Vimital Harmoni

Sv: Vimital Harmoni

Men du, hur kan du totalsåga ett tillskott utan ett ens kolla upp vad det egentligen är? En enkel googling ger svaret.

Antog att det innehöll olika vitaminer och mineraler , skulle ha kollat först,. Men är ändå väldigt skeptiskt till alla "burkar" ... Skrev i första inlägget varför jag inte köper fodertillskott. Man ska inte ge hästen vad som helst, hur som helst, många gånger skälper man mer än hjälper, utan att man vet om det.

Okej, då förstår jag.. Kan ha varit med ett preparat som inte tog just den parasiten? Alla preparat tar inte alla parasiter, så kan nog vara värt att kolla ändå? Tänkte när ingen annan av hästarna var dålig i magen.?

Javisst, många gånger häver djurägare i sina skyddslingar både det ena och det andra helt i onödan. Men att börja skriva en massa utan att veta någonting om vad det är eller varför det ska ges, det är ren och skär ignorans.

Och som de flesta säkert vet försvinner e-vitamin vid ensileringsprocessen och bryts ner vid lagring av hö.
Så det kan mycket väl finnas ett behov att att ge tillskott. Inte alltid, men det kan finnas.

Jag "sågade" inte just det här preparatet utan alla. Skrev mer allmänt och ville uppmana till att inte ge vad som helst utan att säkert veta om hästen behöver det eller inte..

Jag håller med om att det inte alltid behövs tillskott, men för den sakens skull måste man ointe utgå från att alla har dålig koll. Vet rekommenderat, du vet ingenting om vets kunskaper. Och du erkänner ju själv att du inte vet, ex e vitamin, så ta själv reda på fakta innan du sågar allt och alla.

Jag håller med om att det inte alltid behövs tillskott, men för den sakens skull måste man ointe utgå från att alla har dålig koll. Vet rekommenderat, du vet ingenting om vets kunskaper. Och du erkänner ju själv att du inte vet, ex e vitamin, så ta själv reda på fakta innan du sågar allt och alla.

Slappna av, jag uppmanade till att vara försiktig med tillskott, och att foder inte ingår i veterinär utbildningen.. Hade aldrig hört eller läst om att e kunde vara bra för korsförlamning, och ska kolla upp om det stämmer. Jag har fortfarande inte sågat "allt och alla" ...
Roligt också att det ända du tillfört i tråden är arga påhopp mot mig

Ett helt meningslöst fodertillskott.

Man påstår att produkten innehåller ”Alla nödvändiga vitaminer & micromineraler”. Eftersom detta är ett kompletteringsfoder och man inte vet vad den som köper denna produkt ger för grov- eller kraftfoder till sin häst så kan man inte göra ett sådant uttalande överhuvudtaget.

Sanningen är den att produkten innehåller en mängd vitaminer och mineraler som redan finns i tillräcklig mängd eller t.o.m. i överskott i ett normalt svenskt grovfoder. Att tillföra ännu mer av dessa ämnen är endast till skada för hästen. De få näringsämnen som är till nytta för hästen finns i så liten mängd att de inte har någon större positiv effekt.

Sara har rätt i mycket av det hon säger.

Nästan alla grovfoder har ett överskott av kalium, järn och mangan. Att tillsätta ännu mer av dessa mineraler är endast till skada för hästen. Fritt svavel är heller ingenting som hästen behöver. Svavel kan binda vid andra viktiga mineraler och hämma uppaget av dessa.

Zink och koppar är det alltid brist av i ett grovfoder så dessa mineraler måste man alltid komplettera med. Denna produkt innehåller dock så små mängder av dessa viktiga mineraler att det mer eller mindre meningslöst. Hela den positiva effekten tas bort av det faktum att produkten även innehåller järn och mangan som hämmar upptaget av zink och koppar.

Alla vitaminer utom vitamin E är vanligtvis meningslöst att ge eftersom ett grovfoder innehåller tillräckliga mängder och B-vitaminer produceras även av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Vissa vitaminer, som t.ex. vitamin A kan t.o.m. vara farligt att ge som tillskott. E-vitamin förstörs dessutom lätt genom olika processer så den E-vitamin som finns i ett färdigfoder har nog väldigt lite positiv effekt.

Lysin och biotin kan vara bra att ge som tillskott men denna produkt innehåller så ofantligt lite av dessa att det inte har någon effekt överhuvudtaget.

Nej, jag vet inte varför man ger det eftersom hästarna väldigt sällan har en brist :) och vitamin e är fettlösligt och överskottet lagras då i kroppen...

Vitamin b kissar hästen ut :) tar inte upp det i fodret och hästarnas mikroorganismer i tarmen producerar det själv , därför har hästar ingen brist på vitaminet, finns alltid undantag men ska vara en häst med väldig störd tarmflora då?? Så hästen blir inte piggare av B-vitamin eller får bättre hårrem, prestation osv vad man nu säger om vitaminet. :)

konstigt... har en fjording som blir enormt mycket piggare utav b-vitaminer, men eftersom hon bara kissar ut det så är det väl bara som jag inbillar mig, samt hela foderindustrin, fins nog inget fabrikat som inte tillverkar b-vitamintillskott... men de har nog gaddat ihop sig och tjänar pengar på kissandes hästar med inbillade ägare som inte alls märker om det gör nån skillnad på hästen eller ej...

Det är ju överskottet dom kissar ut! Har dom brist på det så blir dom piggare. Min 1åring börjar o bli riktigt pigg nu. Hon får extra b, vimital harmoni o majsolja! Det hjälper på henne.

konstigt... har en fjording som blir enormt mycket piggare utav b-vitaminer, men eftersom hon bara kissar ut det så är det väl bara som jag inbillar mig, samt hela foderindustrin, fins nog inget fabrikat som inte tillverkar b-vitamintillskott... men de har nog gaddat ihop sig och tjänar pengar på kissandes hästar med inbillade ägare som inte alls märker om det gör nån skillnad på hästen eller ej...

Foderindustrin gör en produkt som säljer bra = b-vitamin, så det är självklart att "alla" producerar det.

B-vitamin är en vitamin som man har fodrat med länge och som sitter kvar sen urtiden.. Förr fodrade man hästarna med jäst (gör även folk nu också) och hästarna vart fina i pälsen. Jäst innehåller mycket b-vitamin och därför trodde folk att det var b-vitaminet som gjorde pälsen glansigare.. därför började man använda endast B-vitamin till att få pälsen fin. Men i själva verket var det proteinet i jästen som gjorde pälsen blankare & inte B-vitaminet.

Hästen producerar B-vitamin själv i grovtarmen, därför har i stort sätt ingen häst en brist på vitaminet. Isåfall ska det vara hästar med störd tarmflora.

Troligtvis är det ägarna som inbillar sig eller så är det något annat som hästen får i sig som gör den piggare, eller så har hästen en rejäl brist på vitaminet.. orsakat av att mikroorganismerna i grovtarmen inte funkar som de ska, och då bör hästen även få andra symptom (ex. diarré).

Många fodertillverkare producerar skit grejer för att det säljer helt enkelt. Pratar man med ex. en forskare eller någon annan som är väldigt insatt i ämnet så kommer den säga ungefär samma sak som mig: B-vitamin är slöseri med pengar och inget som hästen behöver extra utav.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix