Viltspåra med KO-klöv???

Lena Furberg

Trådstartare
Kan man viltspåra med ko-klövar?? Min hund (Beauceron, modell stor) ÄLSKAR att viltspåra. Men jag låter honom alltid tugga lite på klöven när han hittat den. En rådjursklöv är därmed borta på 2 sekunder. Älgklöv ar är lite knepiga att hitta här i Skåne där vi bor nu. Jag har blivit erbjuden klöv från ko, nöt? Är det ok???

Jag kan garantera dig att hunden kommer generalisera och spåra även koklöv. Som aktivering kan jag inte se att det skulle bli något problem (de flesta använder ju nötblod - hundar är INTE korkade nog att tro att det kommer från viltklöven...)

Vad är det du tänker kan gå fel med att använda ko istället?

Nu vet jag inte var i Skåne du bor, men jag var in på en djuraffär i Lund för några veckor sedan när jag hade ärende till den stan och blev överraskad av en trave älgklövar i frysen! :up:

Hade ingen aning om att de hade sånt, men jag högg en direkt när jag ändå var där. (Sen är ju min hund livrädd för sånt, men det är ju ett annat kapitel... :banghead:)

@Lena Furberg Jag har lite rådjursklövar om du vill ha såna ändå :)
Tack, @Gnist men han äter upp rådjursklövar på två röda sekunder. Vi spårar mest för att han verkligen älskar det, och en stor del av lyckan för honom är att få gnaga länge och njuutningsfyllt på klöven när han väl hittat den. Han kan hålla på i en evighet bara med att med framtänderna dra loss alla hinnorna under skinnet. En stor tjurklöv får han jobba med rätt länge innan den börjar gå i bitar (fast han knäcker dem med... Hyenan i honom! Eller är det Schakalen som har käkar av stål?)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 342
Senast: Sesca
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 658
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka