Sv: Vilodag

Jag ser lite vad veckan har att ge och hur hästen mår, tänker på hur jag har arbetat henne tidigare.. sen ska jag inte sticka under stolen med att hon får stå helt en till två dagar i veckan.. och gärna i följd!! :)

min ena går ca 5-6dagar i veckan ibland mindre,gammal pålla så jag tränar antingen dressyr eller rider i skogen och det är ju lungn ridning då.den andra ännu äldrehan rids ca 3-4dagar lungt.

en häst behöver egentligen inte vila från ridningen. Däremot så bör man låta den vila från sadelgjordar, longergjordar etc en dag i veckan och gärna motionera den rejält ändå. Denna enkla grej motar många skador.

en häst behöver egentligen inte vila från ridningen. Däremot så bör man låta den vila från sadelgjordar, longergjordar etc en dag i veckan och gärna motionera den rejält ändå. Denna enkla grej motar många skador.

jag håller med här!!
jag låter mina vila för att jag inte alltid hinner rida och eftersom ingen av dom är ute o tävlar så gör det inget men jag håller igång dom så mkt jag kan.jag menar dom vilar ju nästan hela dygnet.så vad gör det om man rider en timma varje dag eller så.

Det är vid vila som man "bygger" muskler. (Men då måste man såklart träna musklerna också!)
Mina hästar vilar helt minst en gång per vecka och motioneras utan sadel minst en gång. Både för att deras och mina muskler skall få vila. Och vi är fina och vältränade :)

mina hästar har nödvändigtvis ingen vilodag har dock minst en dag ja jobbar dom från backen och en lung uteritt!

Jag har innan kört med mycket varierat arbete. Tömkört, skritta barbacka ca 30min, trickträning, korta turer (1timmes) med skritt/trav/galopp och långa skritturer på varierat underlag ibland upp mot 3timmar.

Hästen är 7år och har alltid skrittat mycket (har gått på promenader sen hon var 1år)

Jag har märkt att de hästarna jag jobbar med, både unga och vuxna, fungerar allra bäst om man bara rider/arbetar dem varannan dag! De utvecklas snabbare mentalt och fysiskt, de trivs med systemet och har aldrig träningsvärk.

Jag tycker att det är bra med vila, för att de ska kunna bygga upp musklerna. Men vila för min häst är att
ledas minst 30 minuter på fält eller skogsväg, så att hon inte får stå helt, det är inte bra för hennes ben.

Jag tror på uttrycket "vilodagar inte är till för hästen utan för den late hästägaren".
En normal vuxen privathäst rids inte så hårt att den ska behöva en vilodag.
Den har ju 23 timmar av övriga dygnet att vila på om man säger så...
Dock så är de ju sååå skönt för trötta hästägare att kunna "lejja" ut mockning och fodring någon dag i veckan så att man kan sova/plugga/träffa vänner som en normal människa :p

Min polle får 1 dag i veckan helt utan ridning, då tar en stallkompis hand om mockning och sånt. Men det är som sagt inte för hästen skull :angel:

" Alla som gått på gym och styrketränat vet att kroppen behöver återhämtning. Att träna lika hårt varje dag gör inte att musklerna växer snabbare.
Samma sak gäller hästen, den behöver ta det lite lugnare en eller ett par dagar i veckan. Men att hästen har vilodag betyder inte att den ska stå stilla i boxen hela dagen! Hästar i frihet står aldrig still på stället långa stunder, de skrittar oavbrutet runt och letar efter mat.
En timmes skrittpromenad på lång tygel är en jättebra aktivitet på hästens vilodag. Ni får en skön stund i skogen tillsammans, vilket stärker er relation och gör att spänningar hos hästen släpper. Dessutom stärker det hästens skritt att få sträcka ut ordentligt på lång tygel. "

Källa: Agria Djurförsäkring

Själva har vi en dags vila på veckoschemat. :banana:

Min häst behöver ingen vilodag, men det gör jag på grund av skrupplig kropp. Iofs har han 'vilodag' varje dag, eftersom jag inte klarar av att rida mer än 30 min i sträck, och kanske 5 min trav, utan att bli sängliggande nästa dag :p

En nackdel med att ha för få vilodagar (kanske bör tillägga att för mig är inte vilodagar nödvändigtvis helvila utan rörelse utan att kunna klassas som träning utifrån hästen) för hästar borde vara att hästarna *bör* aktivera ungefär samma muskler när man rider.
Vi rider dom ju i form med bl a bärande bakdel och lyftande mage för att de inte ska slitas av ridningen. Och "i form" kan inte träna så himla olika muskelgrupper om man inte plötsligt går "ur form" och då riskerar att slita. Går vi människor på gym så kan vi ju träna olika muskelgrupper varje dag om vi så vill eller variera med en löprunda, simning osv - helt annan typ av träning.
Så om man varvar styrketräning med kondisträning för en häst blir det viss skillnad på träningen - men OM man totalt ger avkall på formen så riskerar det att slita, och om man inte gör det så vips tränar man lite liknande ändå. Att göra det 7 dagar i veckan känns inte så konstruktivt, nej.

Lite svammel, men min poäng är väl att om man inte vill riskera att överträna hästen, slita på hästen i onödan och vill få maximal uppbyggnad av hästen, då skulle jag i princip lägga en "vilodag" per hård träningsdag. Vill man inte ha så många vilodagar kan man ju anpassa träningsintensiteten istället. Men att helt skippa vilodagar skulle jag inte våga!
(återigen - tänk på att en halvtimmes promenad i skritt inte räknas som vila för mig, eller ett nh-träningspass om det inte innefattar mycket trav och galopp, ett mycket kort icke-ansträngande träningspass som mest ska fungera uppmjukande t ex 15 minuter från marken osv.)

Jag tror att det är högst individuellt vad varje häst behöver och mår bra utav. Sedan kanske vissa hästar bara mår bra av att få komma ut på en avkopplande skrittur i skogen en dag men få t.ex.
en "mental vilodag". Medan en annan häst kanske får bra av att få tänka och få lite "hjärn-aktivitering" och extra stimulans i stället för vila men det kanske inte behöver vara någon större fysisk ansträngning.

Min häst som är halvblodssto på 7 år, kommer bara ridas i skogen de kommande månaderna i brist på ridhus och ridbana. Detta är en ganska stor omställning eftersom vi mest hållt oss inom fyra väggar tidigare. För min häst är det just nu mer mentalt ansträngande en fysiskt att komma ut för det är mycket nya intryck som hon ska ta in och smälta hela tiden. Det är andra hästar på vissa vägar, en del kossor, bilar, traktorer, cyklar och annat man kan stöta på. Dessutom är det platser hon inte varit på tidigare. Jag rider dock rätt normalt och ställer krav på henne att hon ska jobba och gå i en ändamålsenlig form, jag tycker att det är extra viktigt att hästen är "på hugget" när man är ute eftersom det är större risker ute om man börjar koppla av För mycket. Däremot är det, om man syftar på konditonsträninng, inte så ansträngande för henne. Jag kommer även variera med tömkörning (som jag är nybörjare inom) samt lite longering och TTEAM markträning.

Min häst brukar dock alltid få en vilodag i veckan, vanligast är väll att hon normalt sett får aktivering ca 5-6 dagar i veckan.

En nackdel med att ha för få vilodagar (kanske bör tillägga att för mig är inte vilodagar nödvändigtvis helvila utan rörelse utan att kunna klassas som träning utifrån hästen) för hästar borde vara att hästarna *bör* aktivera ungefär samma muskler när man rider.
Vi rider dom ju i form med bl a bärande bakdel och lyftande mage för att de inte ska slitas av ridningen. Och "i form" kan inte träna så himla olika muskelgrupper om man inte plötsligt går "ur form" och då riskerar att slita. Går vi människor på gym så kan vi ju träna olika muskelgrupper varje dag om vi så vill eller variera med en löprunda, simning osv - helt annan typ av träning.
Så om man varvar styrketräning med kondisträning för en häst blir det viss skillnad på träningen - men OM man totalt ger avkall på formen så riskerar det att slita, och om man inte gör det så vips tränar man lite liknande ändå. Att göra det 7 dagar i veckan känns inte så konstruktivt, nej.

Lite svammel, men min poäng är väl att om man inte vill riskera att överträna hästen, slita på hästen i onödan och vill få maximal uppbyggnad av hästen, då skulle jag i princip lägga en "vilodag" per hård träningsdag. Vill man inte ha så många vilodagar kan man ju anpassa träningsintensiteten istället. Men att helt skippa vilodagar skulle jag inte våga!
(återigen - tänk på att en halvtimmes promenad i skritt inte räknas som vila för mig, eller ett nh-träningspass om det inte innefattar mycket trav och galopp, ett mycket kort icke-ansträngande träningspass som mest ska fungera uppmjukande t ex 15 minuter från marken osv.)
Men även vi människor tränar ju vissa muskler ALLTID. T.ex. använder du rygg och mage i i stort sett (vågar nästan säga ALLA) övningar du gör på gymmet. Och ändå kan man träna varje dag utan att det är fel, för att man fokuserar på olika muskelgrupper.

jag tkr det beror på lite vad det är för häst, ridskolehästar tycker jag ska ha en helt vilodag, bara gå i hagen och få vara hästar. Privathästar tkr jag att man kan rida varje dag om man tar det lugnt några dagar och tex rider ut i skogen och inte kräver så mkt. För anledningen till att de ska ha en vilodag som jag har fattat det är väl för att msuklerna ska hinna återhämta sig, och i sånnfall borde man ju rida typ varannan dag i sånnafall, beroende på hur hårt man rider. utgår man från en frisk häst i bra kondition, så tror jag att man kan rida varje dag bara man rider varierat och inte tränar samma msukler , för då hinner ju de andra musklerna vila upp sig lite. Så att man förösker rida typ varanan dag ut i skogen och varann på ridbanan och träna.

Men även vi människor tränar ju vissa muskler ALLTID. T.ex. använder du rygg och mage i i stort sett (vågar nästan säga ALLA) övningar du gör på gymmet. Och ändå kan man träna varje dag utan att det är fel, för att man fokuserar på olika muskelgrupper.

Jojo, det går. Men om du aldrig vilar så kommer inte mage+rygg kunna bygga upp sig ordentligt.
Min poäng var egentligen att det är svårt att fokusera på olika muskelgrupper på häst - därför riskerar det att bli väldigt ensidigt, och då känns det ännu viktigare med vilodagar.
Om jag som människa skulle vilja ha minst EN vilodag med på sin höjd en lättare promenad så skulle jag under samma träningsintensitet helst lägga två vilodagar för hästen. Då pratar jag om rätt hög intensitet utifrån individen, att man satsar på att köra hårda pass som bygger upp.

Om man kör med upplägget att variera intensiteten så vissa dagar blir mer motion/uppmjukning än hård träning tänkt att bygga upp så kan de säkert kompensera en del. Och att man varierar så mycket som möjligt. Men att inte ens lägga en vilodag med lätt rörelse en dag i veckan tycker jag mest låter otaktiskt, eftersom man inte ger tillräckligt med tid för musklerna att bygga upp.

Jag var orolig för att kusen skulle behöva något pass för att komma igång igen när jag inte hade ridit på ca en vecka (han hade blivit jobbad för hand en gång från marken under den tiden), särskilt mentalt eftersom jag annars kört på strategin att träna så ofta som möjligt och max en vilodag i rad. Visst, magen hade trillat ner, men orken var kanon och musklerna var synbart större än innan han fick vilan! :crazy: Så även fast han hade ca 2 vilodagar per vecka kunde han alltså bygga ännu bättre med fler vilodagar.

Jag har märkt att de hästarna jag jobbar med, både unga och vuxna, fungerar allra bäst om man bara rider/arbetar dem varannan dag! De utvecklas snabbare mentalt och fysiskt, de trivs med systemet och har aldrig träningsvärk.

Det här "varannandag-systemet" har vi också lagt oss till med. :)

Tidigare reds hästen 6 dagar i veckan och vilade 1.

Men med ökande skolarbete etc för min dotter så ändrade hon och rider nu ca varannan dag i stället och se det var precis rätt för vår häst i alla fall! :)

Han känns mycket fräschare och ser mycket gladare ut också!

Nu har vi förstås stora hagar så vila innebär ändå en del rörelse men på hästens villkor.

Nja!
Saken är ju den att tamhästen är så begränsad i gämförelse med vad som igentligen är naturligt för dem.

Om man går efter hur den vilda hästen rör sig. Den betar ca 16-18 tim dygn. den sover ca 4 tim dygn och ca 2-4 tim går till födosök.och då bör tilläggas att den går ju även när den betar.

så för du över detta på tamhästen många av dem står uppstallade större delen av dygnet där har vi redan tagit bort en jätte stor del av hästens rörelsebehov. Sen rids hästen 1 tim dag. och får dessutom kanske begränsat med grovfoder.

Du ser ju själv hur det ser ut.eller hur?

Sen vad gällande träningsupplägget.Ett ensidigt träningsupplägg och ridning på dåligt underlag förstör oavsett vila eller inte.Vila kan aldrig kompensera upp detta.

Sen är det ju så att få av hästmänniskorna i sverige vet hur det väl individsampassat träningsupplägg ska se ut.Och få vet hur muskler och ligament bör ansträngas för att få en hållbar häst.

Och jag kan påstå.om hästen tappar muskler på någon vecka .då har man inte tränat den rätt. Det är därför man ser vissa hästar som stått länge återfå sina muskler fort efter igångsättning för dom är rätt tränade från början med rätt intensitet och variation redan innan vilan. Det är otroligt mycket mer tacksamt att sätta igång en sådan häst.Den "felbyggda" hästen behöver mer tid på sig.

Nu pratar jag givetvis om fullt friska hästar.Hästar med problem tar givetvis längre tid på sig och har de muskulära problem är vila ofta nödvändigt.För återhämtning.unghästen räknas oxå in i den här katigorin då den växer fortfarande.
MEN för den sakens skull så behöver inte hästen stå helt och hållet flera dagar i veckan.finns så mycket man kan göra för att variera träningen för sin häst.Man kan ju tex inte gämföra ett tufft dressyrpass med en promenad i skogen och ofta är den där promenade bra efter ett rejält pass eftersom det hjälper hästen att transportera bort slagprodukter ur musklerna.Det är skillnad på arbete och arbete som sagt.Men jag hävdar fortfarande att den där vilodagen i veckan är till för ägaren inte hästen. Hästar är gjorda för att röra på sig.Och behöver göra så för att fungera fullt ut.Och nu pratar jag om hobbyhästen. den häst vi nästan alla har.

En bra bok att läsa är Leif Stillings bok (Hästens träningslära)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar