Vill komma upp i högre klassar med henne

J

Jarth

hejsan jag har snart tävlat i LC i ett år men inte med min häst utan bara med ridskolehästar och jag undrar om jag kan gå upp direkt till LB0 med henne eller måste jag träna henne mera ? hon är ett varmblod på 13 år och jag har varit med i en clearound dressyr förut och då fick hon jätte fina poäng med tanken på att hon hadde bara varit i de ridhuset en gång tidigare och alldrig sett dressyr staket hon fick poängen 40,74 % och man skulle ha minst 50 % för att få en rosett men kan jag börja i LB0 med henne eller krävs det mer träning ?

Sv: Vill komma upp i högre klassar med henne

Det kan nog ingen uttala sig om som inte sett hästen. Fråga din tränare/ridlärare istället!
Det beror ju helt på vad du vill, starta LB kan du alltid göra, men du lär knappast få högre poäng än i LC och under 40% är kanske inte så kul.. Är hon spänd för att dte är tävling osv så krävs ju givetvis mer träning, och träna på att tävla, på just CR dressyr eller programridning.

Lycka till! :)

Tja så stor skillnad är det inte på LC och LB.
Men hade jag 40% oavsett klass skulle jag nog träna mer innan jag gav mig ut igen öht...
Men kan du ta att du får så låga poäng så är det väl bara att ge sig ut och pröva :)

Tja så stor skillnad är det inte på LC och LB.
Men hade jag 40% oavsett klass skulle jag nog träna mer innan jag gav mig ut igen öht...
Men kan du ta att du får så låga poäng så är det väl bara att ge sig ut och pröva :)

Håller med!!! :bow:

hejsan jag har snart tävlat i LC i ett år men inte med min häst utan bara med ridskolehästar och jag undrar om jag kan gå upp direkt till LB0 med henne eller måste jag träna henne mera ? hon är ett varmblod på 13 år och jag har varit med i en clearound dressyr förut och då fick hon jätte fina poäng med tanken på att hon hadde bara varit i de ridhuset en gång tidigare och alldrig sett dressyr staket hon fick poängen 40,74 % och man skulle ha minst 50 % för att få en rosett men kan jag börja i LB0 med henne eller krävs det mer träning ?

Jag håller med Prince Fair, det behövs mer träning innan du ger dig ut, vare sig det gäller LC eller LB. Att hamna runt 40% betyder att domaren ansett att ni inte är klara, poängen är underkänd. Träna hemma på att rida program, åk iväg och träna i okända miljöer för att vänja hästen vid nya omgivningar, ha roligt med träningen och sätt inte för mycket press på hästen genom att tävla innan den är klar för det. Gärna träningstävlingar dock just för erfarenheten.

Vad var det som gjorde att du fick 40%? Att hästen fick spel av att se domaren och den nya miljön, ryttarmissar, att hästen inte orkade, eller vad? Jag hade inte gett mig ut innan hästen var stadig i formen i alla gångarter. En travare bör klara av att balansera upp sig i galoppen och utföra galoppdelen iaf hyfsat och med okej tretakt.

Men om du fick 40% pga. hästen flippade och blev övertänd eller liknande så skulle jag åka ut och tävla igen och se det som miljöträning.

Men först undrar jag VAD som orsakade att du blev underkänd?

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Vad var det som gjorde att du fick 40%? Att hästen fick spel av att se domaren och den nya miljön, ryttarmissar, att hästen inte orkade, eller vad? Jag hade inte gett mig ut innan hästen var stadig i formen i alla gångarter. En travare bör klara av att balansera upp sig i galoppen och utföra galoppdelen iaf hyfsat och med okej tretakt.

Men om du fick 40% pga. hästen flippade och blev övertänd eller liknande så skulle jag åka ut och tävla igen och se det som miljöträning.

Men först undrar jag VAD som orsakade att du blev underkänd?

Nirak

Hon har alldrig varit på dressyr tävling alldrig provat på de hon har bara fått gå i hagen eller blivit hoppad och hon gick inte på 4-spåret för hon var rädd för bokstäverna och staketet för jag har annars klarat av LC med ridskolehästarna fast dom är ju mer ruttinerad än vad min häst är och så hadde hon bara varit i de ridhuset en gång tidigare

lm hon bara hoppat eller gått i hagen är det kanske ide att träna lite dressyr innan du tänker på att tävla?

Nirak

lm hon bara hoppat eller gått i hagen är det kanske ide att träna lite dressyr innan du tänker på att tävla?

Nirak

jo det är de nog :) men jag kan ju alltid tävla med en ridskolehäst :) för jag ska ju snart rida för en c tränare i både hoppning och dressyr :) så både hon och jag får utbilda oss lite :) eller så ska jag lämmna in henne till utbildning

så både hon och jag får utbilda oss lite :) eller så ska jag lämmna in henne till utbildning

Får jag föreslå det förstnämnda, att du och hästen utbildar er tillsammans?
Att skicka iväg hästen på utbildning är sällan en bra idé om inte ryttaren kan tillvarata och bevara det hästen lärt sig.

Immer

Du ska prova! Vissa hästar går bättre när dom får lite mer att göra! :bump:

Klart du kan prova att rida en LB-klass, ofta på tävlingar så är det tex LC:1, LB:1 och LA:1, så om hästen och du orkar så kan ni ju starta 2 klasser(lc o lb). Men jag håller med ovanstående skrivare(alla) att det kanske skulle vara bra att träna lite till då 40% ofta lägger en sist i resultatlistan, och vissa medtävlande kanske "kollar ner" på er, fast är ni bara med för träningensskull så är det ju ingenting att bry sig om. Men träna på, gärna på småtävlingar, dvs träningstävlingar,clearroundtävlingar,klubbtävlingar osv.:bump:
/anna

Jag skulle föreslå att du tränar lite mer innan du åker på tävling. Det är alldrig roligt att få 40%... :S

40.47% var ju rätt bra för att inte vara van vid staket eller ridhus, men du får själv avgöra vad ni kan och inte kan.. hur har hon gått på LC när du tävlat henne?? lycka till !!! :rofl:

:confused: hur kan man tycka att 40% är "rätt bra" oavsett omständigheterna? bara en liten undran...

40% är väl inte bra?

Jag fick 39% en gång, och då gick hästen spänd som en planka genom hela programmet. Det anser inte jag är ett bra resultat iaf :p

Men å andra sidan är itne alltid poängen det viktigaste, utan det ska kännas bra!
Jag red en superbra ritt förra gången men inte fick jag några bra poäng för det :mad: :p

Antingen så är du ett troll, eller så borde du verkligen ta hjälp av en tränare.

Först ska du starta travlopp med din 14 år gamla varmblodiga travare. Sen frågar du om du kan tävla galopp för den älskar ju att galoppera. I tredje tråden frågar du om du kan tävla fälttävlan trots att den är tittig......

Du behöver nog fokusera på att kunna rida "vanligt" på den innan du börjar tänka på galopp och fälttävlan osv... :angel:

på tävling ligger en "godkännd" ridd på 60%.

Antingen så är du ett troll, eller så borde du verkligen ta hjälp av en tränare.

Först ska du starta travlopp med din 14 år gamla varmblodiga travare. Sen frågar du om du kan tävla galopp för den älskar ju att galoppera. I tredje tråden frågar du om du kan tävla fälttävlan trots att den är tittig......

Du behöver nog fokusera på att kunna rida "vanligt" på den innan du börjar tänka på galopp och fälttävlan osv... :angel:

jo jag vet jag har börjat smått provat hoppa teräng men hon trivs inte med de så jag ska bara rida dressyr för jag har lixom fått reda på att förra ägaren misshandlar henne hon kommer till stallet å rider ¨å slår min häst :'(

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 111
Senast: fio
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar