Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

På vårt dop sjöng sambons lillasyster/aka även fadder
Sonja Aldéns Du Är Allt

Jag är skitsvag för den låten och börjar nästan grina varenda gång;)

Den är jättefin, men den sjöng kusinen på en annans kusins dop.. :(
Tack för tipset iaf! :)

upp till 12 timmar i rumstemp, 3 dagar i kylen.
fryst mjölk blir dålig efter 3 månader och ska ätas upp inom 10 timmar efter tining.
om ja minns rätt.

detta med rumstemp och tid där tvistar dock de lärde, jag brukade snabbkyla min mjölk i kallvattenbad och lägga in i kylen/frysen direkt.

Okej! Ja, det är nog smartast att lägga in mjölken direkt. Maken ska nämligen ha båda barnen själv för första gången eftersom hovslagaren kommer. Givetvis kommer han precis runt Williams läggning. Tyvärr har vi vant honom vid att vi sitter hos honom tills han somnar och jag kan ju alltid låta Alicia amma för att inte skrika så jag tänkte pumpa ur lite mjölk så maken kan ge i flaska. Fast det kanske inte funkar när hon aldrig ätit ur flaska innan... Fast jag är ju inne efter någon timme igen... Det kanske slutar med att maken står ute hos hovslagaren istället... ;)

upp till 12 timmar i rumstemp, 3 dagar i kylen.
fryst mjölk blir dålig efter 3 månader och ska ätas upp inom 10 timmar efter tining.
om ja minns rätt.

detta med rumstemp och tid där tvistar dock de lärde, jag brukade snabbkyla min mjölk i kallvattenbad och lägga in i kylen/frysen direkt.

När jag kviterade ut min mjölk sa hon 1 timme i rumstemperatur, 24 timmar i kylskåp och 6 månader i frysen!

kl

Alla föreslagna låtar är verkligen jättefina, men jag börjar tjuta så fort jag lyssnar ju! Kan ju inte stå å gråta på dopet, pinsamt! :o
Ingen som har förslag på några mindre sorgsna låtar? :D

När jag kviterade ut min mjölk sa hon 1 timme i rumstemperatur, 24 timmar i kylskåp och 6 månader i frysen!

det finns nog lika många lika bud som folk som håller på med det. :)
men det där med 10 timmar efter upptining kan jag skriva under å, jag trodde det var 3 dagar där åxå, men mjölken surnade direkt. å sur bröstmjölk tyckte varken jag eller sambon smakade direkt mumsigt. :eek:

så den mjölken jag har kvar hackar jag i småbitar och tinar tillsammans med ersättning direkt i flaskan, för att minimera surningen! fifan.... *puke*

*KL*

Och här är en till som är inne en hel del och läser men inte lyckats skriva något på väldigt länge. Allt är bra med både mig och lilla Liam, dagarna går så fort och han blir mer och mer en liten person!

Rutinerna börjar sitta lite bättre. Ombyte till pyjamas och läggdags redan mellan 17 och 18, sedan vakna till för att äta vid 22-tiden och sover sedan till 4-5 innan han vaknar för mera mat. Tyvärr tycker han då oftast att det är dax att upp och hoppa, ibland lyckas jag få honom att somna om och sova till 7-halv 8, men det är inte det lättaste. Sedan går förmiddagen åt till äta, busa och några kortare powernaps, innan det vid lunch är dax för ca 2 timmars sova i egna sängen, och eftermiddagen ägnas åt mat och bus innan läggdax. Jag har försökt skjuta på läggtiden, men det går segt, han blir så trött tidigt eftersom han inte sover något på eftermiddagen.

Äter gör han lite si och så. Jag ammar var annan till var tredje timme, men i perioder har han varit helt ointresserad av att äta. Han visar inga tendenser till hunger och när jag lägger honom vid bröstet så ligger han bara där och ler. Detta har fått till följd att hans viktkurva sjunker som en skadeskjuten fågel. Sist vi var hos BM så pratade hon om att starta honom på gröt om inget hände, nästa dag åt han helt plötsligt som en häst och har fortsatt ok, så vi väntar lite till. Vill helst att han ska ha åldern inne innan vi introducerar annan föda än mjölken. Det är tur att han var en riktig liten tjockis när han föddes och de närmsta månaderna därefter, han har haft lite att ta av.

Bra att ni diskuterar dop! Här har det varit mycket snack och lite verkstad... Nu har jag fått mig en påminnelse om att vi måste bestämma datum, tiden går.

Vadå sorgsen?

Hur kan du tycka att välkommen till jorden är en sorgsen låt :eek:

Alltså, inte sorgsen så, men jag blir typ alldeles rörd å tycker att texten och melodin är så fina å så börjar jag gråta... Fast det kan ju ha med hormoner att göra oxå, ammar ju..

Förresten ni som brukar ha koll, hur länge kan man spara urpumpad bröstmjölk i kylen?

På barnkliniken sa de 24 timmar. Har även hört 3 dagar, men kommer inte ihåg var... Vi kör på 24 tim iaf. (6 månader i frysen.)

Edit: Oj, såg just att du redan fått flera svar. Med 24 tim är man nog på den säkra sidan, lite längre är förmodligen också OK. 4 tim i rumstemperatur är vad jag hört (barnkliniken).

Senast ändrad:

kl

Alla föreslagna låtar är verkligen jättefina, men jag börjar tjuta så fort jag lyssnar ju! Kan ju inte stå å gråta på dopet, pinsamt! :o
Ingen som har förslag på några mindre sorgsna låtar? :D

Därför spelar jag ingen musik på namngivningen :angel:

Förresten, någon (Cilla?) som vet om man kan köpa mindre..spenkopp (haha vad heter det på människospråk?) till pumpen.
Det står 24 mm på min men den känns för stor och mina bröstvårtor får typ kramp, lite surt de är svårt att få upp produktionen och jag släpper inte all mjölk.

Men det är väl inte nödvändigtvis bara bröstvårtan som ska 'sugas in' från tratten? Jag köpte till större trattar (30 mm) istället för de 24 mm som följde med på inrådan av amningsrådgivare och jag har mindre bröstvårtor än genomsnittet skulle jag tro. Tycker att de skaver mindre. Brukar smörja med lanolinsalva (ofarligt för bebisen att få i sig) på kanten av tratten.

Därför spelar jag ingen musik på namngivningen :angel:

Haha, ja det är väl det bästa att inte ha musik alls då. Fast nu har vi lovat kusinen att hon ska få sjunga, så jag vill inte ändra det.. Ska bara komma på en låt som jag inte gråter ihjäl mig till... :D

KL

Man är för mycket i den här tråden när man drömmer om Vindvissla och Jerseyko på natten va?;)

Ni förstår, vindvissla o Jerseyko skulle båda flytta från sina män på Irland till Sverige. Vindvissla tog sin son och kläder och en micro, (tror jag att det var), det var det enda som hon ägde. Jerseyko hade packat hur mycket som helst. Sen sprang hon omkring i en brudklänning och hennes man med en brudbukett och bönade att hon skulle komma tillbaka.

Ja, halleluja. Ändå har jag de senaste dagarna inte haft så mycket tid att hänga här vid datorn. Lille Viktor har varit gnällig i veckan. Magknip och gråt o tandagnisslan. Och så har vi varit ute och åkt en del. Bl a till djursjukhuset med mammas ena hund. Där sov Viktor som en stock i bilbarnstolen. Var hos en veterinär igårkväll med. Tur att lillasyster kunde komma o byta av mig, Viktor tröttnade efter en timme i bilbarnstolen så vi fick åka hem. Hoppas bara att det gick bra med kastreringen av katten Brasse. För nu får det fanimej vara slut på snusket i stallet! Veterinärbesök nästa måndag med men då är det honorna som fått tid bokad för sterilisering.

Min lille unge får då vara med på allt.

Dop?

Ja, vi förväntas nog döpa vårt barn. Bara vi kommer överens om vad han ska heta. Bertil är andranamn på båda våra sidor så vi tänkte att det kan väl Viktor också heta i andranamn. Men så kan inte mannen släppa Eskil, jag vägrar byta tilltalsnamn på Viktor så vi pratar lite om att ha Eskil som andranamn. Och då kan vi lika gärna slänga in Trent som tredjenamn. (Eskil är sångare i Covenant, ett av sambons favoritband. Trent är våran husgud, sjunger i NIN).

Vad säger ni om Eskil Viktor Trent?

(Sambon hade som förslag Gustav Viktor Yngve, efter GVY som ena flygplanet på hans segelflygning hade som reg. nr. Jag vägrar.:cool: ).

har gått upp på 68 i kläder nu....

Jamen Viktor idag 2 månader har börjat använda strl 68 sen några veckor tillbaka. 62 går fortfarande men det är på håret.:cool:

kattfan.
har hankatt på trappen som pissar ner allt och alla. stinker apa.

Hota med att göra som de gjorde förr. Man tryckte ner kattfan med huvet före i en stövel och knipsade sedan av juvelerna. Utan bedövning.:devil:

vi satte över pengar på hennes konto istället, (viskar: det ska gå till en ponny men det vet inte hennes pappa om:D)

Här har vi pratar om att ge Viktor ett eget konto där barnbidraget går in. Viktor verkar gilla att hasa ner bodysarna på ena axeln lite säxigt sådär så vi misstänker att vi kan ha med den nya Per Sandgaard eller liknande att göra så när han är stor nog att rida så vill han nog ha en väldans dyr dressyrhäst. :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 583
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 961
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 327
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar