Vimital Harmoni

Sv: Vimital Harmoni

kan också tillägga att jag själv fodrat mina hästar med b-vitamin i min okunskap. för att man tror att det är ett "beprövat" preparat och något väldigt vanligt att man ger extra utav. men tyvärr så kissar hästen bara ut det och man kan lika gärna kasta pengarna i sjön.

Det är ju överskottet dom kissar ut! Har dom brist på det så blir dom piggare. Min 1åring börjar o bli riktigt pigg nu. Hon får extra b, vimital harmoni o majsolja! Det hjälper på henne.

Både majs & olja innehåller mycket energi, troligtvis därför hästen blir piggare :)

De första 5månaderna räckte det inte me olja sem fick hon bvitamin i blodet o då blev det en väldig skillnad. Har du kollat upp evitamin än?

Hur vet du att hennes häst inte har brist på det? att det är därför den blir piggare.

Man ska inte ge det i fodret! bvitamin alltså

det är b-vitamin i fodret som jag har pratat om hela tiden. -också det som är vanligast att man ger.
Vet man säkert att hästen har en brist så ska man ge det i blodet, ja. men tycker också att man ska kolla upp varför hästen har bristen då det är mikroorgansimerna i grovtarmen som producerar vitaminet

De första 5månaderna räckte det inte me olja sem fick hon bvitamin i blodet o då blev det en väldig skillnad. Har du kollat upp evitamin än?

har inte kollat upp e-vitamin då jag är hemma hos min familj över jul. har alla böcker hemma.
har dock skrivit ut mitt arbete om vitaminer&mineraler som jag gjorde i höstas, så att jag kunde färska upp minnet lite, . men har skrivit ganska grundligt.

Jag förstår inte hur du kan såga alla fodertillskott utan att veta vad det är för fel på folks hästar.
Det är ju inte bara du som har koll på vad som funkar. många fodertillskott är säkert onödiga men ibland så måste man ge dom. som det här harmoni fodret funka när min hade diarre.

Jag förstår inte hur du kan såga alla fodertillskott utan att veta vad det är för fel på folks hästar.
Det är ju inte bara du som har koll på vad som funkar. många fodertillskott är säkert onödiga men ibland så måste man ge dom. som det här harmoni fodret funka när min hade diarre.

Jag har inte sågat alla fodertillskott rakt av. Vissa saker är jätte bra! ex. om hästen har brist på magnesium så finns det "rent" magnesium att köpa (menar då att det inte är något annat i det) .
Men som ex. B-vitamin som man ger i fodret är helt onödigt, alltid, samma sak med glocusamin (som också är ganska vanligt), som hästen knappt tar upp, hästen tar upp sån liten obefintlig del att det inte gör någon skillnad överhuvudtaget.

Jag vill bara uppmana till att inte köpa vad som helst hur som helst för att man tror att det är bra, utan ta reda på vad hästen har brist på och inte. Det är väldigt sällan "färdiga" tillskott (fodertillskott som är blandat med flera slags mineraler & vitaminer) stämmer överens med grovfodret hästen äter och vad hästen faktiskt behöver.

Har du kollat upp evitamin än?

E-vitamin och selen har en viktig funktion när det gäller muskulaturens förmåga att tåla de nedbrytningsprodukterna som bildas vid kraftig ansträngning och skyddar muskelcellernas membran. Dock är det fortfarande frågetecken om huruvida ett ökat intag av E-vitamin och
Selen fungerar som ett skydd mot korsförlamning (Stewart, 2000).
Studier har dock visat att otillräckligt med selen kan resultera i muskelsvaghet och muskeltillbakagång hos växande hästar. Låga värden av selen i blodet har blivit förknippat med de hästar som har dåliga prestationer på galoppbanan (Kohnke, 2000).
I en svensk studie (Ronéus, 1985) talar resultatet starkt emot att låga vävnadsnivåer av Evitamin och selen skulle vara utlösande faktorer vid korsförlamning.

hittade detta här:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000261/01/200459.pdf

Står att vimital harmoni innehåller: Jästkultur 80%, Vitamin A - B1 - B2 - B6 - B12 - D - E - K3, nikotinsyra, pantothensyra, biotin, koppar, magnesium, mangan, selen, kobolt, zink, jod, järn, kalium, natrium, svavel, fosfor, cystin, treonin, lysin. (http://www.frtab.se/vimital-harmoni/742-0)

känner mig väldigt skeptisk till det här preparatet ...

Hmm

Jag "sågade" inte just det här preparatet utan alla.

Jag har inte sågat alla fodertillskott rakt av.

Argumentationsteknik? Första steget för att ge ett seriöst intryck är att vara påläst och inte säga emot sig själv.

Ja, jag håller med om att många tillskott är onödiga. Ja, det finns ingen anledning att ge b-vitamin förutom i extremfall, och då ska det ges intramuskulärt/-venöst. Vid tarmstörningar kan ett tillskott ha effekt, och alla tarmstörningar syns inte. Så, om man ger b-vitamin och upplever en effekt, placebo eller ej, vad gör det? Kanske påverkar det på sätt vi inte förstår? Vi vet trots allt inte ens en bråkdel av hur kroppen fungerar och hur alla vitaminer/mineraler samverkar.

Vidare, den generella hästägaren har inte en susning om den enskilda hästens mineralbehov. Energi och protein kan man se, men mig veterligen kan man inte se en fosforbrist, eller kopparbrist eller zinkbrist, förrän det är extremt. Så där får man "chansa" och lita till att formler stämmer.

Varför är det aktuella tillskottet "värre" än andra?

Parasiter ska han inte ha några. Fodret har jag klagat på men det ska tydligen vara okej (trots att det luktar aceton, tycker jag :crazy:) och det är bara han som är dålig i magen (har haft honom snart 2 månader) av hästarna i stallet vad jag förstått det som. Jag propsar på att han är överkänslig mot silage men vi måste prova detta innan veterinären kan skriva ett intyg.

Det kan vara så att det blivit kaos i magen vid invänjningen på det nya fodret (som kan ha varit för snabb). Min blev kass i magen förra hösten vid installning och inga mag/tarmpreparat hjälpte. Fick köpa eget hö och byta över helt till det och sen väldigt långsamt byta tillbaka till hösilage igen. I år har det inte varit några problem. Så att säga att hästen är överkänslig mot hösilage behöver inte vara sanningen.

Hmm
Argumentationsteknik? Första steget för att ge ett seriöst intryck är att vara påläst och inte säga emot sig själv.

Ja, jag håller med om att många tillskott är onödiga. Ja, det finns ingen anledning att ge b-vitamin förutom i extremfall, och då ska det ges intramuskulärt/-venöst. Vid tarmstörningar kan ett tillskott ha effekt, och alla tarmstörningar syns inte. Så, om man ger b-vitamin och upplever en effekt, placebo eller ej, vad gör det? Kanske påverkar det på sätt vi inte förstår? Vi vet trots allt inte ens en bråkdel av hur kroppen fungerar och hur alla vitaminer/mineraler samverkar.

Vidare, den generella hästägaren har inte en susning om den enskilda hästens mineralbehov. Energi och protein kan man se, men mig veterligen kan man inte se en fosforbrist, eller kopparbrist eller zinkbrist, förrän det är extremt. Så där får man "chansa" och lita till att formler stämmer.

Varför är det aktuella tillskottet "värre" än andra?

Har man vägt sin häst kan man lätt räkna ut den enskilda hästens behov av de allra flesta vitaminer och mineraler. (Står i ex. SLUs Utfodringsrekommendationer)

Många vitaminer och mineraler vet man hur de påverkar varandra. ex. överskott av zink leder till kopparbrist . Överskott på mangan och fosfor gör det svårare för hästen att ta upp järn, men generellt innehåller vallfoder höga halter av järn vilket gör att få hästar har en brist. Kalium är också en mineral som hästar generellt inte har en brist på. osv. osv.

Som du sa så kan man inte se när hästen har en brist på en vitamin eller mineral, men man kan fortfarande räkna ut hästens behov. Kalcium, fosfor, magnesium & selen brukar finnas med i grovfoder analysen. Och man kan, om man vill göra en analys över vitaminerna & mikro mineralerna också, men det tar längre tid och är dyrt.

Det här preparatet innehåller massor med olika vitaminer & mineraler. Jag tror att det sällan stämmer överens med grovfodret och hästens eventuella kraftfoder .

Sen har någon skrivit att hästen blev bättre i magen utav det här? visst kan det stämma, men vimital harmoni innehåller 80% jästkultur och troligtvis det som "rättar till" tarmen.

Istället för att leta brister på min argementationsteknik skulle jag vilja att någon kom med ett bra argument varför man ska ge detta preparat.

Att tillskottet "rättar till" tarmen är ju själva grejen med tillskottet? En enkel googling ger bland annat "Balanserar tarmens mikroflora". Sen att man precis lika gärna kan ge vanlig bakjäst är en helt annan sak.

Som du ser i mitt inlägg skriver jag att man kan utgå från de formler som finns (själv använder jag NRC, tycker det är bättre), men man kan omöjligt veta om det är rätt för den aktuella hästen eller inte. Alltså får man mer eller mindre chansa, även om det är en kvalificerad chansning. Visst, för de flesta funkar det men kanske inte för alla. Själv sitter jag med en häst som kräver en hel del jod, mer än vad som "normalt" rekommenderas. Hur vet jag det? Blodprov, analyser, sjukdomshistoria och en kunnig veterinär. För se, det finns veterinärer som är riktigt bra på både utfodring och metabolism.

Och du, tro mig. Jag behövde inte leta för att hitta sprickorna ;)
Men tagga ner, jag håller ju med om att tillskott ofta är onödiga. Men jag tycker inte man ska gå in i en diskussion på "mot-sidan" utan att ens ta reda på vad det aktuella tillskottet är.

KL

Angående ursprungsfrågan har jag nu testat detta preparatet gratis i 2 veckor eftersom min häst har bekymmer med sin mage. Hon får konstant 1 pkt bakjäst om dagen och nu ville detta företaget testa om denna produkten kunde funka på min häst.

Än så länge har bakjäst bättre resultat, men jag ska använda upp burken för att se efter ordentligt. Dessutom är bakjäst billigare.

Då har jag en liten fråga som du gärna får svara på om du har lust:)

Jag har en gammal häst som är lite stel, finns det något tillskottsfoder som du kan rekommendera?

Jag har provat det mesta så som: djävulsklo, nyponpulver (danska strandnypon), glucosamin, msm, steeljoint, flexijoint

Jag har även gett honom linfrö, b och e vitamin, biotin (dåliga hovar) chevinal, vitlök (hostar) med mera. En riktig extrafodersnörd har jag varit. Men slutade med allt när det tog slut eftersom jag blev orolig för kalcium/fosfor kvoten som jag inte hade koll på.

Det jag har kommir fram till är att ingenting har hjälp jättemycket (konstigt:cool:). Nu ser jag till att han får röra på sig så mycket som möjligt under dagen och ger honom bara hö krafft och blå miner samt lite betfor (orkar inte gå in på betfor disskusionen nu).

Men finns det något tillskottsfoder som du rekommenderar till gamla hästar, för deras leder?

Tack:laugh:

Finns nog inget preparat som "fixar" stela leder. Inte ngt fodertillskott. Är hästen ovanligt stel kan du kolla med vet, eventuell hälta? Annars skulle jag säga lösgörande arbete och varierad träning :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix