Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Sista 5 centimetrarna tog 1 timme. Bm trodde att det skulle ta längre tid, hon hoppades att jag skulle hinna få innan hon slutade kl 7.. Jag krystade oxå när jag kände för det, bm sa till mig att vänta på nästa värk men det gjorde så jäkla ont så jag ville bara få ut henne.. Hon hade ju handen vid kinden när hon kom ut oxå, var väl därför det gjorde så ont.

Jag tycker det verkar vara många vars bebisar kommer ut med handen på kinden eller på huvudet. Man har ju full schå (staving??) att få ut dem ändå...

*kl*

idag har vi:
1. hängt i selen å glott intensivt på lampan.
30265398.jpg

2. tränat våra nack och ryggmuskler.
30265401.jpg

3. tagit en powernap när mamma skala potatis.
30265403.jpg

4. vaknat å gäspat.
30265404.jpg

5. blivit på strålande bra humör.
30265396.jpg

åh sötnos :love:

Du har ett likadant gym som jag köpte först. Om moa ligger i det nu har hon leksakerna hängande i ansiktet och gillar inte det så jag fick köpa ett annat. Men det är skitpoppis när de är runt 6 månader, tyckte iallafall min systerson som invigde det väldigt hårdhänt:D
Men det var perfekt när hon var spädis för då hängde grejerna så nära så hon såg dem bra!

sen är det ju rätt kul att det står,
Hora jag älskar mitt land!
(HO I love my country)

bra att härda dem med både skälsord och rasism :rofl:

det såg inte jag förrän jag packade upp det:o

Ni verkar ha haft en härlig dag! En sån liten goding, hon ser så nöjd ut så på sista bilden!!!

I klass med Zlatans uttalande: "män gör pojkar"! :D

Min make när vi fick Rasmus:
"Hehe de är bara dom som drar ur den för tidigt eller inte bottnar som får flickor"

Sen när vi fick Tilde:
"Riktiga killar gör en av varje!"

kl

Vad härligt att det börjat komma lite bebisar igen! Jag har 32 dagar kvar till BF :laugh: Det är fasen inte mycket! Börjar bli rejält trött på mina fogar som bråkat med mig sen jag var i v 10. Nu kan jag knappt gå på toa längre, tror jag fått ischias (stavas?) så det strålar ut en mycket otrevlig smärta ända ner i tårna. Så jag får glatt hålla mig.

Har varit asgrinig några dagar nu, allt har kännts bajs. Tur man har en underbar sambo som kom hem med blommor igår efter jobbet :love:

Vill tacka för tipsen ang bb-väska oxå. Näsdroppar inhandlades igår (envisa förkylning). Jag hatar verkligen att vara täppt i näsan. *morr*
På mådag ska bebiskläder tvättas för att sedan packas ner. Jag vågar nog inte vänta längre, så inte allt försvinner i flytten och inte hittas igen då det behövs :p (vore ju mycket typiskt mig)

Så, nu känns allt mkt bättre. *Gnälltant*

En kompis flyttade en manad innan bf. Hon packade iordning bb-väskan innan och det var väldigt viktigt att halla koll pa den i flytten. Om förlossningen skulle sätta igang under flytten eller innan dom hunnit iordning sa visste hon iaf vart den väskan var.

Och min pappa sa när de snacka om att vi tjejer ska ha fler barn hela tiden:

"Det är inte lätt att backa ur bussen när garaget följer efter!":rofl:

Ha ha, den var bra!

KL
Nu börjar jag också bli gnällig när det "bara" är två veckor kvar till BF. Det blir väl världens längsta veckor... Jag hoppas att bebben vill titta ut lite tidigare, men det har jag ju redan trott i en månads tid nu. Funderar på att åka och hämta vagnen nu i veckan så den är hemma. Ett babyskydd kan ju vara bra att ha också. Jag kollar nog hur de ser ut som de hyr ut där på babyproffsen. Det blir till att hyra antingen där eller på leksaksbutiken här i min lilla stad.

Jag vill shoppa bebiskläder!!!!!!! Det finns ju så mycket fint!!!!! Men jag har verkligen bestämt mig för att jag ska trycka ut bebis först så man vet vilka färger man ska köpa.

Nu börjar förresten William intressera sig lite mer för magen och bebisen i magen. Han lyfter på min tröja och säger: -Bebis pom ut nu!

*KL*

Tack för alla gratulationer för vår lilla tjej!:love:

Den 13 januari åkte vi till avd.44 i lund för planerat kejsarsnitt, vi skulle inte vara där förrän 11, men man vill ju inte riskera att komma försent, så vi var där redan 10.30! Då blev vi inkvarterade på ett rum, och så fick vi träffa barnmorska, undersköterska och operationsläkare. Sedan var det en lång väntan, vi var andra snittet, och skulle inte opereras förrän 14.30 (antingen hade jag hört fel eller hon i telefon sagt fel!)

Vid 13-tiden fick jag svida om, och sedan fick jag sätta kateter. Ajaj, ush och fy! Det var hemskt och jag vill aldrig göra om det! Sedan gick vi in på rummet och satte venflon, det var nästan skönt i jämförelse! Dogge svidade om till sina op-kläder, och vi gick ner till operationen.

Jag fick klättra upp och sätta mig på bordet, och sedan fick jag ett mindre hysteriskt anfall, och grät som bara den (jättenervös inför ryggbedövningen). Tillslut lyckades jag lugna ner mig, och jag fick dropp och en syresättningstuss i näsan (efter att jag snytit mig!). Sedan satte narkosläkaren spinalen, det var obehagligt, men inte inärheten av katetern!

Jag fick lägga mig ner, och de började förbereda mig inför operationen, tvätta magen, sätta upp skynke och så. När bedövningen tagit började de operera, det var en helt sjuk känsla, de drar rätt rejält i en, men man känner inte det! Känslan när de tog ut henne var helt obeskrivlig, rätt som det var blev det bara tomt! 15.05 föddes lilla Tuva, när jag hörde henne skrika kom tårarna igen, glädje och lättnad! Barnmorskan visade upp henne för mig, sedan gick hon iväg för att torka av, väga, ge spruta, kontrollera och så, Dogge klippte sympoliskt av navelsträngen.

Sedan kom de tillbaka med henne till mig, och jag fick ha henne på bröstet medan de sydde mig, Dogge och barnmorskan gick med Tuva till avdelningen, och jag rullades till uppvaket. Efter 40 minuter kunde jag röra hyffsat på benen, och narkosläkaren sa att jag skulle ligga där 20 minuter till, sedan fick jag komma till avdelningen igen. 17.05 var jag uppe på avdelningen, och fick vara med mitt lilla mirakel!

Runt 19 kände jag att jag hade lite ont, och fick en sprita smärtlindrande. 20.00 fick jag ställa mig upp, och jag fick hjälp med att byta binda. Sedan lade jag henne vid bröstet första gången, och hon tog det helt perfekt och började suga!

Nu knorrar liten, så fortsättning följer!

Nu börjar jag också bli gnällig när det "bara" är två veckor kvar till BF. Det blir väl världens längsta veckor... Jag hoppas att bebben vill titta ut lite tidigare, men det har jag ju redan trott i en månads tid nu.

Jag var helt övertygad om att min bebis skulle komma tidigare, så när jag hört att det räknas som fullkomligt normalt om man föder tre veckor före datum till två veckor efter, då siktade jag in mig på v.37 och när den veckan kom så trodde jag att nu kommer det sätta igång när som helst :d. Jag trodde tidigare under graviditeten att de sista veckorna skulle gå snabbast, för då hade man ju äntligen sikte på BF dagen, men tji fick jag, tiden gick ruggigt långsamt, och jag fick dessutom gå en vecka extra...

Åh så gosigt med din lilla knorrande Tuva!

Det låter ju som snittet gick till på ett bra sätt! Det är ju skönt att de försöker få det att efterlikna det där "naturliga" med att få upp barnet på bröstet och att pappan får klippa navelsträngen och så vidare. Nej, det är nog inte lätt att hålla tårarna borta när man varit så spänd och sen får se den lilla... Jag brukar alltid böla när jag ser födslar på TV och när jag läser sånt här, men när jag själv födde William blev jag lite förvånad av att det inte kom en enda tår. Det var liksom bara skönt att ha det gjort... Jag får väl se hur det blir denna gången...

Ett stort grattis till er igen :bump: och så vill vi ju självklart se bilder på underverket!

Varför sätter de inte katetern efter de satt ryggbedövningen för? Det gjorde de på mig iaf och jag kände ingenting. Kan tänka mig att det är obehagligt annars, det är ju världens slang.

Annars låter det som att allt gått jättebra, ser fram emot bilder på sötnosen!

Ja, det är ett evigt väntande (så man hinner ju gnälla mycket ;)). Neeee, gå över vill jag inte... Det vore så passande om bebis kom nu när maken är ledig. Går jag över i 2 veckor så hinner maken börja temperera upp sin glasugn igen och då är han borta dygnet runt i några dagar. Yippi för mig då om jag får vara själv med en liten och en 2,5 åring innan man har vant sig...

Yippi för mig då om jag får vara själv med en liten och en 2,5 åring innan man har vant sig...

:eek: Jag som fortfarande har fullt sjå att vara själv med en liten och mig själv:D, har funderat på hur alla med syskon får det att fungera... eller ännu värre, tvillingar...

Yippi för mig då om jag får vara själv med en liten och en 2,5 åring innan man har vant sig...

Hoppas du får en sovbebis som Tilde!

Igår lyckades jag gå ut med båda barnen medans maken var och jagade!
Dom 5-6 timmar han var borta gick supersmidigt :)

Jadu, det kan man fråga sig! Tror det är för att bebis ska ut så snabbt som möjligt efter att bedövningen blivit lagd.

Jag är förvånad över att jag är så rörlig redan efter snittet!

Under natten ammade jag några gånger, och så fick jag en påfyllning med smärtlindrande. Den sprutan gjorde verkligen sjukt ont...
Natten gick hur bra som helst, men man sov ju inte mycket! Jag måste säga att jag är förvånad över hur pigg man kan vara efter så lite sömn.

På morgonen fick jag ännu lite mer smärtlindrande, denna gången konstaterade jag att jag inte ville ha fler sprutor, och att vi kanske kunde prova piller nästa gång? Barnmorskan tog ut katetern, underbart!

Sedan kom Dogge och la beslag på Tuva! Vid 10-tiden traskade vi bort med henne till barnläkaren, det gick inte snabbt, men det var skönt att vara uppe och röra på sig! Hos barnläkaren såg allt bra ut.

På eftermiddagen kom barnmorskan och sa att eftersom allt gick så bra, och jag var så rörlig kunde jag flytta till patienthotellet om jag ville. Det gjorde vi gärna! Vi hade inte räknat med att få komma dit så snabbt, så Dogge hade inga saker med sig, så han åkte hem och sov. Natten gick bra, förutom att Tuva bestämde sig för att det var dags att sätta fart på mammans mjölkproduktion, och ammade i sammanlagt 5 timmar från 19 på kvällen till 7 på morgonen. Sedan han jag precis ner i resturangen får att ta en macka, när hon tyckte det var hennes tur igen! Bara att ta sin macka och gå upp.

Jag lyckades sitta konstigt när jag ammade, och fick sjukt ont i ryggen. Så när barnmoskan hjälpte mig få till tekniken med att liggamma var det guld värt, det är det enda jag gör nu!

Efter att Tuva gjort PKU-testet vid 15-tiden checkade vi ut och åkte hem. Här hemma går allt toppen, hon äter, sover och skiter! Amningen fungerar jättebra, och jag har mjölk så det räcker och blir över!

Lite bilder då!

Helt nyutplockad
Redofrbebis041.jpg

Så här har man benen när man legat i säte!
Redofrbebis043.jpg

Jag håller Tuva första gången efter uppvaket
Redofrbebis055.jpg

Tuva är en naturbegåvning på att amma! ;)
Redofrbebis005.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka