Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

*KL*

Tilde har inte kaskadkräkits på flera dagar, bara små överskottskräkningar vid rapning :bump: Köpte nya magdroppar som gör susen med hennes mage.
Men hon är tjej, åh vad hon piper igenom dagarna men misstänker ett stort språng. Vid den här tiden var det Rasmus börja tappa vikt och jag börja bli riktigt dålig så jag äter som en häst och ammar typ 100 gr om dagen. Men så sover hon 21-04 oxå. Vid 20 tiden börjar hon med att bajsa, och vill sen ha pyamas, då varvar hon ner och somnar vid bröstet och är inga problem att lägga ner i vaggan.

Har ni börjat planera för namngivning/dop?
Jag tänkte när Tilde är 5 månader, det var Rasmus och de var perfekt! Hittade ett bra datum 19 juni, kronprinsessans bröllopsdag. Blir det konstigt och ha namngivning då? Helgen efter är det ju midsommar, och helgen innan tar brorsan studenden på fredagen. 5 juni känns så kallt, lixom mitt i mellan. Men ganska nära hennes 5 mån dag. (Rasmus namngavs på sin 5 mån dag)

Härligt att du sluppit kaskadisar!

Vi har tänkt ha dop i sommar, i augusti kanske. Det blir katolskt i kyrkan och antagligen här i Sverige. Sam var ju ett och ett halvt och det var liiiite jobbigt att han sprang omkring som en vettvilling i kyrkan, så denna gången får vi tummarna loss lite tidigare.

Ja det är underbart :bump:

Och idag låg Tilde i gymmet, Rasmus lyfter bort de och leker med henne, sen hör jag "Bebisen rullar!!" och så rullar han Tilde fram och tillbaka över madrassen på golvet :rofl:
Hon såg så himla söt ut.
"Nu ligger ja på rygg...nu ligger jag på mage..oj nu är jag på rygg igen..."

Rasmus var så söt på sin namngivning :love:

phpbuiym1.jpg

phpcsyjnq.jpg

phpmjedfp.jpg

Senast ändrad:

hej.

jag heter Cilla, några av er kanske minns mig från tiden innan dator krascha.
men nu är den igång igen!!!!:banana:
under tiden den har varit kaputt har jag passat på att skaffa mig ett liv. :p

Hästen kommer hem 9 maj!
jagar sadel för fulla muggar, sålde av allt jag hade i höstas.
dop på matilda 11 april. "bara" 48 bjudna och det är enbart släkt. :eek:

å knappt 4 månader gammal har Matilda kommit på tjusningen med gåstol. hejj - va det går över golven!
å hon som går på ersättning bajsar fast ch grönt.... min bvctant sa att det beror på hur snabbt maten passerar systemet. fort - gult, långsamt - grönt.
om 6 dagar börjar hon äta lite mat. :D
himmel, va fort tiden går!!!!
har gått upp på 68 i kläder nu....

:rofl::rofl: "nån" sitter i skrivande stund i mitt knä och stånkan och tycks arbeta upp en rejäl bajsblöja till mig att ta vara på..... :grin:

Haha, klart vi minns dig ;)
Jag får nästan oxå lite dålig samvete för att skriver så sällan. Jag är ofta inne o läser lite snabbt men Vilja är så aktiv på dagarna o gillar inte att man lägger ner henne i ett gym o sen sätter sig vid datorn. Hon vill ha full uppmärksamhet....hela tiden.

Jag tycker det låter som att fler o fler får bättre rutiner nu. Hos oss vände det förra veckan. Helt plötsligt så sommnar Vilja vid 20-21 o sover till 04. Mat o sen somnar hon om igen till ca 09. :)

jerseyko: Jättefina bilder! Vad skönt att Thilde inte kasadkräkts så mycket.
Vi ska ha dop den 9e april. Vi har bara bjudit de närmste (men sambon har enorm släkt) så vi blir 40 st ändå. Måste börja baka lite kanelbullar o sånt o frysa in som vi kan bjuda på efteråt. Jag tänkte nämligen vara lite ekonomisk o baka kakorna o tårta själv till dopet.

/Zats

Vi var 50 st på Rasmus namngivning, kör nog på samma gästlista den här gången ;)

Jag håller just nu på och river en vägg i hallen. Vildkatts:devil: som var in här i vintras och pissa på Rasmus overall och Tildes bilstol låste vi ut, inte sett till honom på länge så vi öppna kattluckan igen. Men igår var han här, och pinkade på väggen i hallen :mad:
Har rivit all tapet nu och under var typ ett supertjockt lager spackel så väggen har nog klarat sig. Men det har ju runnit och nu när jag tagit bort sockeln verkar jag få fortsätta med att ta bort några skivor av golvet oxå!

Inte går han att fånga heller, är så in i... skygg!

vi får alla tårtor och bullar och sånt av min mamma och hans mamma och pappa. :love:

förresten, ska ni köpa nån present till era barn när de döps?
brukar man göra det?
vi har inte haft en tankepå det om ja ska vara helt ärlig.

kattfan.
har hankatt på trappen som pissar ner allt och alla. stinker apa.

vi satte över pengar på hennes konto istället, (viskar: det ska gå till en ponny men det vet inte hennes pappa om:D)

Vi kommer ha tidigt dop, 17 april (ca 2,5 mån då). Min släkt bor 60 mil härifrån så vi passar därmed på att fira äldre sonens 3årsdag med.

Vi ger ingenting själva i present och bjuder bara närmaste släkt (våra föräldrar och syskon med familjer). Vi blir iallafall 20 pers med oss själva.

Förra dopet gjorde vi all mat själva (lunch) nu gör vi INGENTING för vi har inte en chans att hinna. Förra gången blev dessutom vår hjälpreda sjuk, och det riskerar jag inte den här gången.:p

E börjar mer och mer inta storebrors sovvanor, dvs sova är onödigt trams-jag är duktig på att vara vaken. Och det är han..... värre att få en övertrött mini att komma till ro. Somnar men kan inte sova om ni förstår. Igår sov han ingenting. Idag har jag promenerat 1,5 h innan han kom till ro, somnade och vaknade hela tiden. NU sover han, nu hoppas jag det håller en stund!

Sådär nu har jag röjt klart efter honom, känner ingen doft men märker jn när jag kommer hem igen när jag hämtat Rasmus om det är kvar.

Vi har inte gett någonting. Men jag funderar på å köpa en varsin dalahäst åt dem med namn och alla födelseuppgifter :)
exempel:
dalahästnamn_stor.jpg

insp_hast_19_big.jpg

grannas_rosa_30cm_%2B_2cm_2_416.jpg

E börjar mer och mer inta storebrors sovvanor,

Tilde oxå, hon vill ha på pyamas å kvällsammas när Rasmus får på sig sin och välling, men sen sover hon till 4 ungefär!!

Förresten, någon (Cilla?) som vet om man kan köpa mindre..spenkopp (haha vad heter det på människospråk?) till pumpen.
Det står 24 mm på min men den känns för stor och mina bröstvårtor får typ kramp, lite surt de är svårt att få upp produktionen och jag släpper inte all mjölk.

Vi siktar på att ha dop framåt maj någon gång. William var 3,5 månader när han döptes och det tyckte vi var bra och Alicia blir ju 3 månader 1 maj. Men jag har inte pratat med prällen än så det är inget datum bokat.

Skönt att så många börjar få in lite rutiner med sina bebisar. Här börjar det också bli lite mer kontrollerat. Alicia äter oftast 1 eller 2 ggr på natten och det känns ju inte så hemskt jobbigt.

Jag är förresten heller inte så särskilt aktiv på att skriva här nu när lillan är ute. Men jag läser desto mer!!!! Det är ju perfekt att sitta och surfa när man ammar! Så jag har full koll på er ändå! ;)

vilket märke har du?
mjuk eller hårt tratt?
jag tyckte att det blev mycket bekvämare att ha den hårdare tratten och smörja in vårtan med lite idominsalva innan, recis på det området där tratten jobbar, så blev det lite bättre glid på det hela.

du fick inte med nån infolapp när du hyrde pumpen? eller har du köpt kanske?

kl

Här är en till som läser men aldrig skriver.. Skulle behöva fler timmar på dygnet. :)
Lite rutiner börjar vi få här oxå, med 3 ungar känns det som ett måste. Vid sju på kvällen får minstingarna ny blöja och pyamas, sen lägger sig Hampus halv åtta. Alex lägger sig när han somnat vid åtta, och Isabell lägger sig samtidigt som mig. Hon sover i egen säng fram till 5-6, då vill hon ha mat så då sover hon hos mig tills vi går upp vid 9.

Någon som har tips på sång tiil dop? Barnens kusin ska sjunga, men kommer inte på vad.. Vi ska vara ute i våran trädgård, så det blir ingen musik till.

På vårt dop sjöng sambons lillasyster/aka även fadder
Sonja Aldéns Du Är Allt

Jag är skitsvag för den låten och börjar nästan grina varenda gång;)

Nä ingen infolapp, bara om hur man sätter ihop den. Det är en Medela Symphony. Jag skulle få plats med båda bröstvårtorna i ena koppen! Och pumpar jag när bröstet börjar bli mjukt känns de som hela bröstet ska åka in. Och bröstvårtan får typ kramp fast jag kör på låg efekt och mjölken sprutar.

Edit: Nu hittade jag på medelas hemsida att brösttratten (tycker ändå spenkopp låter roligare) är för mammor med större bröstvårtor än genomsnitt. Ska ringa och höra om man kan få en annan tratt eller om jag får köpa det själv.

Senast ändrad:

Har du kollat in dopguiden? Där finns ju massor av sånger. Jag funderar på För att du finns med Sonja Aldén. Det är min favoritsång när makens syster sjunger (fast jag får väl fråga henne först om hon vill sjunga). Comforts låt var jättefin den med, den tål att funderas på den också!!! Nu sitter jag här och bölar efter att ha lyssnat på den på you tube... På Williams dop hade vi låten Vart du än går med Niklas Strömstedt. Makens syrra sjöng då men hon fick sjunga akapella (eller hur det stavas) då det var så svårt att få tag på noter till den låten. Fast det gjorde hon galant för hon är så duktig!!! Min syrra har sjungit på några dop också men det har jag tyvärr aldrig hört så jag kanske ska fråga henne med. De kan ju ta varsin låt...

Jag vill också gärna höra fler tips om dopsånger!

Förresten ni som brukar ha koll, hur länge kan man spara urpumpad bröstmjölk i kylen?

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 583
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 961
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 327
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar