Vill inte följa med från hagen

Elina8

Trådstartare
Min häst är supersnäll, ingen bråkig eller svår häst på något sätt. Men han tycker det är jättetråkigt att gå ifrån de andra hästarna i hagen. Nu har jag ridit mycket själv det sista, helt enkelt på grund av att de andra inte hinner rida så ofta som jag. Men han verkligen hatar att gå ifrån de andra när jag hämtar honom i hagen.

Det är inga problem att fånga honom när jag kommer, han blir glad och kommer fram (för han vet att jag kommer med hans mineraler som är mums) och det går bra att leda honom första biten, men sen nör vi börjar närma oss grinden och de andra hästarna står kvar så tvärstannar han och jag får truga, leda runt åt ett annat håll för att sen försöka få honom mot grinden. Detta har funkat hittills, men han blir mer och mer bestämd (i början räckte det att smacka och knacka honom i sidan så gick han fram).

När han väl kommer ut på andra sidan grinden så är det inga problem, han går med in i stallet och är supersnäll igen.

Men hur ska jag göra för att få med honom? Det är så tydligt att han gör så för att han inte vill lämna de andra hästarna. Vill inte behöva stå och dra och putta och gå runt, runt för att ta in honom från hagen.:crazy:

Några tips?

Sv: Vill inte följa med från hagen

Ett tips är att ha roligt utanför hagen hitta på något som han gillar.
Gör så att han uppskattar att följa med ut.
Sen istället för att dra eller gå runt lite är att backa.
Backa in mot hagen, backning visar din dominans.
Stannar han och verkar inte vilja gå, backa
gå nått steg fram stannar han backa till slut när man har tjatat tröttnar han och vill gå ut;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte följa med från hagen

Utanför är inga problem, då tycker han för det mesta iaf att det är kul, är framåt och jobbar bra. Tycker att han har förbättrats jättemycket på den biten, förut var han svår att rida ut själv, ville bara springa hem, nu är han jättetrevlig och jobbar bra utan att försöka väna eller ha superbråttom på hemvägen.

Oftast när han stannar så börjar han backa, för när han stannar så brukar jag gå mot honom och ställa mig vid bogen, då tycker jag han är lättare att styra och driva framåt, och jag behöver inte dra, vilket ju är helt lönlöst. Så när han backar brukar jag försöka hinna ikapp honom och sen driva framåt. Då går han fram ett par steg och sen stannar han igen.

Det som funkat bäst hittills är att vända runt ett helt varv ganska så snabbt och sen smacka på så att han nästan börjar trava och gå bestämt mot grtinden, då har det för det mesta gått bra. Men att behöva göra såhär fem gånger innan man kommer ut genom grinden känns ju lite jobbigt, vill ju att han ska följa med snällt och av sig självt.
Han har haft ganska stora problem med att stå själv, de få gånger som han blivit lämnad i hagen när de andra rider iväg, så blir han orolig och springer omkring och gnäggar.
Jag tror inte det handlar om att han har tråkigt, utan mest att han inte vill gå ifrån de andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 056
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama