Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Ha ha , tack ;) Kylinge är ju fortfarande en mkt renommerad transport och Thule köpte som sagt upp märket så skulle jag köpa begagnat hade jag ringt Thule och bara stämt av med dem om de tar sig an / kan erbjuda support med ev servning /delar osv .
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Ha ha , tack ;) Kylinge är ju fortfarande en mkt renommerad transport och Thule köpte som sagt upp märket så skulle jag köpa begagnat hade jag ringt Thule och bara stämt av med dem om de tar sig an / kan erbjuda support med ev servning /delar osv .

Det gör dem :)
Så det är inga som helst problem att få tag i reservdelar till ett Kylinge, bra pris brukar det vara också.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag vet ;) ville bara förklara för den som frågade och ville känna sig trygg :)
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Johodå. När jag var på Bilprovningen i Malmö med mitt släp fick jag underkänt just för att golvet var lite ruttet vid ena sidan. Det var bara att byta.

Annars brukar jag även be besiktningsmannen att kolla golvet ordentligt när de ändå är där under och knackar.

DElvis KL

Min pappa är bilmek och har ofta att göra med bilbesiktningen i min stad (de har fasta tider för att kunna besikta kundernas bilar). Han kan berätta fasansfulla historier om bilar som brakat på väg från en besiktning med blankt papper. Bilar som kommit in med tex spindelleder som ska enligt bilprovningen måste bytas - som är hela (man kan skicka iväg dem på nån second opinion och få bekräftat det ena eller andra om det finns olika åsikter) osv.

Problemet som pappa ser det är att många på bilprovningen är gröna mekaniker som inte har kunskap om tex spec bilmodellers svagheter och därför missar. Vissa är slarviga och andra nitiska.

Så vad en besiktning innebär varierar tyvärr stort :/ Detsamma måste ju gälla transporter. En del mekaniker har dessutom ringa kunskap om just transporter så det kan ju vara en förklaring till de i tråden som upplever att det är oerhört olika vad som kollas eller ej på bilprovningen.

(Erbjuds ni en extra koll via (gällande bilen då) dator, tacka nej till det. Det är samma service som ni kan få på en verkstad, bara att mjukvaran som bilprovningen har inte är original och därför ofta ger felkoder som inte ens finns.)
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Nja, nu besiktigar jag i Sveriges tredje största stad (Malmö) och det är inte många olika som står på den banan som tar släp. Jag har under de senaste 8 åren endast träffat 6 killar och 1 tjej, fler än så är det inte. Och de är verkligen högspecialiserade. Banan bredvid är lastbilar, och de är inte heller purfärska i yrket.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Visst kan det vara så, men det är verkligen inte alltid så. Vilket är min poäng.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Hmm... måste man ha en originalverkstad? Jag har svårt att tro att det finns dit jag tänker flytta framöver, har man tur hittar man väl en släpverkstad öht men för hästtransporter är nog att glömma. Men Thule är ju rätt känt märke även på vanliga släp så det borde väl inte vara så svårt att få tag på...
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Hmm... måste man ha en originalverkstad? Jag har svårt att tro att det finns dit jag tänker flytta framöver, har man tur hittar man väl en släpverkstad öht men för hästtransporter är nog att glömma. Men Thule är ju rätt känt märke även på vanliga släp så det borde väl inte vara så svårt att få tag på...

Nej du måste inte hitta en orginalverkstad, det brukar räcka med att du hittar en släpvagnsverkstad så löser dem dina problem.
Thule delar är enkla att hitta, brukar tom finnas på OK macken..

Så du behöver verkligen inte oroa dig för att det skulle vara krångligt att hitta reservdelar eller verkstad för det finns lite överallt.
Sen är inte hästtransporter speciellt high tech heller så du skulle nog kunna fixa alla eventuella problem själv med lite vilja.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Själv är bara att glömma. Men jag har ju en far som är händig om jag bara kunde få ändan ur vagnen och flytta närmare :angel:
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Såg ett par Star ute på hästnet nu. En Safir och en Diamant, vad är skillnaderna på dessa?
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Skillnaden mellan Start Safir och Star Diamant är storleken. Diamanten är extra bred och hög. Har du en "normalstor" häst räcker egentligen Safiren.
Precis som att Apollon är mindre än Eurostar (hmm, hjärnsläpp heter den stora kylinge så?)

Jag har ju själv letat transport ett tag och tittat på många annonser. Jag var ute efter en Boj (gärna med sadelkammare) eller en kylinge eller Star trailer. Prismässigt ligger Bojen över lag något högre, speciellt om man vill ha sadelkammare. Annars tycker jag att 35´är standard på kylinge och star, oavsett årsmodell ;) Du kan få från -99 till -05 för den pengen. Typ ;)
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Ok, då förstår jag. För de hade samma totalvikt så jag blev fundersam. Är de fronturlast på Safir? För det vill jag ju helst ha, men jag vill kanske inte ha ett jättestort släp direkt för jag har bara en häst som är 160 cm/500 kg och lär ju knappast behöva köra två med tanke på mitt körkort och bil.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag skulle vilja ha ett Star Safir med sadelkammare men utan fronturlastning.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Det är inte standard att ha fronturlastning, det samma med fönster. På vissa finns det, på andra inte ;)
Även att totalvikten är samma på vissa Diamanter och Safirer, så skiljer det väl lite i hur mkt man får lasta eftersom diamanten bör ju väga lite mer än safiren.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag har en Diamant -96 med fronturlastning. Den har totalvikt 1500kg varav lastvikt 800kg. Perfekt för min kille på 174cm i mkh, ca 650 kg + lite utrustning :) De reparationer vi gjort är ny elkontakt (25:- på jula, sambon bytte) samt bytt påskjutsbromsen. Förra sommaren gick hydraulikkolvarna till luckan sönder, men det är ju inget som påverkar användbarheten, luckan är bara tyngre att lyfta ;) Jag lånade ut den till stallägaren här om helgen, hans dotters reaktion efter en tävlingsdag med den var: "Pappa, jag vill ha en sån!". Det är ett jättebra släp! :)
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

kan inte annat än hålla med jag har en star rubin-00 enaxlad. Jag är sjukt nöjd med min, den slår blandannat värmlandsvagnens boogie med hästlängder. stor å stabil! Lika med den när folk lånar, väldigt positivt överraskade.

Tyvärr kommer den nu bytas ut då jag vill ha sadelkammare och boogie då nya hästen är väldigt stor. Kollar lite på Bojen nu men tycker den känns lite omordern ja vet inte? Kollade även på thule då de köpte upp star och nu lutar de åt en sådan. Men sen då? Ska man köpa en fabriksny för att bli nöjd eller tycker man de är okej med en begangnad? jätte svårt!
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag har sett en Safir med fronturlastning, -00a för 35k som finns 15 mil härifrån. Är så sugen på att titta på den, men jag vet ju inte vad man ska titta på och vågar inte köpa utan proffshjälp. Sen är ju också frågan hur akut man ska tycka att det är att köpa transport? Jag ska ju precis köpa en ny sadel också. Det blir utgifter på runt 50k samtidigt...
Man kanske kan hejda sig och låna transport tills man vet hur mkt man kommer att våga köra runt? Jag har ju aldrig gjort det innan, är för feg. Men nu har träningsmöjligheterna i mitt stall ändrats och jag inser att jag nog måste räkna med att köra 1-3 ggr/mån iaf...
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Lite i den situationen var jag också. När jag bestämt mig för att ta tag i saken och faktiskt köpa en transport, insåg jag att sadeln kanske inte låg så bra som jag trodde. Och egentligen behövde jag ju ingen transport, har ju klarat mig i alla år med att bara hyra. Men nu känns det skönt att faktiskt ha ett släp, som man inte behöver köra och hämta och lämna och skura ur, nu finns det man behöver i transporten.

Jag hade velat ha en lista att checka av, kom ju på massor av saker att kolla på EFTER att jag kollat på transporten.
-Kolla däcken, är de nya? Slitna? Fick vinterhjul, med utan fälgar? Med eller utan dubb? (man får väl ha dubb på släp, även om man inte har det på bilen, men inte tvärt om)​
-Väggarna, är de hela eller börjar de ruttna någon stans (kolla nere mot golvet). Vad jag förstått så utsätts väl de främre väggarna lite mer för väder och vind. Alltså där skötardörren och den eventuella fronturlastningen är.​
-Golvet, jag vet inte hur man kollar det, men på Star Trailer kan man väl lyfta på gummimattan?​
-När är släpet besiktigat?​
-Hur är skicket rent utseendemässigt? Slitet? Repigt? Är det så man blir nöjd med det?​
-Lämmen, den bör man väl också kolla på något sätt. Testa också att öppna och stänga, gärna själv. Vissa är ju lite skeva och vissa väldigt tunga om dämparna är pajja.​
-Sen det där med bromsar och el och sånt, det vet jag inte hur man kollar. Man kanske kan be om kvitto eller papper på vad som är gjort?​

Det är väl iaf en början på en lista som man kan tänka på.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag har sett en Safir med fronturlastning, -00a för 35k som finns 15 mil härifrån. Är så sugen på att titta på den, men jag vet ju inte vad man ska titta på och vågar inte köpa utan proffshjälp. Sen är ju också frågan hur akut man ska tycka att det är att köpa transport? Jag ska ju precis köpa en ny sadel också. Det blir utgifter på runt 50k samtidigt...
Man kanske kan hejda sig och låna transport tills man vet hur mkt man kommer att våga köra runt? Jag har ju aldrig gjort det innan, är för feg. Men nu har träningsmöjligheterna i mitt stall ändrats och jag inser att jag nog måste räkna med att köra 1-3 ggr/mån iaf...

Jag som har transport skulle inte kunna tänka mig ett liv utan den även om jag i perioder använder den väldigt sällan.
Bara du kan ju veta om du kan lägga ut pengar på sadel och transport samtidigt men kan du så hade jag slagit till om transporten står nära till vettig peng.
Det är inte så svårt att köpa transport, titta på helhetsintrycket ser den fin och fräsch ut.
Är den sunkig, är den sunkig på riktigt eller bara skitig som försvinner efter en rejäl tvätt?
Går lämmen enkelt att öppna och stänga? Om inte är det oftast lite skeva gångjärn eller trötta dämpare = enkelt och billigt att fixa.
Lyft på mattan, missfärgningar i träet efter fukt är fullt normalt, men det får inte vara mjukt eller luckras upp och det känner du om det är så genom att knacka på det.
Det ska låta hårt när du knackar.
Be att få provköra släpet en sväng, då känner du hur det ligger bakom bilen och om det bromsar ordentligt eller ej.
Om bromsarna tar lite dåligt behöver det oftast bara justeras och inte bytas, justering klarar tom du av och det tar max 10 min ;)
Det tacksamma med släp är att det är liksom inte speciellt mkt som kan gå sönder och det mesta är faktiskt billigt att åtgärda.
 

Liknande trådar

L
Hästvård Hej I fredags skulle jag och min 5årig ut på vår andra tävling. Det gick jättebra att få in henne i transporten. Lånat transport av...
Svar
2
· Visningar
1 118
Senast: Sally86
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 795
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp