Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?
Lite i den situationen var jag också. När jag bestämt mig för att ta tag i saken och faktiskt köpa en transport, insåg jag att sadeln kanske inte låg så bra som jag trodde. Och egentligen behövde jag ju ingen transport, har ju klarat mig i alla år med att bara hyra. Men nu känns det skönt att faktiskt ha ett släp, som man inte behöver köra och hämta och lämna och skura ur, nu finns det man behöver i transporten.
Jag hade velat ha en lista att checka av, kom ju på massor av saker att kolla på EFTER att jag kollat på transporten.
-Kolla däcken, är de nya? Slitna? Fick vinterhjul, med utan fälgar? Med eller utan dubb? (man får väl ha dubb på släp, även om man inte har det på bilen, men inte tvärt om)
-Väggarna, är de hela eller börjar de ruttna någon stans (kolla nere mot golvet). Vad jag förstått så utsätts väl de främre väggarna lite mer för väder och vind. Alltså där skötardörren och den eventuella fronturlastningen är.
-Golvet, jag vet inte hur man kollar det, men på Star Trailer kan man väl lyfta på gummimattan?
-När är släpet besiktigat?
-Hur är skicket rent utseendemässigt? Slitet? Repigt? Är det så man blir nöjd med det?
-Lämmen, den bör man väl också kolla på något sätt. Testa också att öppna och stänga, gärna själv. Vissa är ju lite skeva och vissa väldigt tunga om dämparna är pajja.
-Sen det där med bromsar och el och sånt, det vet jag inte hur man kollar. Man kanske kan be om kvitto eller papper på vad som är gjort?
Det är väl iaf en början på en lista som man kan tänka på.