Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...
*KL*
Tack för alla gratulationer för vår lilla tjej!
Den 13 januari åkte vi till avd.44 i lund för planerat kejsarsnitt, vi skulle inte vara där förrän 11, men man vill ju inte riskera att komma försent, så vi var där redan 10.30! Då blev vi inkvarterade på ett rum, och så fick vi träffa barnmorska, undersköterska och operationsläkare. Sedan var det en lång väntan, vi var andra snittet, och skulle inte opereras förrän 14.30 (antingen hade jag hört fel eller hon i telefon sagt fel!)
Vid 13-tiden fick jag svida om, och sedan fick jag sätta kateter. Ajaj, ush och fy! Det var hemskt och jag vill aldrig göra om det! Sedan gick vi in på rummet och satte venflon, det var nästan skönt i jämförelse! Dogge svidade om till sina op-kläder, och vi gick ner till operationen.
Jag fick klättra upp och sätta mig på bordet, och sedan fick jag ett mindre hysteriskt anfall, och grät som bara den (jättenervös inför ryggbedövningen). Tillslut lyckades jag lugna ner mig, och jag fick dropp och en syresättningstuss i näsan (efter att jag snytit mig!). Sedan satte narkosläkaren spinalen, det var obehagligt, men inte inärheten av katetern!
Jag fick lägga mig ner, och de började förbereda mig inför operationen, tvätta magen, sätta upp skynke och så. När bedövningen tagit började de operera, det var en helt sjuk känsla, de drar rätt rejält i en, men man känner inte det! Känslan när de tog ut henne var helt obeskrivlig, rätt som det var blev det bara tomt! 15.05 föddes lilla Tuva, när jag hörde henne skrika kom tårarna igen, glädje och lättnad! Barnmorskan visade upp henne för mig, sedan gick hon iväg för att torka av, väga, ge spruta, kontrollera och så, Dogge klippte sympoliskt av navelsträngen.
Sedan kom de tillbaka med henne till mig, och jag fick ha henne på bröstet medan de sydde mig, Dogge och barnmorskan gick med Tuva till avdelningen, och jag rullades till uppvaket. Efter 40 minuter kunde jag röra hyffsat på benen, och narkosläkaren sa att jag skulle ligga där 20 minuter till, sedan fick jag komma till avdelningen igen. 17.05 var jag uppe på avdelningen, och fick vara med mitt lilla mirakel!
Runt 19 kände jag att jag hade lite ont, och fick en sprita smärtlindrande. 20.00 fick jag ställa mig upp, och jag fick hjälp med att byta binda. Sedan lade jag henne vid bröstet första gången, och hon tog det helt perfekt och började suga!
Nu knorrar liten, så fortsättning följer!