vill inte fatta högergalopp

U

Uddatyp

helt plötsligt..kom igår..så vill inte min häst fatta högergalopp.
gick bra i början av passet och allt gick bra..sen va ja kanske lite dum och fortsatte öva galoppfattningar trots de hade gått så bra hela tiden.

iallafall så vet ja att hästen har lite svårare för högergalopp...
därför kanske ja inte borde tröttat ut han och fortsatt fattningarna o slutat när de gick bra..

men sen helt plötsligt så vill han inte fatta höger..bara fattar vänster hela tiden..kan bero på mej också..ja vet ju inte.
men tänkte om han inte orkade tillslut?
de funkar bra att fatta i hörn och på volter men inte på rakt spår då blir de bara fel.

sen när väl galoppen är igång så håller han den och de går att samla och öka utan problem.

kan han ha ont nånstans eller är de bara de att han inte orkar?
han är helt fräsch vid longering o så..ömmar ingenstans va ja vet.

blev kanske lite rörigt..men hoppas på nåt svar.
 
Sv: vill inte fatta högergalopp

kanske borde legat på hästvård istället..
 
Sv: vill inte fatta högergalopp

Vet med mig själv att man får lite "panik" när galoppen inte fungerar.

Några tips är att alltid börja med den lätta galoppen. Bara några korta så att hästen inte blir trött. Är hästen ung eller outbildad bör du fatta ex efter ett skarpt snett igenom precis när du nått väggen.

Är det en äldre häst som är relativ välriden i övrigt kan du med fördel "traggla" lite i trav på volt, känna dig för sitta rakt, stöd på yttertygeln koll på ytterboken och fatta för ytterskänkeln, men då bör hästen vara välriden i grunden.

Åter igen är hästen äldre och i god kondition kan du fortsätta tills du får igenom höger galoppen (tycker jag) men en ynge, outbildad eller "oriden" häst ska man vid en viss gräns ge upp, fatta vänster i vänster varv och gå hem...
 
Sv: vill inte fatta högergalopp

Om det är svåra varvet och inget annat tyder på att hästen har ont tex i bakbenet som inleder fattningen, så undrar jag om det sitter hos dej? Vi hade svårast med höger också (extremt svårt när jag började rida henne då hon var 4) och pga det har jag omedvetet ridit mer spänt i de fattningarna. Det sitter kvar i mitt huvud. Och om det då som i ditt fall funkat bra, men blir problem plötsligt skulle jag bärja greja och överarbeta utan att tänka på det. = mer problem.

Så kolla att du själv rider på samma sätt när det kör ihop sig och inte börjar spänna dej och ge fel signaler.
 
Sv: vill inte fatta högergalopp

jo de va antagligen mej de va fel på..tömmkörde idag och kunde inte se att de va nåt fel nånstans..han gick jättebra..även fattningarna gick bra i både höger och vänster.

hur ska man göra sen om de blir likadant igen?
ska man bara lägga ner de då eller ska man fortsätta tills de funkar?
ska rida för tränare men de är nästan en hel vecka kvar.
 
Sv: vill inte fatta högergalopp

Jag skulle om det kör ihop sig försöka få EN fattning rätt, sen sluta med mycket beröm. Lugna hästen innan, för var det så att om hästen var stressad kom det där tillbaka lättare, och stressad blev hon bla av strul med fattnignarna:crazy: Så om det gör ihiop sej, trava, försök f¨å den att slappna av, mjukna, gör sen en fattning där du är noga med att ha din vikt rätt, beröm och avsluta. Blir det fel, bryt av och ta några varv till i trav sen nytt försök.

Men tänk igenom hur du gör själv och diskutera med tränaren.

Jag vet att jag gjorde konstigheter bara för att ajg visste att det skulle bli problem:crazy:
 
Sv: vill inte fatta högergalopp

jag och min lilla skötponny åkte med hennes ägare en gång till ridskolan i stan för att testa rida i ridhuset (han hade inte gjort det så mycxket) och ägaren upptäckte att oj, vad svårt vi hade frö högergaloppen!
tjugo minuter satt vi och bara fatatde galopp. försökte fatta galopp, galopperade ett par steg, bröt av, fattade igen, galopeprade på, bröt av. tillslut så satt det!
 
Sv: vill inte fatta högergalopp

Hej,

be gärna någon erfaren person titta på hästen, eller kalla på veterinär för att utesluta att hästen har ont.

/Cecilia :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 637
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp