Vill du klona din hund?

R

Raderad medlem 94602

Läste precis på Aftonbladet att ett företag i Sydkorea erbjuder att klona en hund oavsett ras och ålder för 850 000:-. Man lär redan ha klonat hundratals hundar enligt artikeln.
Skulle ni, om prislappen var fullt överenskommlig, klona er hund?
Ja eller nej och varför?

Personligen blir det ett klart nej! Jag älskar dem alla men för mig är varje individ unik och så vill jag ha det. Med både deras fördelar och nackdelar.

Jag skulle vilja klona min hund som han var från ålder 4 år och uppåt. Han gav många grå hår innan dess. Men antar man skulle få en valp.. huga.. blod svett och tårar.

Han var den där "en gång i livet"-hunden. Alla tyckte om honom, stora som små, människor och djur. Jag kommer aldrig mer få en sån hund, så vänlig och klok. Han blev verkligen fantastisk. Han var en riktig gatukorsning med 4 raser så jag kan inte hålla mig inom rasen heller.

Fast egentligen kanske jag skulle vilja trolla honom levande och frisk igen så vi kunde få fler år tillsammans, men ta vid där det slutade, inte börja om.

Nej, nuvarande är ju en omplacering med mycket i bagaget och visst hade det varit roligt att få honom som ett oskrivet blad istället, men jag säger som @purity_666, jag hade velat haft fler år tillsammans, inte börja om på nytt.

Nej, fast svarat för katt. Vill ha fler år, inte en "ny". Hon är min once-in-a-lifetime och jag får redan ångest när jag tänker på att hon en dag kommer dö.

Men vi skulle ju inte gå igenom samma saker som jag och Aini gjort ihop så det skulle bara bli en jobbig påminnelse.

Ja, absolut. Hon har varit perfekt sedan jag hämtade henne när hon var åtta veckor. Enkel och trivsam som valp, hade någon månad som odräglig när hon var runt året, och sedan har hon bara varit min drömhund till minst 98%. En klon blir ju inte exakt likadan eftersom det inte går att återskapa uppväxtmiljön och man inte har total koll på hur generna kommer att slå igenom trots att de är identiska. Jag skulle väldigt gärna börja om igen med samma valp.

Nej, absolut inte for mig. Det skulle kannas jattemarkligt, och jag undrar hur "lik" klonen verkligen blir orginalet.. Karaktar har ju mycket med miljo att gora inte bara gener.
Det hade varit intressant att folja agarna till de klonade hundarna. Se hur det kanns efter ett ar, om klonen verkligen kanns som deras "orginal hund".
Och ar det da en annan mamma till valparna? I de flesta fallen maste det ju vara det, och da blir ju uppfostran och med det valpens personlighet annorlunda.. Det hela kanns lite sorgligt.. Jag far en bild av en massa gravida hundar i ett lab.

Nja, flera andra hade nog velat haft en klon på min hund pga hennes egenskaper, men jag har ju just min hund och älskar hennes personlighet och en klon bli ju inte lika dan på det viset (hade dem blivit det hade ju även det kännts lite läskigt, som om vi inte längre uppskattar de individer vi har och deras liv)

Det som en klon skulle kunna göra som inte Doris kan är om möjligt föra generna vidare. Doris skadade ena armbågen som liten och har därför en pålagring där = ingen avel -men hon har ju också haft massa annat skit som man inte vet vad det är. Så visst skulle det vara intresserant att se om en klon fick samma problem men då kommer vi istället till den etiska aspekten. Skulle det vara okej att ta en klon med stor risk att även klonen får gå igenom samma smärtproblematik som Doris genom lidit?
Inte i min värld.....

Jag har ju inte hund men katter. Aldrig att jag skulle klona någon av dem. Jag kommer att gråta floder den dag det är dags att ta bort dem men död och saknad är en del av livet. Jag vill inte gå genom livet skyddad från sorg och smärta, det ingår. En klon skulle dessutom inte vara samma individ.

Jag är dessutom väldigt skeptisk till kloning av etiska skäl.

Läste precis på Aftonbladet att ett företag i Sydkorea erbjuder att klona en hund oavsett ras och ålder för 850 000:-. Man lär redan ha klonat hundratals hundar enligt artikeln.
Skulle ni, om prislappen var fullt överenskommlig, klona er hund?
Ja eller nej och varför?

Personligen blir det ett klart nej! Jag älskar dem alla men för mig är varje individ unik och så vill jag ha det. Med både deras fördelar och nackdelar.
Ett rungande "JA!". Jag skulle gärna spara material för att kunna klona Fritte. Inte för att på något vis ersätt individen, men för att jag är otroligt nöjd med hans egenskaper med djur. I allra högsta grad genetiska!

Egentligen nej, men samtidigt hade det varit "roligt" att se hur Alice skulle kunnat bli om hon kom till mig som valp och jag hade all kunskap som jag har nu om hennes svagheter.
Men vill ju egentligen inte ha en hund med hennes egenskaper, dvs reserverad/rädd, liten leklust och litet föremålsintresse.

Jag får nog säga ja. Jag hade alltid velat ha en Loke. Nu när jag inte är helt grön kanske jag hade kunnat få lite pli på honom också. Men även om den hade blivit lika jobbig som originalet så hade det varit värt det.

Jag skulle utan tvekan(!) göra allt som var möjligt för att få en hund som var exteriört som min älskade tant Zala. Jag hade gärna haft samma (eller snarlik) personlighet också eftersom jag inte hade henne från valpstadiet och är helt övertygad om att hon kunnat bli ännu mer fantastisk med en bättre uppväxt.

Däremot hade inte velat ha hunden i samma färg, men en Zala som var ljust grizzle, guld eller liknande, det hade varit lugnt. Visserligen började jag gråta när jag senast träffade hennes dotter på kenneln (Ebrahs mor) just för att de var så otroligt lika på alla tänkbara sätt, men samtidigt är det anledningen till att Ebrah är här, jag vill verkligen ha en hund med koppling till Zala på något vis. Jag håller desperat kvar i de ytterst få trådar som finns. Trots att det nu är flera år sedan jag tvingades ta bort henne så undrar jag fortfarande hur jag ska klara mig resten av livet utan henne. Jag vill inte det. Jag vill ha henne här hos mig varje sekund.

11182122_489460124535706_3132939079231108307_n.jpg

Klon... Nog för att Ixi är en helt underbar hund, men nä. Förvisso så skulle jag verkligen vilja ha en hund som henne igen, men utan alla sjukdomar/allergier.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar