulera snabbare? Torrpumpa sas.

Jag känner igen det lite. Viktor blir också vansinnig när det inte är så mycket mjölk i tuttarna. Nu har min produktion gått upp igen. Den kan visst avta lite när barnet är ca 3 månader?

Känns det för jobbigt: Skit i amningen!

En kompis till mig fick sluta amma efter fyra månader för dottern fick helt plötsligt för sig att inte ta bröstet längre. (Har jag för mig). Det är så olika det här med amningen.

*lite knapplån*

Jag känner redan en viss sorg över att få sluta amma om tre månader. Ska börja jobba då. Vi ska dela på föräldraledigheten och jag jobbar dygnspass knappt 8 mil härifrån så jag måste sluta amma.:cry: Jag är så glad att amningen har fungerat för oss, kanske fungerar den för att jag hade inställningen från början att går det så går det men jag tänker inte slå knut på mig själv för att få det att funka, det finns ersättning.
Snart får vi börja ge lille Vicke annan mat. Mosad banan och morötter och sånt. Spännande.
Han är så rolig, han pratar och stojjar och håller igång. Och jäklar vad högljudd han kan vara.:D Man kan undra var han fått de anlagen ifrån...:angel:

Igår blev vi väldigt oroliga. Sambon skulle köra ut mig till stallet med Vicke och lille Vicke gallskrek hela vägen i bilen. Vi fick stanna till för att kolla vad som kunde vara fel, byta blöja och så. Sambon trodde att han kunde ha ont i magen. Den sista biten körde sambon fort och ryckigt och då lugnade lillen sig när det ruskade om bra. Hemma hos mamma hästarna så satt vi lite framför tv'n. Jag kännde att det började lukta lite mysko. Och lyfte upp Vicke. En mörk fläck spred sig på hans rygg. En tvättäkta ryggskit! Det var nog ont i magen. Sen var han hur glad som helst. Skiten ska ju ut, inget att spara på. Men fy vad ledsen han var, har nog aldrig hört honom skrika så.:cry:

Skita är inte kul ibland :cry:

Ang amning och 3 månader så är det jättevanligt att det känns som om man inte har tillräckligt då. De har en tillväxtperiod och vill amma mycket för att dra igång produktionen.

Du kan ju prova att fortsätta delamma om du vill det. Så små barn brukar inte glömma hur man gör trots lite längre uppehåll. :)

*KL*

Är det någon som börjat använda bumbo-stol än? Jag minns inte när jag började använda den till William. Minns bara att han växte ur den i 7 månadersåldern...

Tilde sitter i matstolen med kudde och massa handdukar. Hon blir skitarg om hon ska sitta på golvet när vi äter!

Det blir Alicia också. Hon kan ha varit hur snäll o go som helst men alltid när vi ska äta och får sitta i babysittern på golvet är det alltid gallskrik!

Testade A i bumbon idag (strax efter att jag skrivit inlägget ovan). Hon kunde sitta i den men såg lite för ostadig ut i den. Jag fotade, så jag ska se om jag kan lägga upp någon bild på henne i den imorgon.

Ja, man får göra det. Tyvär är hon ingen nattsnuttare... Hon vaknar bara en gång för att äta, och då ammar hon inte så länge, hon slocknar snabbt igen. Normalt vore man ju tacksam för det, men just nu skulle jag inte klaga om hon ville nattsnutta!

Men nu verkar det faktiskt ha vänt, idag har hon bara ammat igen, inte behövt en enda flaska, vet inte om det kan bero på att jag har pumpat som en tok fast det inte kommit något.

Hoppas det håller i sig, för jag vill verkligen amma länge!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
5 663
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 970
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 330
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar