Vill man vara en häst för sin häst?

bubbel

Trådstartare
Lite funderingar såhär mitt i natten... i mååånga trådar kan man läsa om att man ska behandla sin häst "si eller så" eftersom det är så en annan häst hade gjort. Man ska tydligen så långt det är möjligt använda sig av "hästkroppspråk" och försöka prata till hästen på hästens språk.

Något jag dock börjat fundera på det sista är om detta verkligen är rätt. Är det det bästa att försöka "lura" hästen att man är en annan häst? Och vill man verkligen att hästen ska behandla en själv som om man vore en annan häst? Jag vill i vart fall absolut inte det. Jag vill att hästen ska se mig som en "trevlig figur som man måste vara mycket försiktig med, annars går den sönder".

När jag personligen hanterar hästar gör jag det som "gamla hästgubbarna" sa; "Med en fast men vänlig hand". Och jag har inte en tanke på att försöka framställa mig som en annan häst inför hästen. Givetvis försöker jag läsa hästens signaler, men jag inbillar mig inte att hästen ska tro att jag är en annan häst för det.

Vad tycker ni i frågan?

Sv: Vill man vara en häst för sin häst?

Det är ju helt från person till person hur de behandlar hästen.

Jag försöker avläsa kroppspårket på min häst och reagera utifrån det. I vissa fall kan jag ibland tycka att det är enklare och lättare att använda hästens eget språk för att lättare få den förstå att den inte ska göra si och så. Eller hur jag nu ska förklara det.

För mig gäller dte ju att få fram att hästen ska respektera mig och sen får man utgå efter hur hästen är för att få den respekten.

Vill inte att de kliar på mig med tänderna för det gör ooont t ex. De får inte hota då jag är ledaren.

Hmm får nog läsa igenom mitt svar efter att jag sovit för nu är jag väldigt lullig sorry

Håller med. De genomskådar nog :angel: att vi inte är hästar.

De förstår också väldigt väl att kommunicera med människor, bara människan ger sig tid att SE hästen.

Att försöka kommunicera med hästen på hästens språk är inte alls samma sak som att försöka inbilla hästen att man är häst.

Hästen är en häst och jag är inte en häst - det fattar både hästen och jag ....

Och vad jag har sett och läst här på Buke så tror jag inte det är någon som tycker annorlunda? Vi vill alla ha en så bra kommunikation som möjligt med hästen, och det bästa sättet är då att använda sig av de signaler som hästen förstår bäst.

En häst lägger inga värderingar i vad för sorts djur du är. Det är bara vi människor som har det underliga beteendet. Däremot är hästar bytesdjur vilket gör att de har förmågan att skilja på rovdjur och inte rovdjur - genom vårt beteende, kroppsspråk och vår lukt. Detta är en ren instinkt som hjälper dem att identifiera faror.

Vi är rovdjur och luktar och beter oss som rovdjur. Vi är ett rovdjur för hästen.

Det finns två enkla anledningar till varför vi bör bete oss och kommunicera så likt hästen som möjligt i dess närhet. Det är helt enkelt det mest effektiva och det bästa för djuret och för vår kommunikation.
1. Efter som att hästen lättast förstår det som är natuirligt för den. Varför lägga ner tid på att lära hästen ditt språk (vilket den dessutom inte själv vill/försöker) när det är så mycket annat vi vill att de ska lära sig? Det är helt enkelt effektivast att du lär dig hästens språk istället.
2. Sålänge du beter dig som ett rovdjur får du aldrig din hästs fulla förtroende varpå du utsätter er båda för fara och dessutom försätter du hästen i en situation som inte är bra för den mentalt. Prio ett bör alltid vara hästens bästa, alltid!

Detta innebär att det är lättare att arbeta, du får en mer positiv och arbetsvillig häst, ni får en effektiv kommunikation och du lär dig dessutom att förstå din häst mer och mer. Er relation blir mer harmonisk, båda parter mår bättre mentalt och ni uppnår bättre resultat.

Dessutom blir det mindre förvirrande för dig. Efter som att hästar är ett helt annat djur än oss så har de också helt andra sätt att uppfostra, tänka, värdera. Om du använder ett språk som är anpassat för ett rovdjur så blir det naturligt för dig att också agera som ett rovdjur vid motgångar, hot osv. Det förstör bara ännu mer och snart har du en häst som är antingen kuvad, rädd, ovillig eller opålitlig. Och att tänka som en häst men tala som ett rovdjur gör det hela bara mer förvirrande och avancerat för er båda.

Det handlar inte om att vara en häst - de är inte helt dumma eller blinda. ;) Det handlar om att hitta en kommunikation opch ett beteende som skapar en så bra miljö som möjligt flör oss båda. Det handlar om att vara intelligent och välja den mest effektiva och trevliga vägen helt enlekt. Att använda huvudet för en stund.

ursäkta lite OT men:

Vi är rovdjur och luktar och beter oss som rovdjur. Vi är ett rovdjur för hästen.

hur kommer det sig att vi luktar rovdjur? är det pga att vi äter kött?
jag är vegan sedan mer än 10 år tillbaka, luktar jag rovdjur då?
eller är det ngt annat som gör att vi luktar rovdjur?

jag förstår det med beteende och utseende, men lukten?

Än en gång ett underbart svar. Jag tror jag lånar dig att sätta ord på mina tankar!

Jag ser det nog inte som att jag "lurar" min häst att jag är en häst - han är nog inte dummare än att han begriper att jag inte är det!

Däremot så borde det vara enklast för min häst att förstå mig om jag pratar hans språk, så när jag vill honom någonting försöker jag "prata häst", dvs använda mig av ett sådant kroppsspråk som en annan häst hade gjort. Därmed inte alls sagt att jag försöker VARA en häst. Pratar jag t.ex. tyska med en människa från Tyskland försöker jag ju inte lura honom/henne att jag ÄR tysk, jag försöker bara göra mig förstådd..... Samma sak med hästen!

Sedan kan man ju förfina och utveckla språket man har med sin häst, genom att man kan "prata häst" så kan man lära in annat, t.ex. röstkommandon som inte är det "naturliga" för hästen, men som den kan lära sig om man kombinerar det med något hästen förstår. Och till slut kan man använda bara röstkommandot och hästen begriper ändå.

Det handlar inte om att vara en häst - de är inte helt dumma eller blinda. ;) Det handlar om att hitta en kommunikation opch ett beteende som skapar en så bra miljö som möjligt flör oss båda. Det handlar om att vara intelligent och välja den mest effektiva och trevliga vägen helt enlekt. Att använda huvudet för en stund.

Håller med! Att lära sig förstå hur hästarna fungerar och hur jag som människa enklast kan göra mig förstådd. Framförallt genom att ha kontroll över min kropp och min attityd.

Delvis KL inte bara till tintilar

Fast om vi är rovdjur som luktar rovdjur så låter dom sig nog inte luras av att vi försöker oss på deras språk:rofl::rofl: Varg i fårakläder:eek::rofl::rofl:

Det där faller på sin egen orimlighet om ni tänker efter:idea:

Vi ska var dess ledare och det är väl ingen som säger att vi behöver få hästen att tro att vi är en häst? Bara vi har kontrollen och är ledaren över hästen så får hästen väl tro vad man kan vara bäst den vill..

Syftet är inte heller att lura dom vad vi är-återigen, de lägger ingen vikt i vad för djur vi är. Det är vårt sätt som avgör.

Att vi luktar som rovdjur gör det än mer viktigt för oss att inte agera som ett efter som att det är ett hot för dem. Genom att agera på ett sätt som för dem är logiskt och inte hotfullt så minskar hotet från oss. En riktigt bra hästmänniska kan minska hotet till nästan ingenting. För oavsätt om vi luktar rovdjur eller inte så är vårt sätt och vår inställning/avsikt lika viktiga faktorer och dessa två kan vi styra.

Hästar ser skillnaden, som sagt de är varken blinda eller dumma. Det handlar om hur vi är mot dem och varför.

Syftet är inte heller att lura dom vad vi är-återigen, de lägger ingen vikt i vad för djur vi är. Det är vårt sätt som avgör.

Att vi luktar som rovdjur gör det än mer viktigt för oss att inte agera som ett efter som att det är ett hot för dem. Genom att agera på ett sätt som för dem är logiskt och inte hotfullt så minskar hotet från oss. En riktigt bra hästmänniska kan minska hotet till nästan ingenting. För oavsätt om vi luktar rovdjur eller inte så är vårt sätt och vår inställning/avsikt lika viktiga faktorer och dessa två kan vi styra.

Hästar ser skillnaden, som sagt de är varken blinda eller dumma. Det handlar om hur vi är mot dem och varför.

Men tror du att en häst som har haft människor omkring sig sedan födseln verkligen uppfattnar människolukt som något farligt?? Om man tänker på att hästen är ett stäppdjur känns det rimligare att ett rovdjur känns igen på rörelsemönstret - så att det kan uppfattas på långt håll. Hästens luktsinne är väl inte heller sådär väldigt välutvecklat om man jämför med hörsel och känsel (och syn som iofs inte är så skarp men väl anpassad att ha bra koll åt alla håll och upptäcka rörelser).

Farligt? Nej, men med rovdjur ja. Farligt, det beror helt på vad man gjort med den. Hur den hanterats och hur människan varit.

Lukten är densamma.

Farligt? Nej, men med rovdjur ja. Farligt, det beror helt på vad man gjort med den. Hur den hanterats och hur människan varit.

Lukten är densamma.

Fast....i så fall borde ju hästar inte reagera med rädsla på rådjur, fasaner och älgar...men gör det likafullt.

Ja ärligt talat ser nog vissa med större misstänksamhet på kor än människor:rofl: Rovdjuret kossan:p

Att hästar kan vara rädda för skogsdjur och kossor beror nog snarare på att den inte har en aning om vad det är för något..
Hade det varit något medfött, som rädlsan för rovdjur är, hade ju alla hästar varit rädda för de djuren. Så är det inte. Läste en artikel någon gång om att det inte finns några tama hästar, de är bara domesticerade. Det är jag nog beredd att hålla med om.

Om du sätter ut en hästflock i skogen så kommer de nya fölen att se människor som rovdjur ja. Men inte de som är födda som tamhästar. Tamhästar som har förtroende för människor tänker knappast på rovdjur.....

Sen att människan ÄR ett rovdjur är ju ett faktum, vissa äter t o m häst:crazy:

Men det man vuxit upp med som en naturlig del ser man inte som ett hot. Skogsdjur har de flesta hästar som går i hage sett hur många som helst f ö.

En annan sak, tamhästar är inte heller natruligt rädda för hundar. De är nyfikna på hundar oftast och vill undersöka dem. Knappast att nån rovdjursdoft avskräcker där heller. Katter samma sak........rovdjur som rovdjur. Har nån sett hästen rädd för stallkatten?:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 538
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?