Vill ha feedback!

Sv: Vill ha feedback!

Fy, det där känner jag igen.. Inte nog med att deras "dressyrlektioner" gick ut på att gå i cirklar, hästen hade kotledsinflammation och spatt utan att de märkte något. Hästen var ju bara "motsträvig och tjurig, i behov av korrigering" så fram emd sporrarna! Usch, stackars häst.. Glömmer aldrig när de kom hem från en hopplektion och var arga för att hästen inte hade hoppad trots att det hade stått folk med spön redo att slå varje gång hon stannade.. Usch usch usch!

Jag red en lektion för ett år sen, min första på säkert fem år. Western för första gången med min egen häst. Tränaren kollade inte ens vad vi kunde utan skickade bara ut oss att rida i cirklar. Efter sisådär tio minuter hade jag tappat sugen (hästen med) och började gnälla lite. Men icke. Det var så man skulle göra.
När "lektionen" var över (läs: när jag var så trött på allt att jag ville rida hem igen) sa tränaren att jag borde
1. Använda sporrar, hästen går så sakta!
2. Raka honom och köpa ett vintertäcke (fjording/islandskorsning väldigt hårigt), det ser så ovårdat ut!
3. Det bästa vore att helt byta häst, för den kommer ändå aldrig bli något att ha.

Gud vad arg jag blev! Jag berättade om hans karriär; tredje bäst i länet i bruksridning så visst fan kan han! Vi har bara tråkigt! Men nej, bruks räknades visst inte som ridning.. Har aldrig mer tränat för henne.

Ställde upp i en westerntävling förra månaden. Pleasure W&T och trail. Gissa vem som blev trea i pleasure? :cool:

Hitta en bättre tränare!
En mjuk, stadig men ändå följsam hand är A och O.
Som tur är har jag världens bästa tränare! Han säger att man ska rida på känsla och inte haka upp sig på en massa termer. Att få hästen att böja på nacken kan nog de flesta åstadkomma, men att få den att suga på bettet och börja trampa är en konst som det inte finns några genvägar till. Det är tyvärr dessa genvägar som väldigt många får lära sig av dagens instruktörer. Verkar som vem som helst får kalla sig instruktör nuförtiden. Det min lärare lärde mig på 2 månader har ingen annan instruktör lyckats förklara på 15 år. Vem vet, jag är väl kanske bara långsam ;)

Som tur är har jag världens bästa tränare! Han säger att man ska rida på känsla och inte haka upp sig på en massa termer. Att få hästen att böja på nacken kan nog de flesta åstadkomma, men att få den att suga på bettet och börja trampa är en konst som det inte finns några genvägar till.

Så är min tränare också. Känsla, känsla, känsla! :) En tränare som inte begriper att det handlar om ett samarbete mellan människa och häst borde inte få kalla sig tränare. Det ska ju vara roligt både för hästen och ryttaren! Vi har kanske haft tur som hittat tränare som inte tar genvägar?

Låter inte bra tycker jag... jag skulle ha letat ny tränare, man ska inte behöva rida en häst på det sättet som du beskriver, o jag har svårt att tro att det skulle vara nödvändigt för NÅN att rida sin häst så...

Hej! Jag ska inte rida för den tränaren mer. Har hittat en ny som jag ska provrida för i helgen. Den nya tränaren fokuserar på sitsen och hur man får en bra form med hjälp av en fin sits. Ska bli kul!

känner igen den typen av "träning" allt för väl.
tråkigt som tusan.
och synd om både ryttare och häst.
ryttaren lär sig felaktiga grunder och hästen blir felriden.

det första jag fokuserar på när jag har nya elever (främst ponnyelever som tror att en häst som böjer på halsen på ngt obekvämt sätt går "på tygeln) är vikten av en stilla, stadig och följsam hand.
visst, stadig yttertygel och rörlig, ledande innerhand kan vara klockrent i många situationer, men inte för att få hästen att böja på nacken!

vad bra att du följde magkänslan och bytte tränare!

visst ska bettet vara rörligt, men det verkar lite överdrivet att det ALLTID ska röra sig? hade jag varit som du hade jag bytat tränare, för om det inte känns bra första gången kommer det inte att kännas bättre sen heller.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat