Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

I dag har vi varit pa vart tredje ultraljud (vecka 20+0) och allt sag bra ut med var lilla dotter. :love: Hon ar en riktig vilde och lakaren hade enorma bekymmer med att mata allt som skulle matas. Hon ar storre an hon "borde" vara men jag blev inte flyttad, tydligen raknar de med en marginal pa 7-10 dagar och andrar inte due date om inte bebis ar storre an sa. Sa det blir lite spannande att se nar hon tittar ut.

Dock fick jag otrolig smarta i ena njuren i samband med toalettbesok under ultraljudet. Det hande forra gangen jag var dar ocksa sa nu ska jag till lakaren pa tisdag och se vad det kan bero pa. Forra gangen trodde vi att det kunde bero pa att jag strackte mig nar jag la mig pa britsen (njuren ultraljudades men sag normal ut) men nu ar teorin att det beror pa att jag drack sa mycket vatten innan ultraljudet och darmed hade sprangfull blasa. Eftersom det inte har hant nagon gang under dessa 8 veckor sen jag var dar sist sa kanns det ganska troligt. Nagon som har varit med om samma sak?

Senast ändrad:

Har inte varit med om samma sak men det låter ju rätt så troligt att det är pga vattnet. Men nu behöver du väl inte ha fylld blåsa längre på ul, är det inte bara innan v 12?

Nu ska jag dra till Dublin och "jobba" lite, dvs kolla på en massa hotell och bo gratis och äta lång frukost imorrn! Helt barnledig (eller ja, halvt :D)

Har vill de att man har full blasa aven vid vecka 20. Den har gangen hade lakaren dessutom sagt at mig att kissa som vanligt innan och vanta med att dricka vattnet tills precis innan jag akte in, hjalpte dock inte alls. Glad att jag slipper gora det nasta gang ocksa, det har var fruktansvart. :crazy:

Men gud vad skont det lat! Jag vill ocksa bo pa hotell och ata hotellfrukost! (Och Dublin lat inte heller sa illa. :p)

men vad jobbar du med egentligen?
testpilot på landets alla hotell med tillhörande frukostar? :idea:

KL
LÄgger mig i magdiskussionen :)Nu börjar faktiskt även jag få mage - dock är det ingen som kommenterat det som inte vet om det. De vågar kanske inte, jag kan bli ganska ilsken på sånt ibland :angel:

Apropå det - när jag väntade sonen såg jag en tröja som det står "Rör ej" på magen - är det någon som sett den nu. AVSKYR alla som ska peta på mage :devil:

känner igen det där med magen du..... vissa går bra, men andra!!! :devil::devil: blir tokig!!!

å ja är så HAPPY!!!!!
ÄNTLIGEN! har vi köpt en kamera! :banana::banana:

så nu kommer jag byta fotodag, från onsdag till fredag. byter vecka på fredagar, så det stämmer ju egentligen bättre än onsdag. :)

å ja har ett tips till er.
även om ni inte upplever att ni har speciellt ont av er graviditet, prova ett foglossningsbältre. det är helt underbart att få avlasta bäckenet lite och den har gjort underverk för mig på jobbet! och jag tyckte ändå inte att jag hade några speciella problem....

Haha ja nästan! Jag jobbar på ett destination management company, vi syr ihop alla sorters resor åt resebyråerna i Sverige, Norge och Finland (min chef och den andra tjejen är finska). Så vi bokar hotell, hittar attraktioner, bokar bussar mm. Och självklart är det ju mycket lättare att sälja och välja hotell när man vet hur mjuka sängarna är och hur god frukost de har :D Idag sprang vi igenom både Guinness och Jameson men hade ändå knappt någon tid för shopping. Och jag befarar att det var min sista riktiga shoppingmöjlighet innan bebisen tittar ut, bor nämligen mitt i ingenstans.

Min bejbs håller fortfarande världens låda där inne och ibland tar han spjärn så den lilla foten sticker rakt ut haha. Jag har kommit fram till att jag ser sådär lagom gravid ut nu. Ingen kan missta sig, det är en rund och fin kula och jag har ännu inte nått flodhäststadiet! Så jag tänker minsann njuta allt vad jag kan!

Perfekt att vara lagom gravid! Jag känner mig personligen lagom gravid, inte hindrad att göra (nästan) vad jag vill osv.

Ni som har 2åringar hemma - har ni börjat förbereda dem på syskon? Vi pratar lite om det, men det är för abstrakt ännu för sonen. Han försöker lyssna på magen, men har svårt att skilja på öga och öra, så han lägger ögonen på :love: Innan jag fattade vad han gjorde :D

Vi pratat mkt om att jag har en bebis i magen och hur mkt han förstår vet jag inte, han gosar i alla fall ofta med magen och kommer han åt så pussar han på den :love:

Man vet ju inte hur mkt de förstår ;) Men vi säger att det är en bebis i magen och den måste man vara försiktig med. Annars hoppar han gärna på magen.

Jodå, vi brukar också prata med William om bebisen och fråga vad mamma har i magen och då svarar han bebis. Sen frågar vi vad pappa har i magen och då säger han öl :D! Idag undrade jag om han ville pussa på bebisen i mammas mage. Då satte han munnen mot min mage och blåste utåt istället så det pruttade!

Idag frågade jag honom dessutom vad han tyckte bebisen skulle heta. Då svarade han Magnus Uggla... :crazy::rofl:

Idag frågade jag honom dessutom vad han tyckte bebisen skulle heta. Då svarade han Magnus Uggla... :crazy::rofl:

:rofl::rofl: Ja varför inte :D

Sam vet också att där är en bebis i magen men jag vet inte hur mycket han egentligen förstår. Och det är ju inte så lätt, han har ju aldrig haft ett syskon!Jag hoppas att han kommer vara snällare än vad jag var mot min lillebror!

*kl*

En fråga till er :laugh:

Skatten på föräldrapenningen är den samma som när jag jobbar. Som här drar vi enligt skattetabell 35 (34,88%). Är det de jag ska betala i skatt även på föräldrapenningen eller är det lägre? Jag förstår inte alls försäkringskassans hemsida osv. Kollar jag med e-leg så står det 28%, är det bara en generell skatt eller? :confused:

Så någon som vill förklara för mig, alla säger olika på olika forum så hänger inte med :D

Ju mindre du tjänar ju mindre betalar du i skatt, sök på skattetabell på skatteverkets hemsida, sen kollar du under din tabell 35 och månadslön. Kolla vad du ska få ut så står summan som ska dras i skatt.

Jag ska betala någonstans kring 33% i skatt enligt min tabell, på FK står det 29% och jag fick faktiskt tillbaka 5.000kr på återbäringen!

Okej, för enligt försäkringskassan så får jag 13380 kr före skatt, o då enligt skattetabellen så ska dom dra skatt på 2935 kr.

Hur räknar man ut % då? Det känns som det blir lite lite i skatt :confused: Eller kan man lita på det försäkringskassan skriver om man ska beräkna föräldrapenningen med e-leg, för då säger dom 28%. Men det blir fortfarande mer i skatt än enligt skattetabellen :confused:

Nä jag fattar absolut nada, haha.

Ja jag säger ju det det är asskumt!

Är du osäker så är de ju bara att betala in mer i skatt, men själv tycker inte jag mina pengar hör hemma hos skatteverket så jag betalar hellre restskatt på min FP (Det känns bättre om jag sitter med deras pengar och betalar de som fattas än att de sitter med mina pengar jag kan ha kul för ;) )

Haha ja det är skumt. Får väl ringa FK och fråga. Men av erfarenhet så är inte deras köer såååå korta direkt :angel:

Nja, kvarskatt vill jag inte betala. Men inte för mycket i skatt heller 8någon 100 räcker men inte 5-1000 kr extra, tack), jag behöver dom pengarna varje månad. :laugh:

Nä jag ska nog ringa och fråga dom imorgon då jag är ledig, då jag har fler frågor oxå. Vill veta långt i förväg, för jag vet hur det vart sist (10 samtal till FK för jag fattade nada :p)

Tänk på att har ni lån så får ni ju tillbaka en del av räntan oxå, om ni vill ha lite säkerhetsmarginal.
Men visst är de kul med en extraslant, därför drar vi till kreta om 2 veckor :bump:

Jag kom på att jag måste ju söka ledigt från jobbet :eek: Är snart 4 månader till BF, och Hp ansöker jag ju 2 månader före BF och tjänstledighetsansökan för HP och föräldraledigt ska ju lämnas in 2 månader före!!

Men de känns så drygt att dra igång ett HP-ärende med FK om jag inte får fast, de är ju extrajobb för dom å för mig. Måste leta reda på chefen på måndag och fråga honom hur jag ska göra.

Min mage har exploderat den sista veckan, ska visa bil i kväll när maken kommer hem. Ikväll är vi barnfria så de ska bara bli en massa mys och lugn och ro :love:

Åh najs med barnfritt! Min sambo jobbar från nu till måndag morgon nästan, med ett par timmars sömn inatt. Skittråkigt. Jag har också tagit nya bilder, ska visa snart måste bara kolla vildungen (det är jättetyst därifrån)

Grattis pa fodelsedagen! Antar att solen skiner pa dig :D

Hur har ni andra det? Jag forsokte med nagot omojligt igar och idag kan jag knappt ga. Jag och Sam skulle ga och hamta lite flis som vi har nere vid ladan, ca 200 m fran huset. Grannen bygger hus precis bredvid och hade igar parkerat en styck bla traktor och en styck rod gravmaskin dar nere. Sam blev forstas overlycklig och nar vi skulle ga tillbaka upp till huset med skottkarran full av flis var han inte med pa noterna.

Kontentan ar att det ar helt omojligt att forsla en skrikande alunge pa 20 manader, samtidigt som man kor en skottkarra full av flis och kampar med sina foglossningar. Jag satte honom i skottkarran men han kastade sig av sa jag fick tag i honom i sista sekund. Till slut fick jag upp honom pa skottkarran och korde sa fort att han inte vagade hoppa av, men han skrek av ilska i ungefar en halvtimme. Gah!

Sa idag var det skoooont att aka till jobb :D Mina foglossningar ar ratt illa tyvarr, kanske borde dra ner pa tempot lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka