Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Okej, tänkte väl det angående vagnen, men man vet ju aldrig vad folk har för idéer... ;):D

Jag tyckte nog också det var lite sorgligt att sluta amma, men mest var det skönt att få tillbaka sin kropp! Fast nu ammade ju inte jag lika länge så jag kanske inte ska uttala mig egentligen ;). Nej men ärligt talat, det måste ju vara smidigt att mjölken tog slut nu så hinner Sam vänja sig lite innan brösten blir bebisens istället.

Vilka bra "se-smal-ut-knep" du hade!!! Jag tror också att du är 2,10 lång som vindvissla skrev... ;)

Skönt att allt såg bra ut hos barnmorskan. Jag tycker det ska bli kul att se vad jag får för mått på min mage och jämföra med förra gången. Jag har för mig jag har läst på ett annat forum (har jag inget annat att göra? :angel:) att många har samma mått som den vecka man är i.

Usch, det var inget roligt val ni står inför. Jag kan tillägga att jag hade inte gillat om min man åkte iväg... Fast givetvis måste man ju överleva också... Men det absolut viktigaste är ju att han inte missar förlossningen, skulle jag tycka.

Nu har jag en fråga,

Om jag går mammaledig from 2010-01-15, räknas då min föräldrapenning på årets inkomst?

Här får vi lönen för december i januari, och jag har bara varit anställd sedan januari i år och fick min första lön i februari. Vilket leder tillatt jag isf "förlorar" en hel månads inkomst under detta år. :crazy: Eller kan jag räkna ut själv vad jag i genomsnitt tjänar per månad (på en period av 6 mån) till försäkringskassan?
Gjorde så när jag vart sjukskriven förut.

Vi jobbar juh även helger/kvällar, vissa röda dagar osv, samt har provision.

Tjänar du lika nu som när du var sjukskriven? Då har du ju samma SGI.

Jag har fast månadslön, så för mig tar de vad min månadslön ligger på när jag går på FP * 12. Alltså vad jag förlorar i lön 1 år framåt när jag är hemma och inte vad jag tjänat under de senaste månaderna.

Nä, jag tjänar mer nu än vad jag gjorde förut, har 800 spän mer i grundlön + att jag nu jobbar kvällar och helger som brukar ge iaf 1000-2500 kr mer i månaden (jobbar vissa månader 2 helger/mån, andra bara 1 helg) och sen vissa månader provision. Så jag skulle tro att jag tjänar mer nu än förut, visserligen inte mycket mer per år, men kanske 20000 mer per år och det blir juh några 100 lappar extra varje månad för fp.

Men hur räknar dom för mig då som har ob osv?

Jag har oxå ob nu, vilket jag inte hade förut. Men jag går på 6 veckorsshema så jag vet ju exakt hur mkt de blir på 1 år. Annars kollar de säkert hur du jobbat de senaste månaderna.

Det lättaste är om du ringer dem och ber att få prata om det med någon handläggare. Jag tycker att de har varit väldigt hjälpsamma och lätta att ha å göra med!

//Julia

Jo för så vet jag att jag fick göra när jag skulle vara sjukskriven. Då fick jag själv räkna ihop hur mycket jag tjänat under 6 mån och sedan dela det på 6 för att få månadslönen och sen räkna ut årslönen på det sättet. :)

Får väl ringa och fråga dom sen. Känner inte riktigt för att åka så långt för den där info träffen, och sedan att dom lägger den på sån dålig tid, det betyder att jag förlorar ungefär 4 timmars jobb :crazy:

Usch va skönt att du "sluppit" i ansiktet än så länge... på mig mosas det på överallt! Känner mig som en padda i ansiktet och höfterna går f-n inte ens gravid jeans över!! Å då är jag ändå inte särskilt bredhöftat... nä det är bara att gilla läget :devil:

*pust*

Har precis rivit ur Rasmus garderob för att se hur mkt som måste inhandlas :angel: Efter grovrensningen, strax över 100 plagg i stl. 50-80 som ska ut på tradera! Och då har jag nog behållt ungefär lika mkt, det är ju så svårt att göra sig av med men känns faktiskt inte så jobbigt som jag trott. Har ju spart alla kläder som jag minns, sen allt som funkar även till jäntan. Hade faktiskt mer rosa till Rasmus än jag trodde :rofl:

Kan varmt rekommendera dig i att skita i infoträffen.
Infoträffen jag var på var totalt värdelös och jag ångrade mig så att jag inte stannade hemma istället :grin:.

haha, jag kan inte ens skylle på överlängd, jag är "bara" 1,75 lång. :D

får ta till alla tjockisars favoritorsak till övervikten, grov benstomme.... :angel:
nä, men faktum är att om jag har varit på utvärdering om min hälsa genom jobbet, där de mätte och gjorde en uppskattning på mitt skelett och det visade sig att min optimala vikt är 84 kilo. då är jag varken överviktig eller underviktigt, i förhållande till benstommen!
faktiskt väldigt skoj att höra!
runt där är det jag brukade väga åxå.
då har jag 40/42 på kläder och ser bra ut.

gjorde av mig av med hästen för ca ett år sedan och la på mig 11 kilo, iom att jag inte rörde mig lika mycket längre och när jag äntligen tog tag i min vikt och gått ner 5 kilo så blev jag gravid och fick avbryta min diet. hade inte ork eller lust att tokträna på det sättet jag gjorde heller, så kilona kom som ett brev på posten!

jaja, säger som Verona, bara att gilla läget och se glad ut.
går man dessutom jävligt fort är det ingen som hinner märka alla valkar. :D

Vår_Vinter:
Usch, vilken jobbig sits ni hamnat i!
Här är det ganska vanligt att killarna åker till Norge och jobbar, men jag känner ingen som blivit pappa, så jag vet inte riktigt hur det funkar med de 10 dagarna tex.
pröva att ringa 0571-239 03 och prata med dom.
det är en arbetsförmedling, Morokuliens infocenter, som liggr på gränsen mellan sverige och norge några mil härifrån. de kan ALLT om hur det är svensk och jobba i norge och vet garanterat svaret på alla era frågor. de kan säker hjälpa er med alla papper och sånt åxå, det är ju lite plock med det där.....

min gubbe ligger ute alla ojämna veckor, och är den ledig alla jämna veckor. som tur är så är det bara ett säsongsjobb och han slutar där sista oktober. vi ska ha 19 novomber, så det kunde inte bli bättre!
förra vintern jobbade han som allt-i-allo åt en rik gubbe (inte en sån allt-i-allo då, utan en sån som kapar ved, siktar matjord, bygger lite och grejjar i största allmänhet. :D ) och den gubben ringde förra veckan och undrade på när Andreas slutade jobba med kalkningen och när han kunde börja jobba hos honom igen.
så han behöver iallafall inte bekymra sig för att bli arbetslös!!!
å han är så gammalmodig, så han tar på sig att jobba och få in pengar till oss och jag får alla föräldradagar av honom. :love:
fast november och december är han hemma, nån måste ju städa och laga mat när jag inte orkar (hans egna ord...)

Nu ska jag åka och titta på mina vänner när de hopptränar!

*kl*

Sitter här och känner på mitt lilla hjärta som sparkar i mammas mage...att man kan älska nått som man aldrig sett... det är en underlig men underbar känsla att älska nått som finns I en! :love:

Annars rullar tiden på här, häromnatten hade jag en jätte jobbig sammandragning vaknade av att jag hade ont och det ville inte ge med sig, var uppe ca 50 minuter och kunde tillslut somna på två panodil..vart riktigt nojjig men BM lugnade mig dan efter och sa att jag bara skulle bara lugn men ringa in om det kom igen och det har det som tur var inte gjort än!

Min har sparkat så mkt på mig efter middagen att jag faktiskt börjar bli lite irriterad nu, gå och lägg dig där inne :angel:
Tydligen var pappas gryta god, han lånade hem en lergryta idag och gjorde en supergod fläskgryta :d

Är helt sjukt trött hela tiden och yrslig *suck* sökte på lågt blodtryck på google och det enda som står är ju att det är asbra att ha lågt blodtryck om man är gravid för då är man jätte frisk *suck*

Skumt med en sån lång sammandragning!

Jag har världens vilde i magen, han sparkar som om han är stark som en hel oxe!

Nu upptäckte jag precis att Sam inte kan sitta i mitt knä framför datorn längre, om han inte sitter på kulan! Vad gör man då, överger buke eller?

Vet du hur mkt jag skummat igenom biuke efter ett avslöjande om könet!!!

Ställ fram en egen stol åt honom? buke överger man aldrig.

Skumt med en sån lång sammandragning!

Jag har världens vilde i magen, han sparkar som om han är stark som en hel oxe!

Nu upptäckte jag precis att Sam inte kan sitta i mitt knä framför datorn längre, om han inte sitter på kulan! Vad gör man då, överger buke eller?

Han? :D

1010101010

Haha ja där sket jag allt i det blå skåpet! :D

Jo det blir en lillebror åt Sam, så himla skoj! (fast sambon är rädd att jag vill fortsätta tills det blir en tös! :D)

Men det har man ju kunnat läsa sig till tidigare.... bla när du skrev om dina gissningar 50% rätt 50% fel. Sam hade ni ju rätt på och den här gången i början skrev du att ni gissade på tjej.... lätt som en plätt, för mej som inte har något annat för mej än att ha koll på bukefolk :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka