Sv: Vilodag

Så att ingen missförstår mig och tror att jag menar att man ska rida skiten ur hästen 7 dagar i veckan för det är inte alls det jag menar.Det jag menar är att har man ett välanpassat träningsupplägg kortsiktigt och långsiktigt får man en hållbarare häst om man vet vad man pysslar med.En parantes i debaten är oxå att den högpresterande hästen inte går att gämföra med hobbyhästen.och med hobby häst menar jag med alla hästar som tränas tävlas i lättare klasser. LA och därunder.Grunden är dock den samma.

Jag hittade ett examensarbete om just träningslära som jag tyckte var informativt.
Träningslära för hästar av Lina Johansson

Senast ändrad:

Nej jag menar inte att man ska rida hårt alla dagar. Mitt sto som rids varje dag rids inte hårt alltid, utan jag försöker hålla det till ungefär varannan dag hårdare-varannan dag lättare. Sedan kan hårt innebära tuffare hopp- eller dressyrträning, backträning eller konditionsträning. Lättare kan vara lite gymnastikhoppning, mindre krävande dressyrträning, uteritt, longering, tömkörning o.s.v.. Egentligen vad som helst men lägre intensitet. Sen har hon en dag i veckan när vi ger oss ut på en lång skrittur istället, just för att hon behöver komma ut och röra på sig - och om vi bara skrittar behöver hon röra på sig längre istället - för att inte vara en total krutdurk dagen efter.

Men självklart ska man inte rida stenhårt varje dag.

Jag tycker iofs inte att du säger emot mig, det jag menade med mitt inlägg. Variation i intensitet och träning kan till viss del kompensera (beror ju på om hästen även behöver vila från utrustningen eller varierat underlag och isåfall om man tillgodoser de bitarna).
Hästar är gjorda för att röra på sig, men inte för att bära en ryttare på ryggen. Så det blir ju lite både och det där! ;)

Jag försöker att så sällan som möjligt ge "rena" vilodagar (det gör jag bara när jag tvingas pga tidsbrist eller om hästen skulle bli halt) men relativt ofta vilodagar från det vanliga jobbet och lägre intensitet. Vilket verkar funka för min häst.
Vart drar man linjen? Hur pass hårt det blir för just DEN hästen i förhållande till vilken styrka/kondis den har. 20 minuters jobb för hand i skritt kan vara ett träningspass medans en uteritt med lite trav på 40 minuter klassas som vila.

Nej jag menar inte att man ska rida hårt alla dagar. Mitt sto som rids varje dag rids inte hårt alltid, utan jag försöker hålla det till ungefär varannan dag hårdare-varannan dag lättare. Sedan kan hårt innebära tuffare hopp- eller dressyrträning, backträning eller konditionsträning. Lättare kan vara lite gymnastikhoppning, mindre krävande dressyrträning, uteritt, longering, tömkörning o.s.v.. Egentligen vad som helst men lägre intensitet. Sen har hon en dag i veckan när vi ger oss ut på en lång skrittur istället, just för att hon behöver komma ut och röra på sig - och om vi bara skrittar behöver hon röra på sig längre istället - för att inte vara en total krutdurk dagen efter.

Men självklart ska man inte rida stenhårt varje dag.

Jag håller med, men vidhåller att för att verkligen bygga upp det man tränat så kan det behövas att man lägger in ett riktigt vilopass någon dag i veckan. Med "riktigt" menar jag alltså inte nödvändigtvis helvila utan ett pass som är så pass lågintensivt utifrån hästen att det bara blir -rörelse- inte träning.

Håller med det som skrivits att rörelse är viktigt. Själv är jag t o m anti sommar- eller vintervila pga det, men då har jag lyckligtvis inga unghästar! ;)

[...]
kan även tillägga att jag fört denna disskution med en vetrinär som påstod att hästen muskler behöver 48 timmar för återhämtning vilket betyder att om man vilar hästen en dag i veckan pga det så gör det varken bu eller bä utan hästen behöver 2 dagar för att återhämta sig.

Nu är jag väl kanske lite handarbetets vänner här...

Om man låter hästen stå under EN dag så får den ju faktiskt 48h vila. Om du rider i en timme med start kl 17:00 på måndagen, låter hästen stå på tisdagen (kl 18:00 på tisdagen har den vilat 24h) och sedan sitter upp igen på onsdag kväll kl 18:00 har hästen fått exakt 48h vila.

Alltså - med din veterinärs uppgifter i bakhuvudet har hästen då fått tillräckligt med vila för att hinna återhämta sig från måndagens arbete.

Jag kanske skulle ha skrivt minst 48 tim.
Men jag förstå helt och fullt hur du tänker och jag håller med.Men hur mång är så uträknade när de tränar sina hästar?

sen lär jag oxå tillägga att för att 48tim regeln öht ska ge någon effekt bör man ha en kortsiktig och långsiktig träningsplan för sin häst.och vara någonsånär insatt i hästens uppbyggnad .

Jag menar att även om man inte vet rent teoretiskt varför det blir si och så (själv är jag en teori-människa som förmodligen kan hundra gånger mer teoretiskt än praktiskt, pratar allmänt) så får man ju ändå resultat utifrån vad man gör -utifrån de fysiska och biologiska "lagar" som finns, eller verkligheten kanske man kan kalla det.
Även om man inte har en strategi by the book (vems bok liksom? flera kan ha rätt!) så är ju huvudsaken att det ger rätt effekt i praktiken.

Vad jag menar är väl att även om person x inte har minsta lilla strategi för sin träning men har sunt förnuft och lyssnar på hästkroppen så kan denne mycket väl lyckas bra med uppbyggnaden. Medans den seriösa som går "by the book" kanske snöar in lite väl mycket på det teoretiska och glömmer bort att lyssna på hästen eller fokuserar för mycket på tid för uppvärmning, antal träningsdagar osv att man missar kvaliteten i ridningen. Menar inte att det måste vara det ena eller det andra, bara att brist på den här delen: "bör man ha en kortsiktig och långsiktig träningsplan för sin häst" inte automatiskt innebär att hästen kommer få sämre träning. Denne kan ju kompensera genom sitt sunda förnuft och att lyssna på hur tungt hästen upplever att passet eller en träningsperiod har varit.

Jag förstår precis hur du menar.Och självklart ska man lyssna till sin häst.Det är ju därför jag även påpekat tidigare att träningen måste vara anpassad efter individen.

Tyvärr i dag är det inte många som innehar sunt förnuft när det gäller hästar .detta märks betydligt på att antalet förslitningskador ökat markant.

Och jo jag tycker att har man ingen plan med sin ridning är man ute på väldigt farliga vatten. i allafall om man vill ha en långsiktigt hållbar häst för hobby ridning och kanske tävling på lägre nivå.Ok att dagschemat för hästen kanske spricker och kanske oxå veckoschemat.Men faktum är då att man kanske ska ta sig en funderare på varför det spricker?Varför är inte hästen sammarbetsvillig? varför får den träningsvärk osv?och kanske då försöka lägga upp träningen anorlunda.vila behöver inte var lösningen.

Man kan precis som du säger inte tuta och köra enligt boken utan att lyssna på hästen och finna kvalitet i sin ridning.Men man får ingen kvalitet i sin ridning om man inte har en långsiktig plan.
Och det skadar inte alls att hästsverige lär ut mer om hästens uppbyggnad och träning.Denna del är mycket underskattad.

för du själv har väl en plan för vad du vill att du och din häst ska kunna åstakomma i framtiden?(långsiktig plan)
och du tränar väl för att ta dig dit? (kortsiktig plan)

Tyvärr i dag är det inte många som innehar sunt förnuft när det gäller hästar .detta märks betydligt på att antalet förslitningskador ökat markant.

Håller med om teorin att vi lyssnar för dåligt på hästarna.
Inte nödvändigtvis träningen i sig utan att man inte uppmärksammar "småkrämpor" innan de blir stora krämpor? :p Och rent allmänt lyssnar för dåligt på vad hästarna förmedlar.

Och jo jag tycker att har man ingen plan med sin ridning är man ute på väldigt farliga vatten. i allafall om man vill ha en långsiktigt hållbar häst för hobby ridning och kanske tävling på lägre nivå.Ok att dagschemat för hästen kanske spricker och kanske oxå veckoschemat.Men faktum är då att man kanske ska ta sig en funderare på varför det spricker?Varför är inte hästen sammarbetsvillig? varför får den träningsvärk osv?och kanske då försöka lägga upp träningen anorlunda.vila behöver inte var lösningen.

Precis!
Men det är ju också förutsatt att man rider på ett krävande sätt. En del nöjer sig med att hobbyrida ut i skogen och behöver ingen träningsplan mer än sitt sunda förnuft som säger att man inte ska flänga omkring i 70km/h och hoppa hinder på asfaltsvägar eller rida väldigt hårt rent allmänt om hästen inte är tränad för det. Då blir det rent allmänt det där att man inte ska förutsätta att hästen är olydig utan kolla upp varför hästen reagerar si och så snarare än en träningsfråga.

Man kan precis som du säger inte tuta och köra enligt boken utan att lyssna på hästen och finna kvalitet i sin ridning.Men man får ingen kvalitet i sin ridning om man inte har en långsiktig plan.
Och det skadar inte alls att hästsverige lär ut mer om hästens uppbyggnad och träning.Denna del är mycket underskattad.

Absolut, kunskap är alltid bra, och en bredd i kunskapen likaså. Verkar ju vara väldigt varierande i hästsverige.

för du själv har väl en plan för vad du vill att du och din häst ska kunna åstakomma i framtiden?(långsiktig plan)
och du tränar väl för att ta dig dit? (kortsiktig plan)

Ja, och den revideras i princip dagligen. Inte slutmålet - men det är mer inlärningsmässigt för mig och hästen snarare än styrkemässigt. Återigen känns det som det sunda förnuftet som säger att jag inte ska sätta mig och piaffera 15 steg på en häst som man precis lyckats lära hjälpgivningen för det och lyckas pressa rörelsen ur, men det känns lite som inlärningspsykologi, inte bara träningsupplägg. Och det är inlärningen som avgör om vi öht kommer komma till piaff, hur ambitiös min plan än är! :p
Likaså de kortsiktiga planerna.

Visst tänker jag på att jag vill ha en hållbar häst, men sätter inte upp ett schema för måndag ska jag rida 45 minuter si, tisdag en timme så, osv, utan lägger in variations - eller vilodagar när det känns som att det behövs mentalt eller fysiskt.

Jag håller med, men vidhåller att för att verkligen bygga upp det man tränat så kan det behövas att man lägger in ett riktigt vilopass någon dag i veckan. Med "riktigt" menar jag alltså inte nödvändigtvis helvila utan ett pass som är så pass lågintensivt utifrån hästen att det bara blir -rörelse- inte träning.

Håller med det som skrivits att rörelse är viktigt. Själv är jag t o m anti sommar- eller vintervila pga det, men då har jag lyckligtvis inga unghästar! ;)
Precis, därför hon får en lång skrittur i veckan ;)

Tror vi menar precis samma sak egentigen, men pratar om varandra. Lätt hänt :rofl:

Nu tror jag allt vi pratar om varandra.;)

Jag har ingenstans sagt att man ska slaviskt följa ett pappersschema.

det jag därimot vill lyfta fram är just den dåliga kunskapen om hästens träning och dess muskler.Hur man på ett bra och skonsamt sätt bygger upp musklerna för långbar hållbarhet.

Har man ingen plan hurvida man ska rida och man kanske tävlar lite smått eller åt minstonde försöker utbilda sin häst.
Att rida hipp som haver utan plan är då inte speciellt skonsamt för hästen.

Du återkommer ständigt till sunt förnuft.Men suntförnuft är inte mycket att hänga i majstången om man inte innhar någon form av kunskap om hästens återhämtning och hur musklerna fungerar.

jag har genom åren sett en hel del.Och i bland är det fullständigt håresande hur folk behandlar sina hästar .
Ett ex .Låt hästen stå flera veckor på bete ute dygnet runt. rid sporaliskt sedan i 1-2 v och stoppa sedan in hästen i transporten och åk på FT läger över flera dagar.
Eller varför inte rida hästen i två veckor för att sedan starta en FT med dressyr/hoppning och terrängprov.

kallar du detta ett meninsfullt uppbyggande av hästen för ett långvarit resultat?

Detta är bara två ex på väldigt dåligt träningsupplägg.Och tro mig så här ser det ut ofta.Sen kan man toppa detta med dåligt foder och så är ju faktumet faktiskt katastroff.

Folk vet helt enkelt inte vad dom gör.Tragiskt men sant.

Här är en till artikel

Och en till mycket informativ sida.

Jag tror att du och jag är på samma linje.MEN faktum är att du och jag är inte alla.Och tyvärr är det många hästar som inte mår särskillt bra i dagläget med tanke på vilket sätt dom rids på.och det gäller nog så väl den oplanerad ridningen och den som följer tabeller och scheman i pappersform slaviskt utan att lyssna på sin häst.

Vi har kanske lite olika erfarenheter?
Mina erfarenheter av överträning är inte särskilt stor, om man inte räknar enstaka felbedömningar/snedsteg utan ser till det stora hela, rötägg kommer det alltid finnas och helt ärligt tror jag nog oftare det beror på bristande förnuft än okunskap :angel: vem som helst som har tränat själv någon gång skulle fatta att om man ger sig iväg på friidrottstävling med hinderlöpning och inte har tränat till det så kommer kroppen kännas bedrövlig efteråt och man tigger om skador. Visst, barn kanske inte har den erfarenheten men de vuxna som ansvarar för barnen bör ha det.
Allt som har med människor att göra kan såklart inte tillämpas på hästar, men oftast tror jag det har att göra med att man låter sina egna känslor (iver, prestationskrav/prestige, kul att komma iväg på tävling, girighet när det rör sig om prispengar eller höja värdet på en häst) dölja förnuftet som finns undanskuffat någonstans där inne i skallen. Sen skadar det såklart inte att påpeka det om och om och om igen för att kanske lyckas hjärntvätta folk till hur man ska göra och hur man inte ska göra, att applicera när förnuftet börjar tryta! :angel: Eller vikten av en bra grundkondis t ex, att man förstår vad som kan hända om man inte ger hästen bra grundträning, så man har mer konkreta skräckexempel på vad som kan hända! ;)

Kunskap är kanon - och självklart mycket viktigt när det har med hästar att göra. Men när det kommer till extremfallen så tror jag ändå oftast att det hade kunnat bli grymt mycket lindrigare om man inte låtit känslorna styra förnuftet.
Om JAG hoppar över en vägbom på asfaltsväg så vet jag av erfarenhet att det är lätt att få ont i benen, ffa lederna. Då gör jag inte det med hästen. Om man skulle låta prestigen eller ens eget nöje styra över förnuftet, ja då kanske en sån sak kan hända.

Senast ändrad:

Precis, därför hon får en lång skrittur i veckan ;)

Tror vi menar precis samma sak egentigen, men pratar om varandra. Lätt hänt :rofl:

Möjligt! :p
Har bara svårt att se hur en lång skrittur inte skulle kunna vara tränande (eftersom jag själv använt långa skritturer för att stärka leder/senor och bygga muskler, och långa promenader för att stärka mina egna knän...)
Beror på hur resten av veckan ser ut och hästens kondis såklart.

Har bara svårt att se hur en lång skrittur inte skulle kunna vara tränande
Klart den kan det .beror ju helt på hästens hälsostatus och vilken kondition den är i.

Min häst tex.har en bra grundkondis För honom är en skritt tur på lång tygel = vila.Gör endast detta för att tillfredställa hans rörelsebehov.Men det är inte ansträngade för honom.

Sen kan man ju skritta aktivt oxå.och då blir det ju någon form av arbete kan man ju säga.Det är ju skillnad på aktiv ridning och inaktiv ridning. Aktiva ridningen är ju för sina långsiktiga mål .medan den inaktiva är mer för underhåll.

Under träning bryts kroppen ner. Under vila byggs den upp.

Själv tycker jag att det är sälvklart att hästar behöver minst en dags vila i veckan (bara hagvistelse). Själv skulle jag då aldrig träna varenda dag i veckan och 'bara' ge mig en promenad som vila. Kroppen behöver mer än 24 timmar på sig att återhämta sig så jag anser att man ska ge minst en dags vila.
Själv rider jag min varannan dag och det funkar super för oss.
Men om man nödvändigtvis vill rida varenda dag utan vila så bör man variera träningen så mycket som möjligt, och ibland även träna utan att rida så hästen får vila från trycket på ryggen. Som tex tömkörning, promenad.
ju större hage man har destö större möjlighet har hästen att få motionera sig själv precis som den själv vill också. Men lyssna på hur hästen svarar på träningen, det är väl allra bäst?

Det är vad jag tycker iallafall.

Inviduellt. En del hästar funkar bara om de får gå varje dag..andra blir knäppa av det.
Känn efter själv, prova dig fram så märker du snart vad som passar din häst bäst

Absolut, det kan vara träning, men precis som du skriver beror det på den specifika hästen. Hon är i full tävlingskondition och mycket välmusklad, varför en längre skrittpromenad inte är jobbigt för henne. Kan tillägga att det inte handlar om mycket backar, jobbig terräng eller liknande utan mjuka skogsvägar (när det är möjligt) och så "enkelt" som möjligt.

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar