Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här inlägget skrev jag i en tråd som tidigare var angående Pumi..
Fick medhåll av andra som haft/varit mkt i kontakt med rasen:
Jag äger själv ingen Pumi men har en kompis som tränar aktivt med sin så via henne har jag kommit i mycket kontakt med rasen (ett flertal individer, inte bara hennes egna).
Hur är rasen att träna?
Pumin är ju en vallhund, lättlärd och förig.
Hur mycket aktivering/motion behöver den?
Den behöver mental stimulans, hur mycket beror på individ. Men det ÄR en arbetande hund.
Hur är pälsvården?
Dom måste ju klippas, vet dock inte hur mycket tid man lägger ner på pälsvården.
Är de enmanns hundar?
JAA!! Pumin är en enmanshund... Den blir ofta väldigt bunden till sin förare och kan vara reserverad emot främlingar.
negativt/positivt:
Pumin har en stor potion vakt i sej, har lätt för att ta till skall och är väldigt lättstressade.
Då rasen avlas till utställning i stor mån (som med många andra raser) så finns det problem med det mentala, många väldigt stressade och nervösa hundar, det är alltså svårt att hitta en trevlig Pumi.
Pumin är en av de raser som jag själv bara tänker "BIG NO,NO"!!!
En mycket speciell hund som jag tror att man verkligen bör bekanta sej med innan man skaffar...
Det positiva som jag ser hos rasen är väl att dom är så fruktansvärt söta (dock så passar utseendet inte deras mentalitet..)
Sen kan jag PMa dej några uppfödare som lämnar trevliga (enligt mej- mindre otrevliga) pumisar![]()
tack tack
det är min mamma o hennes man som funderar på en sådan.
De avlivade sin 10 åriga schäfer hane för 2 veckorsedan.
Vill ha en hund i ett lite mindre storlek nu.
Men de vill inte ha en liten ras.
har någon fler tipps på fina hundar i bra storlek