Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Ja sätt upp en säkerhetsspärr så att han inte kan ta sig ut, det är väl en ganska enkel lösning?

Det kan säkert vara bra att ha vant honom vid sin nya säng innan nästa kommer.

Jag håller med, det är många funderingar! Men det löser sig nog tänker jag, det har det ju gjort för alla andra!

KL

Första egenhändigt införskaffade mammaplaggen idag!

Blev helt vansessinnig på jobbet igår då byxskrällena åkte ner och det långa linnet korvade upp sig i midjan. Nu får det bli lite mamma-toppar. Köpte ett linne, en t-shirt och en v-ringad tröja som förmodligen kommer funka fint när man ammar också.

Det drömde jag om förra natten, att jag hade min lilla och att hon snuttade tutte.

Sluta fundera ;) Jag funderar också mycket, men tänkte försöka göra det mindre med nästa kiddo.

Allvarligt: vi tänkte göra så. Som säkert många vet har vi ett problembarn vad gäller sömn, men nu har vi sakta men säkert börjat få honom att somna själv, utan oss i rummet. Nästa steg är att byta säng tänkte vi, så han är invand vid det tills bebisen kommer.

Håller även med om att en vanlig hasp nog vore bra, behöver ju inte vara så komplicerad.

Jag tror man funderar mindre med andra barnet automatiskt. Nu vet man ju att det mesta löser sig av sig självt.

Nu har jag varit på stan förresten. Kollade lite på vagn, vill ha en city cross. Sen gick jag till HM och kollade på gravidkläder. Det blev ett par jeans (det var 100 kr rabatt på jeans) samt en röd topp. Sen kunde jag ju inte låta bli bebiskläderna... Det blev detta:

ML760_0005_065r_70074.jpg

Både bodyn och byxorna var i 2-pack så det var en vit body och ett par vita byxor också. Jag stod och velade om jag skulle ha 50 eller 56, men man vet ju inte hur stor unge man får. William var 53 cm lång och vägde 3380 och han kunde ha 50 i flera veckor, så jag valde att köpa detta i stl 50. Är det så att jag får en jätteunge så får jag väl ge detta till min svägerska.

Eftersom William föddes på sommaren köpte jag mest kortärmade neutrala bodys till honom innan han föddes och därför var jag ju bara tvungen att köpa något att ta med till BB (intalar jag mig själv i alla fall, det är ju så roligt att handla bebiskläder) :D

Men jag ska försöka att inte köpa mer nu för det är ju ännu roligare att shoppa när man vet var det är för kön.

Mysigt med shopping, kladerna var jattesota! Jag har inte kopt nagon vagn och det dar med fjadring och icke-plasthjul har inte kommit hit an sa det blir nog ingen vagn for mig om inte mamma tar med den till jul. Jag tankte att man nog klarar sig anda... med sjal och ett barn som faktiskt kan ga men inte gar at det hall jag vill...

Visst är det kul att gå och rycka i bebiskläderna i butikerna. Har iallafall jag börjat tycka lite nu. Har varit helt ointresserad förut. Gravid? Jag?

Jag har tittat lite på såna där små set men inte vågat köpa ännu. Gissar att man får en del både begagnat och nytt plus att jag bara är v 20 så det känns lite tidigt. Kanske är jag lite fjantig. Men beg vagn, säng och sulky och skötväska är redan ordnat iallafall. Kompisars barn och syskonbarn har just lägligt vuxit ur sådant.;)

Blir en tur till Ullared snart förhoppningsvis och då lär jag inte kunna hålla mig utan det blir säkert ett mindre berg till Kotten. :D

Oj, det är skickligt av dig om du klarar dig utan vagn! Jag tycker den är så bra att ha när bebisen sover på dagen (William sover fortfarande i sin dagtid när han inte är på dagis). Däremot blir det ingen syskonvagn här, William får helt enkelt gå, åka på ståbräda, eller får jag ha bebisen i sele eller hur man nu löser det. Det får ordna sig det med!

A-K. Eng:
Jamen du är ju längre gången än mig i alla fall :angel:. Jag vet att det är tidigt att shoppa redan, men händer det något med bebis nu så ger jag kläderna till svägerskan eller blir man väl förhoppningsvis gravid snart igen. Ja sen lär man ju få en massa kläder i present! Och att ärva är ju bra! Killkläder har jag ju redan, bortsett från att bebisen kommer "fel" säsong. Och det är ju inte så kul att ta på bebis killkläder ifall det skulle vara en tjej. Japp, det är ju därför det är smidigt att veta vad det är för kön. Fast om de säger det vid ultraljudet kan man ju inte lita på det till 100 %. När William föddes såg jag en annons på blocket som löd: Ultraljudet visade en pojke men ut kom en liten Tindra. Och på fotot såg man en hel säng full med pojkkläder... Så kan det gå... ;)

Hahaha, kul annons.:rofl:

Jag själv har nog inte riktigt begripit det där med att jag är gravid förrän nu. Faktiskt så har jag lidit lite av att ha gått omkring och sett småfet ut. Visste inte att jag var så fåfäng och så retar det mig att jag vräkt i mig kakor o godis i sommar, (med kass mage som följd...), och gått upp 6 kg sen jag blev gravid. Visst vet jag att man går upp, men det är ju onödigt att lägga på sig en massa för att man frossar med ursäkten att man är gravid. Och så tidigt i graviditeten. Sen lägger man väl på sig en massa vatten och fettlager inför ammningen och jag räknar väl med att jag kommer att gå upp 15 kg tills bf. Det är väl normalt eller?

Och efter UL och när jag känner att det är något som rör sig i magen plus att magen ser ut som en liten gravidkula så känns det plötsligt annorlunda. Jag vill köpa gravidkläder och barnkläder till höger o vänster men lägger band på mig lite. Vem vet hur jag ser ut om två månader? Köper jag passande byxor nu kanske de är för små om ett tag.
Vad det gäller bebiskläder så köper jag till en början neutrala tror jag. Har både tjej och killkläder i massor att ärva. Men lite nytt vill jag allt köpa själv.

Man behöver ju inte lägga på sig en massa vatten och fettlager på slutet. På mig kändes det mest som att bebisen tog det jag stoppade i mig och vatten det slapp jag. Får hoppas att det blir likadant denna gången, men det är ju inte alls så säkert. Min förhoppning är att jag ska gå upp MAX 11 kg som jag gick upp förra gången, fast jag kan ju erkänna att jag lär inte anstränga mig särskilt för att ej gå upp mer...

Ja, 15 kg är ju fullt normalt! Om man inte frossar allt för mycket känner jag att det blir de kilona det blir. Man kan ju inte hjälpa om man blir vattenfylld och det väger ju något enormt. Fördelen med vatten i kroppen är väl att det är lätt att bli av med det efter förlossningen vad jag har förstått.

Angående att köpa gravidkläder upplevde jag det som så sist att har man tex M ska man köpa M i gravidkläder också för det är ju liksom anpassat för att man ska få plats. Jag köpte några brallor sist i en storlek större, men de växte jag aldrig i riktigt. Jag kunde givetvis ha dem, men de satt som tält. De passar säkert perfekt nu :idea:! Sen kan jag också tillägga att jag fortfarande kan ha de gravidkläder som jag köpte förra grav, trots att jag väger 10 kg mer.

Alltså fel av mig, jag har en vagn men ingen syskonvagn. Jag asade med mig en Brio innan Sams ankomst, hela vägen från Sverige. Och den har flugit ett par gånger till faktiskt!

Idag har jag konstaterat att min mjölk är slut :( Tänkte lata mig till en extra timmes sömn och amma, men han sög tre tag sen släppte han och pekade på den andra. När jag hittat hans flaska från en timme tidigare tog han gladeligen den. Lite sorgligt är det allt, jag har ammat Sam för sista gången.

till både dig å Verona:

sina kilo gömmar man enklast genom att sträcka armarna så mycket uppåt det går och dra in övermagen lite grann. då blir tuttarna större, alltså ser resten av kroppen mindre ut och valkarna på ryggen blir borta eftersom armarna drar med sig huden uppåt. :D

tyvärr funkar det inte att gå så hela tiden men man kan ju alltid se smalare ut på kort!!!!! :idea:

nästa vecka ska ja ta ett normalt kort, jag lovat att mina 107 kilo syns och det ganska väl åxå. som tur är *peppar-peppar* så har jag inte blitt så rund i ansiktet än, tack och lov!!!! :bow:

jag tackar och bockar för ena kommentarer, ni anar inte hur det värmer en tjockis hjärta att höra. :love:

har varit på besök hos BM idag!
är i vecka 27+6.
livmodern mäter 28 cm.
fosterhjärtat slog med 138 slag.
glukosen var på 5,6, helt perfekt med andra ord. graviditetsdiabetes har man om man har över 10.
blodtryck på 110/50.

förutom att det trycker mot ryggen när jag ligger utan dubbla kuddar under huvudet och att det värker lite i ljumskarna är jag jobbat mina 3 timmar, så mår jag bara bra!
är tungt att gå, men det är väl kanske inte så konstigt, 107 kilo är ju inget jag drar runt på i normala fall! flåset kunde va bättre åxå......
sover mina 8 timmar på pricken, sen är jag vaken som en jag-vet-inte-vad.

spjälsängen är inköpt, likaså sängkläder.
vagnen är beställd.
tvättstugan färdig, nya dammsugarn inhandlad.
4x4 kombin i vår ägo....

så är det bara att börja vänta på bäbisen!
12 veckor kvar idag!!!! :banana::bump::eek:

Men du, det går att torramma tills mjölken kommer igång igen. Om ni vill. Eller låta honom börja igen när bebisen och mjölken har kommit. :)

Förstår att det känns sorgligt om det nu var sista gången.

Jag gick upp 17 förra gången.

Personligen tyckte jag det var för mycket, men det var på mig. Då började jag med högre vikt än jag gjorde nu. När jag var lika långt gången som nu hade jag gått upp 7 kg, nu har jag gått upp 4,5 (v 20) så jag ska försöka att inte gå upp lika mycket nu. Men som ni sa, vatten kan man ju inte hjälpa.

Det viktiga är väl att äta schysst och röra på sig. En del människor går upp mycket och andra lite.

Jo jag vet att jag kan sätta igång det igen... men det var ju meningen att jag skulle sluta. Fast det känns ändå sorgligt. Tuttunge som han är hade han säkert gladeligen gått tillbaka till att helamma haha.

Cilla vad skönt att alla värden var bra, graviditetsdiabetes är säkert inge kul. Jag funderar lite, kanske är det så att du är 2.10 lång och att du därför inte ser speciellt tjock ut? :) På kappbilden häromdagen skulle jag uppskatta att vi var ungefär samma storlek, och jag vägde 68 vid inskrivningen!

Imorrn ska jag till min doktor för att väga och mäta, och jag tror vi fått svinkoppor allihop så förhoppningsvis kan han hjälpa mot det också.

*kl*

Idag kom sambon hem och berättade att hans chef hade frågat vilka som skulle kunna tänka sig att åka till Norge och jobba ev. 1 år (med ev. start i oktober). Isf veckopendla, dom har ingen aning om villkoren/lön/arbetstid än eller om det verkligen skulle bli så. Det ligger 30-40 mil bort, dessutom på små vägar så tar ca 6-8 tim hem beroende på väglag och om vägarna är stängda.

Vi behöver ju självklart pengarna, han kommer tjäna rättså bra där borta. Men det är inte så kul att han är borta ev. mån-tors eller mån-fre sen hemma i inte ens 2 hela dagar. :cry: Inte kul och gå hemma helt själv, höggravid och allt.
Dessutom kommer han vara borta isf även när jag ska föda, jag vägrar att föda med någon annan där än han. Han kommer nog aldrig få ledigt av chefen någon vecka innan bf tills efter att barnet är fött, eftersom det är ett stort jobb som tar lång tid och alla behövs. :crazy: Han vill inte heller missa sitt barns födelse.
Men tar han inte den chansen (om den kommer) så kanske han ev. är arbetslös december-april pga att chefen inte har några jobb här i byn. Vilket inte är så bra och ger oss inte direkt mycket pengar heller.

Inte så kul sen heller att vara hemma helt ensam med ett litet barn och en hund, utan någon som helst hjälp. Tur att svärmor bor nära iaf.

Mitt i allt detta ska vi ev. flytta till en annan lägenhet i huset också.

Jag kommer stå jätte kluven den dagen han kommer hem och säger att dom fått jobbet i Norge och chefen mste veta vilka som ska med. Nu är ju inget spikat så vi har ingen aning om vad som händer.
Det hade varit självklart att han skulle åka om jag inte hade varit gravid.

Förstår att det känns jättejobbigt för både dig och din sambo om det skulle bli Norge! Finns det någon chans att du kan följa med honom i veckorna sen när barnet är fött?

Hoppas det löser sig på ett bra sätt i alla fall, klart du ska ha sambon med när du ska föda.

Jo visst skulle vi kunna följa med på veckorna, men då msåte vi antagligen hyra egen lägenhet eller egen husvagn. Men det känns ändå som att även där kommer vi knappt se varandra o jag får ändå ingen avlastning ( kan nog få mer om jag är hemma), för jag skulle tro att det är 13-14 tim/pass eller nått.
Det skulle nästan vara bättre om dom jobbade 2 v och sen ledig 1 v.Fast ändå inte. :crazy:

Men jag vet inte hur dom andra gör, det är juh iaf två till som jobbar där o har familj, den ena har 3 barn och den andre 4 barn.
Visserligen hade vårt barn varit 1-2 år så hade det inte varit några problem, då får jag ändå avlastning med att barnet är på dagis på dagarna och jag på jobbet.

Men det är tur att jag har några underbara vänner som skulle hjälpa mig, kanske komma hit någon dag när dom är lediga och hjälpa mig lite och svärmor 500 m bort (både på gott och ont :p) som ställer upp mycket för oss redan. Med hundvakt, tar hand om huden när dom slutar och jag jobbar kväll (lånar deras hundgård på dagarna) och allt.:love: Dom skulle nog isf ställa upp och ta lillen i någon timma så jag får sova i lugn och ro.
Vännerna tjatar redan på att få vara barn-/hundvakt o få snusa bäbis :D

Men det är väl alltid jobbigast i början innan man har hittat rutiner sig. Det värsta är om man får ett kolik barn så man ALDRIG får sova, då vet jag inte om jag klarar det helt själv. Jag hoppas jag får så "snälla" barn som syster, som sover mellan 19 till 8-9 på morgonen o vaknar 1 ggr/natt för mat.

Det jag mest är rädd för är att få åka in på förlossningen med någon annan än han, och att han inte hinner fram i tid. Det blir juh svårt oxå eftersom dom kommer isf samåka till norge. Fast sa det till han, att under hela februari så får du isf ta egen bil om du inte får vara hemma! :angel:

Skulle det inte funka, ja då får han fasike komma hem. ;)

Men än ska jag inte måla fan på väggen, den där chefen har en del idéer för sig hela tiden.

Nu har jag en fråga,

Om jag går mammaledig from 2010-01-15, räknas då min föräldrapenning på årets inkomst?

Här får vi lönen för december i januari, och jag har bara varit anställd sedan januari i år och fick min första lön i februari. Vilket leder tillatt jag isf "förlorar" en hel månads inkomst under detta år. :crazy: Eller kan jag räkna ut själv vad jag i genomsnitt tjänar per månad (på en period av 6 mån) till försäkringskassan?
Gjorde så när jag vart sjukskriven förut.

Vi jobbar juh även helger/kvällar, vissa röda dagar osv, samt har provision.

Senast ändrad:

Försäkringskassan har infokvällar för blivande föräldrar, jag har anmält mig och maken till en sådan. Kolla på Försäkringskassans hemsida om det finns i ditt län också!

Jo, tänkte oxå på det och kollade upp det. Hade det inte varit för att det är 12 mil bort (enkel väg) och informationsträffarna är på en måndagar kl 15.00 så hade jag åkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka