Villaförsäkring, er kunskap av det

Pilo

Trådstartare
Hej!

Har köpt hus och har nu under flera dagar försökt syna försäkringsbolagens villkor osv osv... men allt låter ju givetvis skitbra när man pratar med dom.
Aldrig ägt hus innan och det är en sån djungel.

Men när det händer något? Vad blir det då. Rädd för att inte ha synat tillräckligt och sen stå där som ett fån när nånting händer.

Vad är era kunskaper?

Just nu står det mellan Folksam och LF Värmland-(har bilen där)

Mvh Sara

Sv: Villaförsäkring, er kunskap av det

Vi har if och är nöjda med den. Tror vi har deras stora hus något. Upptäckte i somras att det ingick att anticimex kom hit och tog ner ett getingbo.
Så vi är nöjda med if men vi har ju inte nyttjat försäkringen mer än så och inte haft någon direkt annan heller. :)

Vi har Folksam och när jag har jämfört priset kontra villkoren så vinner de hästlängder framför de andra.. Tex så ersätter de ett helt nytt hus om du får hussvamp, de andra bolagen ersätter ett visst belopp. Vi fick fullvärde på flera av våra uthus (maskinhall, stall, garage) vilket vi absolut inte kunde få i de andra bolagen.
När man nytecknar via Folksam skickar de gratis ut Anticimex för en genomgång av huset. Helt fantastiskt bra tycker jag! Sen kommer de med jämna mellanrum och besiktigar huset för att se att huset fortsatt mår bra.
Att Anticimex kommer och tar bort getingar ingår nog i alla villaförsäkringar. Det klassas som skadedjur.. För oss är det jätteviktigt då jag har en sambo som är extremt getingallergisk så ett getingbo på vår gård kan innebära livsfara för honom..

Lycka till med ditt val och ditt villaköp! :)

Vi har Folksam :) ratt sa nyligen vi kopte huset sa har inte behovt anvanda den an ;) men som sades kom anticimex och inspekterade sa att allt var ok :) Farsan har dem och dem har varit valdigt bra nu nar han har en storre vattenskada i huset (kom ut ratt snabbt + man fick valja sjalv om man vill fa pengar och gora jobbet sjalv eller att dem betalar hantverkare (nr 2 sjalvklart i pappas fall). Viktigt att dem ar snabba med att komma ut (da jag vet folk med andra forsakringsbolag som fatt vanta oerhort lange for valdigt stora skador).

Dem hojde ocksa forsakringsvardet pa pappas massiva nybyggda garage utan att komma ut och titta, da varderingen gjord av fastighetsmaklaren var sa korkad lag att man undrar vad han hade for sig den dagen (trots tillsagelse att det var for forsakring inte forsaljning). Sa dem ar inte oresonliga heller om man har bra grund :)

Jag har haft länsförsäkringar, VillaHem med extra ansvars/drulleförsäkring. Jag vill varna för detta bolag, eftersom jag precis har bytt därifrån till IF.

För det första räknar de nedskrivning direkt på t e x en mobiltelefon. Min mobil för 6000 kr ersattes vid 2 månaders ålder med 2000 kr. Detta pga 1. avdrag för föremålets ålder (kostar fortfarande 6000 att köpa idag) med 25%. Sedan självrisk, såklart - men även ett nerdrag på drygt 1000 kr för att mobilen legat på en byrå och trillat ner.

I min värld är det helt naturligt att man lägger ifrån sig saker på möblerna någongång. Enligt LF kalmar utsätter man de då för ökad risk att trilla i golvet. Akta dig således för att hålla mobilen i handen, den kan ju trilla från hög höjd....:nailbiting:

Bytte till Folksam förra året då vi byggde till en friggebod på dåvarande stället och fick en jättehöjning via det försäkringsbolag vi då hade (TryggHansa). Folksam var jättetrevliga och hjälpsamma och helt ok i pris.

Att tänka på rent generellt är att t.ex. fallande träd sällan ingår i försäkringen, har man stora träd på tomten som kan riskera träffa huset elelr annat när de faller så kan det vara läge att ta en tilläggsförsäkring för sånt.

Tillägg: LF må ha billiga premier, men jag föredrar att ha en försäkring som täcker lite av det man förlorar när en olycka inträffar. Därför valde jag att byta.

Har även haft ytterligare ett fall hos LF där nedkrivningen blev OTROLIGT hög, närmare 20.000 kr pga olycka med dyra föremål - detta trots överklagan och drulleförsäkring då. De går helt på att man ska ta ansvar för sina saker och naturligtvis - men olyckor händer och det är därför man har försäkring.

En annan sak som jag missade, i vår försäkrning ingår lösöre på 1,5 miljoner kr och de är fortfarande billigast för oss! Vår förra försäkring som var svindyr ingick bara 600.000 i lösöre..

kl

vem du än frågar kommer alla tycka olika. Men jag kan säga att en hel radhuslänga brann ner till grunden brevid vårat hus, och alla dom som hade Folksam hade ett helvete att få tillbaka det dom har rätt till. Dom andra som hade IF och liknande hade inga som helst problem

Svar till alla.

Tack för era svar.

Det blev LF, då vi har bilen där och alla andra bolag ville höja bilen med ca 4000.... att lägga ihop gjorde att vi fick 10% på bilen.

Inflyttad igår och.... det känns, lite stort och läskigt just nu. OM något nu skulle hända

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 194
Senast: sthu
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 549
Hästhantering Jag fick en intressant fråga här om dagen, som jag insåg var mer komplicerad än vad jag först tänkte på... så nu undrar jag lite över...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka