Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Vad gäller enhästars så får jag erkänna att jag har noll koll då det inte är av intresse för mig.

Cheval kanske är lite mer genomtänkt än VV men fortfarande är det genomgående låg kvalitet och allmänt skramliga och klena.
Så jag skulle inte välja att köpa ett sånt, iaf inte som jag upplever att dem är nu.
Men visst när de är nya är de säkert helt okej som det mesta, den stora kvalitetsskillnaden märks ju först när grejerna börjar bli välanvända.

Så jag hade hellre lagt pengarna på ett kvalitetssläp.

Aluminium måste ha rätt densitet och rätt behandling för att hålla för det som den skall användas till...
Till golv i släp skall det vara en specifik plåt som både är saltvatten och syra beständig samt viberationstålig.

Är Bojs golv det?
Nu blir man ju lite skraj måste jag säga :nailbiting:...

Kl
Enaxlat förstår jag öht inte att det ens finns en marknad för år 2013 .

*kl*

Ville bara visa :)

Hämtade hem det igår, och idag har det genomgått en rejäl tvätt på både in- och utsida :)

Imorgon hoppas jag på premiärtur och att hästen gillar det!

310748_10151338876181150_2055172427_n.jpg

Är Bojs golv det?
Nu blir man ju lite skraj måste jag säga :nailbiting:...

Tveksamt, när vi lastade en kompis häst i hennes då nyare bojsläp gick hästen igenom.
Efter det och egna erfarenheter med mitt fd Umesläp vars bommar gick av och låg på golvet så vill jag inte ha ett släp med mer aluminium i än nödvändigt.

Det är väl mina stora anledningar till att jag tycker att både Boj och Umesläp är överreklamerade och jag kommer aldrig i livet att köpa något av dem igen.

Nej, men folk köper tydligen begagnade fortfarande ;)

Det är väl bara för att de envist ska ha för små bilar som egentligen inte lämpar sig att dra med ;)

Kl
Enaxlat förstår jag öht inte att det ens finns en marknad för år 2013 .

Det är väl inte alls konstigt? Folk har fortfarande lite körkort och en hel del har småhästar. Dessutom finns det flera fördelar med enkelaxlat framför boggie så boggie är inte självklart för alla.
Jag hade aldrig bytt mitt enkelaxlade om det inte vore för att jag ville kunna lasta mina 2 hästar lagligt och då blev boggie ett måste.
Även fast jag är otroligt nöjd med mitt nya släp saknar jag mitt enkelaxlade för det var bättre.

Eller så är det för att man har att välja på att ha ett enaxlat släp eller inte ha ett släp alls. Visst vill jag också ha en stor fin bil och ett stadigt boggiesläp, men finns inte pengarna så finns de inte. Då hjälper det inte att det står BE på mitt körkort, liksom.

Vad är det som säger att man måste ha en stor fin bil..? Eller ett dyrt boggiesläp?

Folk får såklart göra som de vill, det är inte mitt bekymmer, men det förvånar mig ändå.

Vad är det som säger att man måste ha en stor fin bil..? Eller ett dyrt boggiesläp?

Folk får såklart göra som de vill, det är inte mitt bekymmer, men det förvånar mig ändå.

Fast en bil som får dra lite mer kostar ju därefter också, visst inköpspriset kan väl vara hyfsat men då brukar de kunna sluka en hel del soppa istället.
Kanske inte helt optimalt om man bara har råd med 1 bil och använder den mest till annat än att dra hästtransport.

Jag vet inte men äldre men helt funktionella enkelaxlade släp kan man ju lätt hitta för 8-10000:- och jag har nog aldrig sett ett helt funktionsdugligt boggiesläp för den pengen utan de brukar ju ligga runt 20000:-, då kostade det ju helt plötsligt dubbelt så mkt...

Så nog är det en ekonomisk fråga för en del om man är begränsad till en väldigt låg budget.

Jag VILL ha boggiesläp. Jag VILL ha en bil som kan dra sagda boggiesläp.
Men om man inga pengar har så spelar VILJAN ingen roll!

"Jag får göra som jag vill" - nä, jag får vackert nöja mig med det jag har råd med.

Mitt släp kostade 5 000 kr, brorsan och jag har fixat och trixat så att det nu är i toppskick, så totalt har det kostat mig ca 8 000. Om du hittar ett boggiesläp i liknande skick som min bil får dra till det priset så blir jag jätteglad!

Svårare att få punktering, mer lätthanterligt, lättare att häva sladd med för att nämna några exempel.

*kl

Jag tänkte mig nåt runt 30k.
Jag vill ha ett med boggie så att det är stadigt. Gärna fronturlastning så att jag vågar åka själv, gärna panikbommar.

Jag köpte en begagnad Kylinge Eurotrailer -00 för 28´000 kr i somras. Jag är jättenöjd, faktiskt.

Stort och rejält, brett och högt. Fördelarna är: Panikbommar både fram och bak. Fronturlastning. Skötardörr på körsidan. Fönster. Lastögglor inuti transporten. Stort med utrymme framför hästen. Skramlar inte äckligt mycket vid färd.

Tycker jag fick väldigt mycket för mina pengar. Hästarna gillar den också.
Visst är det lite slitet efter 13 år, men inget som inte är enkelt att åtgärda.

svårare att få punktering? Det borde väl vara bättre att få punktering på en boggie då släpet varken kränger eller riskerar välta. För att inte tala om mindre trauma för hästen?

Tveksamt, när vi lastade en kompis häst i hennes då nyare bojsläp gick hästen igenom.
Efter det och egna erfarenheter med mitt fd Umesläp vars bommar gick av och låg på golvet så vill jag inte ha ett släp med mer aluminium i än nödvändigt.

Det är väl mina stora anledningar till att jag tycker att både Boj och Umesläp är överreklamerade och jag kommer aldrig i livet att köpa något av dem igen.

Men hua vilken mardröm :nailbiting:, har bara haft bra erfarenheter av Boj annars..

Liknande trådar

L
Hästvård Hej I fredags skulle jag och min 5årig ut på vår andra tävling. Det gick jättebra att få in henne i transporten. Lånat transport av...
Svar
2
· Visningar
1 118
Senast: Sally86
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 796
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden