Viltspår, kan man anmäla nu?

jerseyko

Trådstartare
Det har vart plusgrader och snön (nästan all) har regnat bort.
Får man gå viltspårproven nu?

Jag blir inte klok, läser och läser och finner inget om väder i reglerna. Men har hört flera säga att det inte får vara frost på natten.

Jag ska gå anlagsprovet, så spåret ska ju va "färskt" och inte nattgammalt, så de kan väl inte spela någon roll om det är minusgrader på natten om vi går mitt på dagen?

Sv: Viltspår, kan man anmäla nu?

Här anordnas det viltspårprov hela året och har inte läst något om att det ej får vara frost. Tvärtom står det väl inget alls om hur vädret får eller inte får vara i reglerna? Det enda som står är ju hur spåret ska läggas samt hur gammalt det får vara.

Finns inga regler angående vädret, bara att det ska protokollföras. Det är upp till domaren att neka om jag har fattat rätt.

Även jag har hört viltspårdomare säga att de inte lägger spår när det är snö, men annars har jag inte hört något om frost eller så.

Är det för att man droppar blod som det blir uppenbart? Annars finns det ju en uppsjö med spännande "störningsspår" som visuellt kan förvirra föraren likväl som hundens nos.

Jag gick mitt examensspår på specialsöksutbildningen i 30 cm snö. Det var då rakt inte uppenbart vad som var rätt och fel spår där:D Men då rörde det sig ju om personspår...

Är det för att man droppar blod som det blir uppenbart? Annars finns det ju en uppsjö med spännande "störningsspår" som visuellt kan förvirra föraren likväl som hundens nos.

Jag gick mitt examensspår på specialsöksutbildningen i 30 cm snö. Det var då rakt inte uppenbart vad som var rätt och fel spår där:D Men då rörde det sig ju om personspår...

Det beror ju lite på vart spåret ligger och hur ny snön är. Det kan ju lika gärna ligga ute i urskogen där det inte finns några människospår förutom det rätta. Plus släpandet av klöven och bloddropparna då.

Att man inte lägger viltspår i snö förstår jag, men nu är det ju som sagt barmark, lite snö kvar på vissa ställen. Men de va temperaturen jag va fundersam över. Och tycker igentligen inte borde spela någon roll. Ett skadat vilt som man ska gå eftersök på kan ju ske när som helst på året, även när de är frost på natten.

Jag tror inte det kommer vara problem. Men ring arrangören/domaren och fråga!

Kollar man bassetklubbens "regler" för viltspår :

Syd
1 jan - 31 dec
Förutsättning = barmark

ÖSTRA
1 Mars. - 31 dec.
Förutsättning: Barmark

MELLAN
1/4 - 31/12, förutsättning barmark

VÄSTRA
1 jan. - 31 dec.

NORDÖSTRA
1 jan. - 31 dec.

kl

Var hittar man var och när det är ett prov?
Lite svårt att anmäla sig om man inte ens hittar en rookie kurs eller när/var anlagsproven genomförs.
Det var så länge sen jag gick ett prov så helst skulle jag vilja gå typ en endag/helgkurs som slutar med ett anlagsprov tex.

Antingen på klubbarnas hemsidor om du vill gå ordinarie prov. För rörliga prov så bokar du ju datum tillsammans med domare.

Det måste vara barmark. Vädret som sådant tror jag inte spelar någon roll, men det får inte ligga snö på backen.

Jag ska anmäla min lilla till anlagsprovet så fort snön försvinner, och hade tänkt gå via SSRK Östra. Mailade viltspårsansvarige idag och frågade henne om det gick att lägga i helgen (hos mig har snön försvunnit), men hon sa att det tyvärr låg en del snö kvar söder om stan.
Vi får vänta lite till :)

Jag har 4 st jag tänkte försöka klara 3st 1a pris det här året. Så jag vill gärna börja beta av dom så fort som möjligt, speciellt dom 2 som ska gå jaktprov i höst/vinter oxå.
Sen är det 2 unghundar och de är fortfarande för unga för att gå prov.

Ja, jag känner likadant. Vill gärna ha championatet klart till sommaren, så att vi kan fokusera på unghundsprov och annat till hösten.

Ett tips om man vill öva är ju att kontakta en domare och fråga om man kan få gå träningsspår. Har själv gjort detta!

Smart!
Det ska jag kanske göra :) Jag har ju lagt en del anlagsspår efter bästa förmåga hemma, men det är ju helt klart bättre att gå för en domare!

Ett tips om man vill öva är ju att kontakta en domare och fråga om man kan få gå träningsspår. Har själv gjort detta!

Du är smart du,varför tänkte inte jag på det :banghead:

PS.Är det någon som vet var jag kan få tag i en ny klöv? Min är äcklig nu.
Verkar inte finnas så många i frysarna här runt om eller så behöver dom dom själva.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 060
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2