TantAgda

Trådstartare
Stämmer det att man måste ha tillstånd och betala in en avgift till länstyrelsen (?) för att få använda blod vid spårandet istället för blodpulver?

Sv: Viltspår

Tillståns ska man egentligen söka eftersom man sprider slaktavfall i naturen, men att det kostar har jag ingen koll på..

Exakt, eller blod från björn, rå, vildsvin, hjort osv. Då behövs inte tillstånd för att använda blodet eftersom det inte är slaktavfall från industrin och därmed inte kan innehålla några (för viltet) skumma smittor/läkemedel som vi inte vill ha ut i naturen.

Exakt, eller blod från björn, rå, vildsvin, hjort osv. Då behövs inte tillstånd för att använda blodet eftersom det inte är slaktavfall från industrin och därmed inte kan innehålla några (för viltet) skumma smittor/läkemedel som vi inte vill ha ut i naturen.

Men det där har jag funderat på. Det (nöt)blod jag använt köper jag på ICA eller coop och det står framme bland övrigt kött. Hur "farligt" kan det blodet då egentligen tänkas vara för naturen?

Det kan jag faktiskt inte riktigt svara på, men det är ju just detta med att man inte vill ha ut läkemedel i naturen som är en av de stora poängerna i alla fall. Det vore ju inte alls bra för det vilda djurlivet om det sker och genom att tillstånd måste innehas går det att spåra om det skulle dyka upp något.

Jag tror risken för just smittor via slakterislaktat är ganska liten, men många på landet kör ju hemslakt.

Tack för era svar!

Gnist: När jag nu vet anledningen till att tillstånd ska sökas känns det mer motiverat!

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 079
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 970
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka