Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

ja inga fler tecken. allt som vanligt..

Då får vi hoppas att det betyder att nått är på gång då! :)

det kan det nog vara, min slemmis var som segt grönt snor, typ. kom inte mycket heller, som en tesked kanske

precis. som snor var det. fast vitt. håller tummarna för att nåt händer..

har en liten fråga..
hade imorse en riktigt slemmig flytning med en liten klump "slime" i. nån timma senare ytterligare lite slime. kan det vara slemproppen? eller delar av den. fick samtidigt lite mensliknande känsla som gick över sen:(

Absolut kan det vara de. Hoppas det är något på gång. Slemproppen kan ju va lite lurig bara och lossna och återbildas det behöver inte vara något tecken på att bebis är på gång.

Passa på att vila och ladda upp med massa mat :D

---

Jag har nu noga analyserat min dotters ät-teknik. När hon ätit klart så är bröstvårtan jättefin och rund och pekar åt rätt håll. Det syns att hon får med sig vårtgården oxå. Hon har läpparna rätt och man ser tydligt hur hon jobbar med käken så öronen viftar och inte så att hon suger med kinderna.

Där emot känns de som hon lite rullar bröstvårtan i munnen. Men nu börjar mjölken rinna på så hon behöver inte suga lika hårt och jag handmjölkar igång tutten innan hon får komma dit (Eller spiller som Rasmus säger att jag gör)

I natt har hon ätit med 3 timmars mellanrum och jag har petat loss henne så fort hon börjat snutta.

Nu ska jag ta henne från sin far. Mina bröst håller på att sprängas!

Men när du tar bort henne när hon snuttar, va gör hon dådå? Jag är ju fast i snuttningarnas land jag. Blev ju så eftersom att det var så viktigt att hon fick äta så fort hon ville för att gå upp i vikt och därför låg hon ju vid en hela tiden. Jag försöker nu avleda lite så tuttarna får vila och samla på sig mat men hon ligger gärna mest hela tiden och blir oftast jätteledsen om hon inte får snutta när hon vill. Fast jag hoppas att nappen kan hjälpa lite nu.

Sista bilden där hon sover: otroligt fin!:love: Alltså själva bilden, men så klart är bebis också fiiin och på alla bilderna! :idea:

Jeez, vilken underbar unge!!! :love:

NÄSTAN lika söt som min Ellen! ;)
PC310189.jpg

KL

Sicka små sötingar ni har klämt ut.:love:

Idag har jag varit hos BM. SF-måttet ökar inte tillräckligt. Är det ingen ökning till nästa vecka så får jag skickas in på koll. Men den troligaste orsaken är att bebis nu sjunkit så långt ner i bäckenet och inte att tillväxten avtagit.

Och jag kunde ha skrivit detdär inlägget i våras! Det är inte ett dugg kul att kombinera syskonreaktion med terrible twos. Det som funkade här var att ge storisen massor med uppmärksamhet och lektid när lillisen sov. Och att göra som med hästarna, ge två positiva förstärkningar för varje negativ. Men de värsta dagarna var det jättesvårt att hitta något positivt att berömma bland allt det negativa :( Det vänder, lovar. Speciellt när den lille började jollra, skratta och vifta med armarna när storisen pussar honom. "MIIN nilleboj" säger den store då :love:

Vad bra, jag började fundera på om jag hade en liten psykopat här hemma. Han är jättego med lillebror, pussas och vill ligga nära. Men katten har blivit släpad runt halva köket i pälsen (idiotkatt som inte säger till) och hunden upplyft i skinnet (samma sak där). Och i morse bet Sam nästan av mig fingret när jag försökte få ut en gigantisk hundpellets som han glatt snott från skafferiet. Sparkas och slåss och skrattar när jag säger åt honom, verkar inte det minsta berörd. Är det något mentalt de ska växa in i? Att förstå att jag faktiskt blir arg på riktigt...

Jaja det är väl bara att gråta en skvätt och komma över det. Mycket tid till storebror blir det för lillebror bara sover och sover och sover...

Jag, som forftarande bara har en unge, kan väl tänka mig att det kan bli en liten "försvarsreaktion" att (plötsligt) bitas,sparkas och skratta åt tillsägelser när man plötsligt inte är minst i familjen längre? Ett sätt att försöka synas lite mer?
Det är nog bara att försöka se Storebror och välja sina fighter...

Jag, som forftarande bara har en unge, kan väl tänka mig att det kan bli en liten "försvarsreaktion" att (plötsligt) bitas,sparkas och skratta åt tillsägelser när man plötsligt inte är minst i familjen längre? Ett sätt att försöka synas lite mer?
Det är nog bara att försöka se Storebror och välja sina fighter...

Ja fast detta har inte hänt den senaste veckan, han har alltid varit såhär. De förändringar som kommit sen lillebror kom till världen har jag naturligtvis mer överseende med och förståelse för. Men som du säger, det går nog över. Det kallas väl inte terrible twos för intet :D

Tja, då är det väl bara så som ungar är. Lyckligtvis går ju inte allt för många vuxna omkring och sparkas och bits... :)

// MNJ, med en vilt bitandes 10-månadersbebis hemma....

Rasmus är oxå gullig mot Tilde, ligger hon och sover vill han ligga brevid och mysa. Men mot mig och maken *gaaahh* och han frågar efter sina dagbarnskompisar oxå och nästa vecka kommer han börja igen så jag tror de kommer bli lugnare då.

Idag köpte maken en pump till mig, han är så gullig. -26 var de ute han var som en isbit när han kom hem för bilen hann inte heller få upp någon värme! Favobröstet sprutar de ut när jag pumpar och den andra kommer de knappt något. Tänkte nästa gång hon äter försöka få fart på högertutten oxå nu har de slutat spänna i alla fall.

Hur mkt brukar dom äta förresten? Nu testa jag bara att allt funka och pumpa ut 30 ml.

När jag gett Isaac ersättning har han fått 30 ml åt gången. Skönt att du fått en pump, hoppas du läker fort!

Jag har haft pump och har pumpat ända sen jag kom hem för att få igång mjölkproduktionen ordentligt, vilket nu resulterat i att jag har blivit en livs levande kossa :o Kan få ut 100 ml på dryga 15 minuter ur ett bröst. Fick ett nummer till modersmjölkscentralen, funderar på att kontakta dom och se om man kan ta tillvara på all mjölk. Slänger kopiösa mängder då jag får pumpa mellan amningarna pga att det produceras så fort och så mycket :D.

Isaac har idag gått igenom hörselscreening med godkänt på båda öronen, det var lite nervöst ett tag när apparaten inte pep till lika fort på det andra örat. Både jag och D trodde ett tag att det skulle ge negativt resultat. Men apparaten var bara lite seg, så då kunde man andas ut.

PKU-provet gick också strålande. Han blev även vägd, 3450 gram i dagens dato. Vilket innebär att han har gått upp 70 gram sedan den 2 januari. Läkaren var lite förvånad över vikten redan vänt och var påväg uppåt, vilket jag fick veta sen var lite ovanligt - men jag förklarade att jag hade massa mjölk och en matglad unge :idea:. En strålande kombo.

Har lite blåsor/sår på bröstvårtorna men jag tycker inte det gör så ont, förutom när Isaac börjar snutta istället för att amma. Aootjh, då svider det lite. Men det går nog över tids nog.

Nackdelen är att min lillgrabb har sin vakenperiod från ungefär 23-24 till 5-6 på morgonen. Lite segt med sömnen, han vill ammas en gång i timman under denna perioden på dygnet. Men efter 6 så sover han som en stock 4-5 timmar i stöten. Har idag varit elaka tanten och väckt honom varannan timma för att mata honom ändå, får se om det ger någon skillnad i natt. ;)

Pumpa inte för mycket mellan amningarna om du inte vill producera "för mycket" mjölk. Tillgång och efterfrågan du vet. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar

Tillbaka