vill ha en ny ras.. men vilken??

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Jag har för stunden 1 exotic och 2 turkisk van/norsk skogskatt och jag har redan börjat fundera på vilken ras min nästa katt ska vara :angel: jag vill kunna läsa på så mycket som möjligt om rasen och hitta en bra uppfödare.
Nu till problemet.. jag tycker att min exotic är lite för lat heh och mina 2 blandras katter är för livliga.. hah iallafall 1 av dom som välter minst 5 krukor per vecka :rofl:
Jag vill ha en kattras som är social och lite livlig heh .. hmm svårt att beskriva katten ja vill ha..

men om ni vill så får ni gärna skriva vilka raser ni har och hur dom är :bow::D

mvh Carolin

Sv: vill ha en ny ras.. men vilken??

Jag har devon rex, men jag tvivlar på att det är rasen för dig om du anser att dina blandraser är för livliga. Devon rex hör till de mest energiska raserna.

Jag har också devon. Har man devon får man nog ha inställningen att man är gäst i katternas hem och anpassa sig efter dom så devon är hon igen ras för dig;)

Har du ingen uppfattning alls om vilka raser du kan tänka dig, rent uteseendemässigt om inte annat, det finns ju massor av raser så det är lite svårt att sitta och tipsa ur luften om man inte vet vilka som kan komma på tapeten öht;)

hmm.. haha jo jag skulle gärna ha ett energi knippe :devil: men mamma orkar nog inte med en till hihi :D

jag tycker om ragdoll,birma och norsk skogskatt :p

men katten ska vara "lagom" pigg och framåt hihi

Ragdollen skulle jag verkligen inte kalla livlig, inte ens lite livlig. ;) Men norska skogkatter och Maine cooner är lite mer livliga, men ändå relativt lugna jämfört med de flesta korthårsraserna, om det är vad man söker. Vet inte hur turkarna är, men inbillar mig att de är lite livligare.

/Erica

Jag har nu läst lite om ragdollen och den verkar endå vara en ras som skulle kunna gå :) vi vill inte ha en katt som sover nästan hela tiden utan vill ha en som är med lite men den behöver inta vara springig eller så.. heh men ush va förälskad jag blev i röd bricolor och lila bricolor :love: :rofl:

hih och sen är det ju inte dåligt att det finns 2 uppfödare i min kommun :devil: ska försöka bombadera dom med frågor hihi , nä det kan jag nog inte göra för dom blir säkert arga om det kommer en 16 årig med en massa dumma frågor :angel::grin:

en katt som sover nästan hela tiden
Det är en ganska bra beskrivning av ragdollen måste jag säga. :D :angel: Ragdollen är nog i princip lugnare än persern/exotic, så tycker du din exotic är för lugn så är förmodligen en ragdoll också det. En kattunge är ju alltid busig, men mina vuxna katter gör inte många knop kan jag säga. Men vackra är de! :love:

/Erica

omqpuo1a26t4f55pg4y7ewfqnkn3ti0

För mej finns inget annat än Norsk Skogskatt

Senast ändrad av en moderator:

Väntar på att min tingade Birma bebis ska bli 12 veckor så jag kan få hämta henne - underbara varelser :love:
glitter_s_gucci_1208801457.jpg

Det heter Norsk skogkatt och inget annat ;)

Jag tycker det låter som om en birma skulle passa dig, dom är "livligare" än exotic och ragdoll, men lugnare och smidigare än skogkatter/turkisk van. Jag hade åtta birmor hemma i somras och inte en enda blomkruka revs ner :) Dom är väldigt sociala, utan att bli påträngande, dom är samtidigt väldigt självständiga.

heh ok för jag har pratat med min mamma och hon var först helt tvär säker på att hon ville ha en perser/exotic men nu har jag fått henne att tvivla lite :angel::grin: , Nej birma är inte riktigt heller vad vi vill ha då en granne har en egen uppfödning och då har jag fått träffa dom och så.

Mamma vill ha en perser bara för att dom är så lugna medans jag vill ha en lite mer social katt då jag har fått för mig att persern är lite för sig själva. Rätta mig gärna om ni vill men så är dom jag träffat fast visst dom är keliga och så men inte riktigt så jag vill ha min katt.

jag vill ha en katt som inte är en "prydnadskatt" utan den ska vilja vara med mig och inte bara springa iväg heh :rofl:

men men ska läsa vidare men än så länge ligger vi på exotic och ragdoll :D

Jag har två katter ingen av dom är renrasiga.
Men i alla fall.

En av dom är en norskskogskatt/bondkatt han är väldigt jag vet inte hur jag ska beskrivat. Han gillar att ligga inne på soffkanten och kolla ut och sova. Sen gosa. Han vill bara gosa hela tiden.
Sen är han väldigt klok. Han vet exakt hur han ska göra allt. Sen har han lärt sej att knacka på dörren när han vill in. :)

Den andra är en bondkatt/norskskogskatt/ballines. Han är en riktig jakt katt. Han är ute hela tiden eller vi vill att han ska komma in och va lite mer gosig men han kommer bara in när de blir minusgrader och äter och sover en liten stund sen går han ut igen och jagar. Under sommaren är han ute och jagar hela tiden. Så han är 100% jakt katt. På sommaren äter han ute och sover.

Båda katterna har tillgång till att va inne och ute hur dom vill....

Hej igen :D

Jag har nu pratat med mamma och så och vi är nästan 80 % säkra på att det blir en ragdoll (men inte 100 då jag vill prata lite mer med andra ägare först) och i så fall så vill vi *harkel* jag :rofl: ha en bicolor :love:

nån som har en ragdoll och som skulle vilja berätta hur din katt är? :)

nån som har en ragdoll och som skulle vilja berätta hur din katt är? :)

Någon som också skulle vilja berätta cirka priset på en ragdoll så man vet vad man ska förvänta sig? (från en seriös uppfödare alltså) Tycker mig se ungefär 6000 kr men inte säker?

Jag föder upp ragdolls (fast mina kattungar är redan bokade). Det finns många trådar här i forumet om rasen sedan tidigare så prova att gör en sökning så ska du nog hitta en hel del information! Annars skulle jag vilja tipsa om t.ex. Ragdollklubbens hemsida, där hittar man nog allt.

Priset på en ragdoll ligger oftast mellan 6-8000 kr, vanligast är nog runt 7000 kr.

Måste ju klämma in en bild på mina älsklingar också! :love:

kull1.jpg

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 902
Senast: Badger
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 553
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 553
Senast: Devinie
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar