P

pumpqin

Jag är osäker på om denna tråd ligger i rätt kategori, men någon snäll moderator får gärna flytta den om den ligger fel! :)

Det jag undrar är, behöver hästar verkligen en vilodag i veckan? Med vilodag menar jag att de inte rids eller motioneras på något sätt mer än hagvistelse..

Eller är det bättre att rida varje dag men ta det extra lugnt en dag, ex. skritta ut i skogen och bara mysa?

Jag har nämnligen hört olika från tusen olika håll, känns det som. Lika bra att fråga vad ni, bukemänniskor, tycker och tänker ang detta. :P

Någonstans läste jag, för länge sen, att vilodagar inte är till för hästen utan för den late hästägaren. :rofl: Tyckte det var ett kul uttryck, men funderar på om det verkligen kan stämma..

Sv: Vilodag

Det är ju lite olika från häst till häst. Men, precis som hos människor, behöver muskler vila för att utvecklas. Min ena häst mår dock mycket bättre av att ridas varje dag, blir då en lugn skogsrunda istället för en hel vilodag. Ponnyn har lite sämre kondition och behöver vila mer för att inte bli överansträngd och uttråkad, så hon får ca. 3 hela vilodagar i veckan. Så det finns inget direkt svar att så här är det, vilket det ofta inte gör. Men nej, hästar MÅSTE inte ha en hel vilodag.

Det är nog individuellt.

Jag låter min häst ha en vilodag mest för min egen skull. Låter han "vila" när jag har svårt att hinna eller så, det blir oftast en dag i veckan ungefär. Han går på lösdrift i stor hage dock, så han rör sig ändå mycket varje dag.

Det varierar enormt från häst till häst. Min ena pålla kan t.ex. inte stå helt en dag för då är hon som en kanonkula dagen efter. Men varierad intensitet i träningen behöver alla hästar.

Precis som Micaela säger, så behöver hästar vila för att utvecklas. Musklerna bryts ner när man tränar o.s.v... Men istället för en vilodag kan man ju bara ta det lugnt, gå promenad eller skritta ut i skogen eller rida "vanligt" i skogen men med mindre krav, mindre ansträngning och fokus på att ha kul och skönt mer än på att utvecklas och träna.

På samma sätt som människors träningsvärk och stelhet minskar om man tränar lätt dagen efter ett hårt träningspass är det för hästar med. Ska hästen ha en vilodag är det därför inte det bästa att ta den precis dagen efter den stenhårda hoppträningen, bättra att ta det lugnare dagen efter och låta den vila helt i så fall dagen efter det.

Min häst trivs bäst om hon får vila varannan dag. Hon blir sur om man rider varje dag. Men jag kan tömköra emellan, det tycker hon är OK. Hon blir inte påverkad av att stå någon dag eller ett par veckor.
Jag har lärt mig att lyssna av henne, och kommit fram till att hon får bestämma att det ska va så här. Hellre än glad häst och mindre ridning, än en sur och ovillig häst varje dag.

Tack för alla svar!

När jag ändå är inne på det här med vila.. Jag har hört att om en häst vilar en vecka tar det två veckor innan den är tillbaka i samma kondition som innan vilan. Alltså, att det tar dubbelt så lång tid som hästen har vilat innan den är tillbaka. Stämmer det? :P

Det är väldigt intressant att höra allas åsikter och tankar kring det här med vila. För jag tycker att det verkar som att alla har olika syn på hur mycket/lite en häst ska vila och vad som egentligen gäller osv. :P

Jag har planerad vila minst 1 gång/vecka eftersom min häst har gått från ett användningsområde till ett annat (från trav till ridning), och jag vill att hennes muskler dels skall kunna återhämta sig, men även att hon ska återhämta sig mentalt från allt det nya.

med varierat arbete behövs nog ingen vilodag, men hästen ska ju inte då gå hårt varje dag - utan kanske ha ngt skrittpass ngn gång i veckan.
sen kan det ju vara lite olika för olika hästar, vissa kanske behöver vilodag medan andra verkligen behöver aktiveras varje dag.

med varierat arbete behövs nog ingen vilodag, men hästen ska ju inte då gå hårt varje dag - utan kanske ha ngt skrittpass ngn gång i veckan.
sen kan det ju vara lite olika för olika hästar, vissa kanske behöver vilodag medan andra verkligen behöver aktiveras varje dag.

Jag håller med! Jag anser inte att min häst (och många andra egentligen) behöver en vilodag om man bara planerat rätt. Min häst går ungefär varannan dag rätt tunga dressyrpass, och därför blir t.ex uteritten därimellan som en "aktiverad vilodag". Skulle inte låta honom bara stå (förutom vid t.ex skada), han blir fruktansvärt uttråkad av det och jag tror att alla hästar mår bra av att röra på sig mer än bara i hagen varje dag. Och nej då har vi inte hagar på flera hektar per häst, har man det kanske rörelsebehovet inte blir lika stort. Men som sagt, läggs arbetet upp på rätt sätt med rätt planering för en "normaltränad" häst behöver man inte ha vilodagar. Det är iaf min åsikt.

det stämmer inte enligt de vetrinärer jag pratat med. det tar 2 v innan hästen börjar "brytas ner" så en vecka bör inte göra så stor skillnad konditionsmässigt .vilar den dock längre än 2 v får man sätta igång den försiktigare.

och ursprungsfrågan så är det nog i många fall så att det är ryttaren som behöver viodagen inte hästen.Min har vilodag en dag i veckan och då skrittas han förhand eller uppsuttet.Det räknar inte jag som arbete.

kan även tillägga att jag fört denna disskution med en vetrinär som påstod att hästen muskler behöver 48 timmar för återhämtning vilket betyder att om man vilar hästen en dag i veckan pga det så gör det varken bu eller bä utan hästen behöver 2 dagar för att återhämta sig.

Senast ändrad:

För honom är det det eftersom jag inte kräver nått av honom.vi skrittar ju bara.Inget ansträngade öht och detta är inte för hans skull utan min.Är väl igentligen en tolkningsfråga.svårt att formulera hur jag tänker ;)

När han väl behöver vila blir det i två dagar.

Jag brukar göra så här om det är ordentligt ansträngning det handlar om rejält muskelarbete eller psykiskt arbete.
dag 1 själva ansträngningen.
dag 2 jogga
dag 3-4 vila helt och hållet.

Jag känner att precis som vi människor kan man inte tränas särskilt hårt varje dag för då börjar en nedbrytning av musklerna istället för uppbyggnad.

Sedan kan man fråga sig om det inte räcker med att bara skritta ut och ta det lugnt. Personligen känner jag att jag likaväl kan promenera brevid hästen den rundan istället för att bara sitta i sadeln. Låter ryggen vila på det viset och känner att min häst uppskattar det mycket. När jag går brevid övar vi på att hon ska följa sin ledare (mig) och således göra halt när jag stannar osv.

Jag håller med! Jag anser inte att min häst (och många andra egentligen) behöver en vilodag om man bara planerat rätt. Min häst går ungefär varannan dag rätt tunga dressyrpass, och därför blir t.ex uteritten därimellan som en "aktiverad vilodag". Skulle inte låta honom bara stå (förutom vid t.ex skada), han blir fruktansvärt uttråkad av det och jag tror att alla hästar mår bra av att röra på sig mer än bara i hagen varje dag. Och nej då har vi inte hagar på flera hektar per häst, har man det kanske rörelsebehovet inte blir lika stort. Men som sagt, läggs arbetet upp på rätt sätt med rätt planering för en "normaltränad" häst behöver man inte ha vilodagar. Det är iaf min åsikt.

Jag håller också med, förutom att jag också prioriterar att ryggen får sin vila. Det är den vi sitter på varje dag, samma tyngdpunkt. På mitt skrittpass går jag brevid min häst på promenaden i skogen. Övar lydnad som ledare och inte som ryttare på ryggen. Bara ett exempel

Förstår att alla tycker olika. Ingen kritik eller så ang citatet.

Som du kanske såg så promenerar jag min häst oxå för hand.

Dock är jag tveksam till om det verkligen behövs. en fullt frisk häst med idividuell väl anpassad träning och väl anpassad utrustning skall inte behöva den dagens vila per vecka.Nu tänker jag framförallt på din hänvisning till ryggen..

Det är så otroligt få hästar i det här landet som är högpresterande. dock tror jag att den där vilodagen kan behövas på hobby hästen för att kompensera upp dålig ridning och dåligt träningsupplägg.Jag tror att vi duttiduttar för mycket med våra hästar många gånger. den vanliga hobbyhästen gör inga direkta prestationer att tala om kroppsmässigt och konditonsmässigt. En ridskolehäst tex har ju mer befogad rätt till vila än hobbyhästen.det är ju ofantlig skilland mellan dessa då ridskolehästen rids flera tim varge dag av olika ryttare med olika balans.medans hobby hästen rids en tim dag av en ryttare.
Hästar är gjorda för att röra på sig.Inte så konstigt att man i dag ser fång och dyl på alla hästar av alla sorter då de får för mycket mat tex i förhållande till det arbete de utför.en timmes motions ridning är inget för en fullt frisk häst.

Senast ändrad:

Ja det håller jag med om, därför brukar jag varva med tömkörning och promenader också :) Men samtidigt är det bara en timme per dygn som ryggen utsätts för tyngden av ryttare, vilket jag inte känner borde påverka så jättemycket om hästen är vältränad och arbetar rätt..

Min pålle som fortfarande bygger muskler och sånt får vila 2-3 dagar i veckan, jag vill inte rida för mycket på honom nu. Men ibland tar vi barbackaturer i skogen istället för vila bara så han får röra på sig lite.

Ungpållan (7 år) är under inridning/utbildning så hon rids 2-3 dagar i veckan och får vila resten men hon rör sig otroligt mkt i hagen ändå, så hon motionerar sig själv :D

Min häst vilar inte heller för att den behöver det. Det är nog mest för att jag själv behöver lite "time of" å då är det skönt att bara vara i stallet å göra annat som man inte hinner med i vanliga fall.

Jag tror att vilodagen mest är till för lata ägare ;) Nej skämt åsido men jag tycker det daltas lite väl mycket med vila hit och vila dit. Det är självklart viktigt att musklerna får återhämta sig (annars blir det ingen uppbyggnad) och inte ansträngas under en 48-timmarsperiod om man ska vara petig (har läst det någonstans). Alltså, man bör inte gnata på samma saker dag ut och dag in med samma intensitet och samma rörelser. MEN...

Hästar är gjorda för att röra på sig. I de flesta fall betydligt mer än hagarna kan tillgodose. De vandrar över ett tiotal hektar per dag och har (om de är friska i övrigt) inga problem med en kortare skrittrunda i skogen eller en promenad eller liknande. När min häst vilar är det med ca 7-10 dagars intervaller för att musklerna verkligen ska ha tid på sig att vila (han är lite tunn över ryggen och jag rider helst inte därav). Om jag har tid och ork går jag en skogspromenad eller skrittar ut men annars kan han få stå i hagen hela dagen. Vissa fungerar bäst då de inte tränas dagligen, om de ex lätt blir uttråkade av arbetet.

Min häst har ingen vilodag, iaf inte inplanerad eller vad man ska kalla det. Men sen rider jag inte hårt 7 dagar i veckan iheller. Men låter jag henne däremot henne stå helt en dag så är hon riktigt jobbig dan efter, rädd för exakt allting osv.
Dock får hon stå en dag i veckan ev vissa veckor då jag jobbar 12h/dag ibland och har inte alltid någon som kan hjälpa mig.

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar