Villrådig...

Sv: Villrådig...

Såhär tänker jag... Frågan är ju till stor del ekonomisk, man får analysera sitt behov för stunden.
En bra läromästarhäst kan stötta dig i din vidareutveckling som ryttare. En yngre häst kräver att du har bra stöd i din tur.

Det finns dock risk för förslitningsskador hos äldre hästar, så jag skulle vara noga med besiktning och röntga på klinik. Är hästen i full gång på tävlingsbanorna minskar den risken eventuellt, men då ökar å andra sidan priset.
En häst kan ju vara tävlad msv utan att ha steget för att vinna de högre klasserna, eller sakna kapacitet att gå vidare mot svår klass, och då bör man kunna få en bra läromästarhäst utan att det ska kosta uppåt en halv miljon. Vilket man däremot kan få betala om man vill ha en häst med kapacitet för svår klass och vinster i msv. Sedan finns ju alla mellanlägen, den kan ju ha varit konvalecent ett tag, den kanske är utbildad högt utan att ha tävlat mer än enstaka msv klasser osv.

Om du har tillgång till en riktigt bra tränare, så kan du satsa på en yngre häst med bra förutsättningar för lite högre klasser. Med en bra tränare menar jag en som kan utbilda både häst och ryttare, som kan tala begripligt, göra upp en utbildningsplan med dig, finnas tillhands för att rådfråga när du möter motstånd - alltså en som även lyssnar på dig, hästen och era behov, som är redo för en dialog. Det kan finnas andra som besitter egna meriter på högre nivå och fungerar för att förbereda inför tävling, det kan man isåfall ha vid sidan av, men jag skulle sats apå en som verkligen kan lägga en bra grund, i sitsen och hästens grundläggande form. Bygger ni er på rätt sätt från början blir det färre misstag att rätta till när ni når msv, för den ev andra tränare som finslipar er där.

Det är inte säkert att det blir den billigare lösningen, dels eftersom även yngre hästar kostar om de har stor kapacitet, dels eftersom man inte vet säkert att man når dit man vill - skador, ändrade familjeförhållanden osv kan komma ivägen för dressyrkarriären innan man hunnit till någon msv nivå, eller skjuter den på framtiden en smula - och "driftskostnaden" är ju inte precis gratis.

Så det beror på - vill DU utvecklas mer just nu, leta efter en läromästare. Vill du utvecklas mer på sikt, med en häst du gillar och med hjälp av en bra tränare, kan du leta efter en yngre.

Jag köpte ett förl när jag var 18. Kunde inte speciellt mycket då. Men jag har tränat regelbundet för en tränare som är kanon. Och lärt känna hästen till 100%. Nu är hon 5 och jag har de klassern som mål. Ser inte det som någon omöjlighet!:)

Följ ditt hjärta! En häst man tycker om vill man satsa allt på även om den har ett jäkla humör eller har lite svårare för sej!

Att hitta en läromästare är ju guld värt. Om man har pengarna att köpa en. Då hade jag defenitivt gjort det i din sits. Jag har inte den ekonomin och har köpt en 7-åring som jag hoppas ska kunna gå medelsvår så småningom, även om det är lååååååååångt dit. Jag kan mindre än du. Men har äntligen hittat en tränare som kan förklara för mig så jag fattar hur jag ska göra, och på bara två lektioner har vi gjort framsteg:D . Men som sagt, hade jag haft pengar till det hade jag köpt mig en häst som redan kan.

kul sitter i samma sits som dig letar också en till häst men har ingen brådska
har en 17 åring som går MSV med runt 60% men det känns som det tar stopp där han har sina begränsningar
är ute efter en läromästare som inte behöver har tävlat men utb.nivå måste vara minst St Georg ålder spelar inte så stor roll vill ha en jag kan lära mig mera av gärna ett sto som jag kan betäcka om det blir ev skador eller om jag blir gravid en vacker dag...
tyvärr har man ju kass ekonomi så över 200 000 kan ja inte lägga ut helst skulle jag vilja hitta nått runt 150 men det är väl omöjligt

vi kunde kanske tipsa varandra?

Att hitta en läromästare är ju guld värt. Om man har pengarna att köpa en. Då hade jag defenitivt gjort det i din sits. Jag har inte den ekonomin och har köpt en 7-åring som jag hoppas ska kunna gå medelsvår så småningom, även om det är lååååååååångt dit. Jag kan mindre än du. Men har äntligen hittat en tränare som kan förklara för mig så jag fattar hur jag ska göra, och på bara två lektioner har vi gjort framsteg:D . Men som sagt, hade jag haft pengar till det hade jag köpt mig en häst som redan kan.

du och jag får bilda klubb:angel: :angel:

ja, visst är det roligt att leta, men också frustrerande när man inte hittar exakt det man vill ha,:smirk:
Av egen erfarenhet har iallafall jag kunnat hitta bra hästar i 100 000-150 000 kronors klassen (eller det beror ju såklart lite på vilka åldrar du hade tänk dej), tycker oftast inte det skiljer så vidare mycket i kvalitet på en häst som kostar 100 000 eller 200 000, verkar mest bero på hur anglägen (eller kanske girig) ägaren är.. :cool:

Jag tror inte att det är omöjligt att hitta en lite äldre häst som går Georg med plac regionalt till ett hyfsat pris. Du får antagligen inte en häst med mycket gång och utstrålning för ca 150 000, kanske en häst som man kan göra rundor på uppemot 65% och placera sig med men kanske inte en wow-häst :)
Om jag vore du skulle jag hursomhelst välja en äldre läromästare framför en yngre outbildad häst, det är ju alltid bra att kunna själv och ha fått in känslan innan man ska lära en yngre häst (även om det säkert också skulle gå bra).
En 5-7åring som är utbildad för sin ålder kostar ju betydligt mer än en äldre utbildad. En 7-åring som ligger i fas med championatsnivåerna går ju redan då Georg.
Lycka till med ditt hästköp!:)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 874
Senast: ameo
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar