Vill inte backa ur transporten..

A

alban98

Har en 1,5- åring som nu har åkt en hel del transport ändå nu. Det gick hur bra som helst att backa ut ur transporten när vi körde han till betet å så. Men sen låna vi den transporten igen å då va inte lämmen i å då har han inte velat backa utan vi har vänt han om då. Men så kan han ju inte göra när han blir äldre..hehe. Så vi tänkte ju det nu att nu blir de lättare att backa ut honom när lämmen är i, men icke!! :( vad kan vi göra? så himla tråkigt att stå och tjata med honom och arg får man inte bli heller vilket är lätt hänt. Snälla är de någon som har något förslag. Kör honom till banan rätt ofta nu för att träna honom och då går han väl snart inte på ens om det ska krångla varje gång....:confused:

Sv: Vill inte backa ur transporten..

Jag vet inte om jag förstod din fråga riktigt. Men pållen har kunnat backa ur innan, men vägrar nu att backa och ni måste vända han?

Jag har också en pålle på 1.5 år, och han vägrade att backa ur, så vi fick alltid vända han. Försökte vi att backa ut han, så stegrade han sig över en. Han tyckte att lämen var farlig och hoppade alltid ut ur transporten.
Men vi ignorerade hans beteende(men vi tolererade inga dumheter), och tog allt lugnt, och tränade tränade och tränade. En dag bara backade han ut själv, inga problem alls. Han går nu in smalt och backar ut smalt. Inga konstigheter alls..

Så det är bara att träna och träna, eftersom han har klarat det innan är set säkert bara en dumhet... Lycka till!!

Sv: Vill inte backa ur transporten..

Är han ovillig till att backa annars också? Isf kanske det bara är det kommandot du måste träna så att det sitter i alla lägen. Är det en stor häst så lär den inte gå att vända när den blir fullvuxen, det kan bli problem då och hästen får panik om det blir trångt då den försöker vända sig... men det har du säkert räknat ut och det var kanske därför du tog upp det ;)
Om den inte är rädd utan bara inte har lärt sig att man backar ur transporter, då tror jag att det bara är att traggla backningen... Lasta den ofta och beröm varje gång den gör rätt så tror jag det sitter efter ett tag :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 637
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel