Viltspår!

YorkWann

Trådstartare
Nu har jag fått jag i klövar :banana: så nu ska det bli viltspår av!

Är det bara att köra som vanligt spår, fast dra blod efter sig och lägga klöven sen? spelar det någon roll om man fryser om blod?

en annan fråga, Jaktsäsongen är väl slut? Men får man fortfarande skjuta av djur på sin egna mark? Om kvoten inte är fylld då sas?

Sv: Viltspår!

Släpa klöven och droppa blod. Korta enkla spår till en början och mycket översvallande beröm när klöven hittas :)

Jakt på rådjur regleras ine i antal, utan är säsongsbunden och du bör kikas in på jägarförbundets hemsida för att se när jakt är tillåtet där du bor.
Här är höstjakten på bock slu för länge sedan, men det skiljer ju en del på var i landet man bor.

Åh vad kul!

Jag och vovven ska på viltspårkurs nu i helgen, ska bli så spännande!

Bra att du frågade, så slippe jag ^^ Du får köra på nu ett par veckor tills jag kommer hem, så kan du visa mig sen :p

Vill också veta om det är ok att frysa om blod. Går att köpa i 4-dl-muggar här, fryst, men så mycket behöver man ju inte för två korta spår.

Blod surnar lätt, så jag skulle nog bara frysa om det 1 gång.

Bästa är ju att passa på att samla upp, när någon bonde i närheten slaktar.
Blanda ut med salt och kallt vatten, vispa ordentligt, sila och häll upp på lämpliga burkar/flaskor och frys in.

Till 600 meter (som proven är på) används ca 3 dl blod.

Åh, tack gnist! Den lilla nosade lite på klövarna och "äsch, det var ju bara sånna där" :D

den stora är vrålintresserad, och andra spår är han jättepå nu, så fort jag plockar fram selen så kan han på G. :)

Diskurs; Har letat efter en viltspårskurs, men hittar ingen här nere direkt, men i mars ska vi gå aktivitetskurs och då kunde man få välja att testa på viltspår, så där tänkte jag pröva med!

Har ju ganska mycket öppen mark på min baksida, så jag ska följa Gnist råd, och så testar vi där!

edit; hörde en annan som lade blodet i petflaska och bara gjorde hål med nål och släpade efter sig, tycker jag lät som en bra idè?

ta annars en ketchup flaska att ha och skvätta med....det e väldigt enkelt.

kl

så jäkla kul, mammas och pappas vaktmästare är ju för tusan jägare och har jagat med dalmatiner!? Sen har han också haft fågelhundar, och fick en massa tips, skittrevlig gubbe! :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 819
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 715
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 398
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka