Vill låna ut schäferhane till parning

sommarvind

Trådstartare
Hej ja undrar hur mkt kan man låna ut en hane utan att slita på honom? Nu är de inte så att ja tänkt låna ut för fulla muggar men vill ändå veta va som är okej och inte.

Sv: Vill låna ut schäferhane till parning

Snarare är väl problemet att man inte vill att en hane ska användas för mycket i avel pga det blir för många valpar. Varje ras brukar ha en gräns för hur många avkommor det är rekomenderat för en hane att få.
Att nån skulle används så mycket att det sliter på hunden har iaf aldrig jag hört talas om...

Vad som är Ok skiljer beror på hur stor avelsbasen för rasen är, samt hur pass stor rasen i övrigt är. Antalet valpar som enskilda schäferhanar max bör producera finner du information om hos din rasklubb.

Men då tillhör han väl ändå inte avelsbasen? Man får väl inte avla på långhår?

//E

finns ju ett stort antal uppfödare som föder upp just långhårig schäfer.

de är väl klart att man får avla på långhår.

Nej,långhår hos schäfer är ett fel. Det får egentligen inte förekomma hos rasen. Men sen att det finns rötägg som avlar vidare på sånna gener kan man inte göra så mkt åt bortsett från att undvika dem.:cool:

Sen är det ju Grymt fult med långhåriga schäfrar:eek:

Visst får du avla på en långhårig schäfer men dom avkommorna kommer att ha samma status som blandras.
Vad jag tror dom andra menar är att avkommorna kommer inte att reggas som schäfer.
Jag hoppas du kollar upp att din hanne inte har några sjukdomar eller fel först.

Smaken är som baken ;)
Jag tycker dom långhåriga är mycket vackra och när jag hade en sådan så fick jag ofta höra av andra om hur vacker dom tyckte hon var.
Däremot så måste man inte avla på något bara för att det är vackert.

Smaken är som baken ;)
Jag tycker dom långhåriga är mycket vackra och när jag hade en sådan så fick jag ofta höra av andra om hur vacker dom tyckte hon var.
Däremot så måste man inte avla på något bara för att det är vackert.

Ja den är verkligen Delad!;)

Då har inte dom människorna troligtvis varit spc schäferkunniga/insatta utan kanske bara gått mer på "ohh vilken fin hund":angel: :devil:

Näe skämt och sido,men långhåriga schäfrar är enligt Mitt och av Riktigt schäferfolk's tycke riktigt fula faktiskt,och det är Minst sagt inte godkänt med långhåriga schäfrar.:smirk:

Och ja du har helt rätt,man ska Inte avla på ngt som bara är "vackert"! Men långhåriga schäfrar är som sagt ruskigt fula och tillhör inte ens Den kategorin;)

Men som du sa....Smaken är som baken-(fett) Delad!

Är en aktiv schäferhundsinstruktör på en schäferhundsklubb riktigt schäferfolk för dig?
I så fall kan du lägga till din lista i kunnande att alla sådana inte tycker att långhårig schäfer är fula ;)
Det var just en sådan som köpte min schäfer och tyckte hon var fruktansvärt vacker :angel:

Hmmm....skall vara hundinstruktör på en schäferhundklubb inte schäferhundsintruktör.
Jag skyller på min huvudvärk att det blev fel.

Jag tycker också de långhåriga är finast, det är en smaksak. Tycker även Golden är finast i mycket päls. Även jag får kommentarer att min schäfer är vacker i sin päls men vår uppfödare tycker inte om långhåriga schäfrar och det fulaste hon vet är schäfrar med mittbena på ryggen:p

Men herregud vilket felaktigt antagande att ALLA som kan något om rasen Schäfer tycker att långhåriga är fula.. :crazy: :smirk:

Bra hundfolk i allmänhet bryr sig föga om hundens hårlag ( dvs kort el långt ) så länge det är en korrekt byggd schäfer med bra meriter i stamtavlan...

( om man inte är intresserad av avel )

Det blir ju bara så löjligt när du skriver vad riktigt schäferkunniga tycker utan att ens känna till merparten

Är en aktiv schäferhundsinstruktör på en schäferhundsklubb riktigt schäferfolk för dig?
I så fall kan du lägga till din lista i kunnande att alla sådana inte tycker att långhårig schäfer är fula ;)
Det var just en sådan som köpte min schäfer och tyckte hon var fruktansvärt vacker :angel:
Ja bland annat faktiskt;)
Men det gäller givetvis(tyvärr) inte Allt "riktigt" schäferfolk då det finns ju vissa som gillar långhår mer-för annars hade dom ju inte funnits,eller hur. Men majoriteten bland dessa (talar nu om de Jag känner till) gillar de icke långhåriga schäfrarna mera och det är dem jag syftar på.

Hmmm....skall vara hundinstruktör på en schäferhundklubb inte schäferhundsintruktör.
Jag skyller på min huvudvärk att det blev fel.
Du är förlåten!;)
Näe skojar bara,jag märkte faktiskt inte det dära "felet" då jag själv är lite krasslig och trög i bollen för tillfället:p

Senast ändrad:

Men herregud vilket felaktigt antagande att ALLA som kan något om rasen Schäfer tycker att långhåriga är fula.. :crazy: :smirk:

Bra hundfolk i allmänhet bryr sig föga om hundens hårlag ( dvs kort el långt ) så länge det är en korrekt byggd schäfer med bra meriter i stamtavlan...

( om man inte är intresserad av avel )

Det blir ju bara så löjligt när du skriver vad riktigt schäferkunniga tycker utan att ens känna till merparten
Du får väl läsa mitt senaste svar;)
Då jag menade att det givetvis Inte inkluderar alla människor som gillar rasen,men jag vet (och syftar på dem) att de "schäferfolk" som håller till på mina klubbar/jag känner till (inkl mig själv) gillar de icke långhåriga schäfrarna mera-Om man nu bara ska gå efter utseendet då.
För nu talade jag inte om aveln i sig utan bara om själva pälsen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka