En nackdel med att ha för få vilodagar (kanske bör tillägga att för mig är inte vilodagar nödvändigtvis helvila utan rörelse utan att kunna klassas som träning utifrån hästen) för hästar borde vara att hästarna *bör* aktivera ungefär samma muskler när man rider.
Vi rider dom ju i form med bl a bärande bakdel och lyftande mage för att de inte ska slitas av ridningen. Och "i form" kan inte träna så himla olika muskelgrupper om man inte plötsligt går "ur form" och då riskerar att slita. Går vi människor på gym så kan vi ju träna olika muskelgrupper varje dag om vi så vill eller variera med en löprunda, simning osv - helt annan typ av träning.
Så om man varvar styrketräning med kondisträning för en häst blir det viss skillnad på träningen - men OM man totalt ger avkall på formen så riskerar det att slita, och om man inte gör det så vips tränar man lite liknande ändå. Att göra det 7 dagar i veckan känns inte så konstruktivt, nej.
Lite svammel, men min poäng är väl att om man inte vill riskera att överträna hästen, slita på hästen i onödan och vill få maximal uppbyggnad av hästen, då skulle jag i princip lägga en "vilodag" per hård träningsdag. Vill man inte ha så många vilodagar kan man ju anpassa träningsintensiteten istället. Men att helt skippa vilodagar skulle jag inte våga!
(återigen - tänk på att en halvtimmes promenad i skritt inte räknas som vila för mig, eller ett nh-träningspass om det inte innefattar mycket trav och galopp, ett mycket kort icke-ansträngande träningspass som mest ska fungera uppmjukande t ex 15 minuter från marken osv.)