Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Ett Kylinge Apollo kan du få för dem pengarna i bra bruksskick med panikbommar och fronturlastning.
Stadigt och ett trevligt släp helt enkelt.

Vilka årsmodeller då?

Har av någon anledning snöat in på Thule/Star då jag bara hört gott om dem. VV har jag hört är skit. Och enaxlat känns så instabilt.

Vilka märken gör enhästars? Kommer bara på Henra och Ifor W.

Jadu från 00-04 kan du hitta släp som ligger runt 30 000:-

Star trailer är väldigt trevliga släp det också, dock tycker jag att de har sämre panikbommar på sina vagnar än vad Kylinge har.
Kylinge har det panikbomsystemet som finns på de nya Thulevagnarna.
Och det fungerar även i skarpt läge.

När jag köpte mitt så blev det ett Kylinge för att det fanns på bra avstånd och till rätt prislapp, dessutom hade jag redan ett Kylinge och visste vad jag får och jag har varit kanonnöjd med båda mina Kylinge.
Men hade det varit ett Star Trailer som varit på bra avstånd till rätt pris hade det blivit ett sånt.

Skulle jag köpa ett nytt släp idag skulle det bli ett Thule Diamant utan tvekan.

Jag vet inte vilka som har enhästars, jag skulle inte vilja ha ett sånt även om jag bara haft 1 häst.
Det är mer praktiskt med ett 2 hästars.

Jag har kollat runt lite idag och insett att man nog får vara beredd att ge runt 40k. Hittade ett Ume A40 -99 för 45k. Boggi och fronturlastning, panikbommar vet jag dock inte.

Som norrlänning är jag dock skeptisk mot sydsvenska släp. Det lär ju vara som bilarna här, dvs slatade och rostiga...?

Tja smaken är som baken, jag skulle aldrig i livet betala för ett Umesläp, skulle jag ha ett sånt ska det vara splitternnytt och gratis annars har jag hellre mitt gamla Kylinge från -01.
Jag bor i Dalarna och har inte haft några som helst problem med rost på något av mina släp.

Jag gav förövrigt 28000:- för mitt släp i höstas å då var det dessutom fullastat med fint hö.
Fanns en -03a till salu för några veckor sen för 25´.

Intressant. Vad är problemet med Umesläp? Jag har ju som sagt aldrig ägt nån transport, så det är alltid bra att veta lite om olika märken...

Umesläpens gigantiska akilleshäl är ramperna. De har haft enorma kvalitetsproblem med ramperna i vissa årsmodeller.

*kl*

Imorgon så hämtar jag min Boj S :)
Om säljaren inte ångrat sig om tiden, hoppas verkligen inte det....

De har mkt problem med sina släp, även nya.
Både bommar och bakläm går sönder för ingenting men det handlar om dåliga materialval.
Aluminium är inget bra materialval i en hästtransport, det är vibrationskänsligt och går av.
Ingen höjdare att komma ut till transporten, hästen har stått som ett ljus och ändå ligger bommen trasig på golvet....
Visst det brukar inte vara några problem att få det åtgärdat, men jag har ingen lust att säkerhetsbältet slutar fungera titt som tätt.
För bommarna är trots allt hästarnas säkerhetsbälte.

Har regelbundet kontakt med en som jobbar på Umesläp som verkstadsmeck och ja han har inte så mycket gott att säga om Umesläp.
Det är mkt som inte är så bra med dem.

Jag har även ägt ett umesläp själv och jag var allt annat än nöjd med det.
Så Umesläp får dissen av mig.

Haha. Då var det inte så konstigt då att både bakramp och frontramp var bytta på exemplaret jag såg igår ;)

Jag litar inte riktigt på min förmåga att kunna bedömma kvalitet på begagnade släp och bilar. Synd att man bor så långt från far som kan detta. Jag tror jag får avvakta köp helt enkelt. Vill inte ha extra problem.

Tittade lite på Cheval Liberté. De kostar ju inte så mkt nya. Är det någon som vet nåt om märket överlag, är det bra?

Det beror helt på. Kompisar till mig har en 2002 XL, från -05 i glasfiber med sadelkammare. Den är väldigt bekväm att köra med tycker jag, bra plats för hästen (min häst är bara 160). Men det stör mig att det är flera detaljer som rostat i släpen, tex hållarna för bakbommarna har rostat. Sen rinner det vatten längs insidan på den när det regnar - vilket tydligen är ett vanligt fel på Cheval.

Jag har kikat på en Gold One och tycker det är ett otroligt bra alternativ av enhästars för de pengarna.

Jag jämför ju med min Kylinge Apollo från 98 och där är inget som rostat på den tex... Inte läcker den heller.

Cheval kan väl jämföras med VV, billigt smäck och ja de håller och fungerar därefter också.

Visst när den är splitterny är den säkert helt okej men jag hade inte valt en sån.

Skulle jag köpa en ny och vill ha en lite enklare och billigare vagn hade jag tittat åt Thule Horseliner eller Thule Classic.
Annars är både Trane och Reko väldigt trevliga och rejäla bra släp som inte är så dyra.
Men de är ju inga extravaganta släp utan helt basic.

De har mkt problem med sina släp, även nya.
Både bommar och bakläm går sönder för ingenting men det handlar om dåliga materialval.
Aluminium är inget bra materialval i en hästtransport, det är vibrationskänsligt och går av.
Ingen höjdare att komma ut till transporten, hästen har stått som ett ljus och ändå ligger bommen trasig på golvet....
Visst det brukar inte vara några problem att få det åtgärdat, men jag har ingen lust att säkerhetsbältet slutar fungera titt som tätt.
För bommarna är trots allt hästarnas säkerhetsbälte.

Har regelbundet kontakt med en som jobbar på Umesläp som verkstadsmeck och ja han har inte så mycket gott att säga om Umesläp.
Det är mkt som inte är så bra med dem.

Jag har även ägt ett umesläp själv och jag var allt annat än nöjd med det.
Så Umesläp får dissen av mig.

Det har inte med att göra att det är aluminium det har med felaktig densitet i järnet att göra och det kan lika gärna hända med vilket annat material som helst om man använder felaktig densitet. Vid felaktig densitet så bildas fina sprickor inne i materialet av så lite som att hästen stöter emot bommen efter några gånger går den helt enkelt av.
Vi hade samma problem med våra bommar i steman när den var ny och de är inte av aluminium utan vanligt rostfritt stål. I vårt fall var det en bakbom som rätt vad det var gick av. Han vi lämnade bommen till för att få den svetsad är flygplanstekniker också och såg direkt på brottsytan vad det berodde på och fixade sen till alla 4 bommarna och sen var problemet borta.

Aluminium måste ha rätt densitet och rätt behandling för att hålla för det som den skall användas till, det är något som de flesta verkar ha missat det går liksom inte att ta vilken aluminium som helst och använda till vad som helst blir lite rädd när man läser att folk hittat plåtar på skroten som de använder till golv i släpen utan att ha en aning om vilken sorts aluminium plåtar det är.
Till golv i släp skall det vara en specifik plåt som både är saltvatten och syra beständig samt viberationstålig.

KL

Får jag låna en bit av den här tråden istället för att skapa en ny? :)
Jag har ingen riktig koll på transporter och märken, mer än att vissa anses vara skit och vissa har ett mycket bättre rykte. Om man ska köpa ett begagnat släp, runt 8-10 år gammalt, boggi eller enkelaxlat spelar mindre roll men det får inte vara allt för tungt och i en lite lägre prisklass. Det kommer nästan uteslutande åka ponnyer och små hästar i släpet, så det behöver inte vara något jättesläp utan ett lite mindre är att föredra.
Vilka märken bör man titta närmre på då och vilka går bort? Är det Kylinge och Star Trailer som kan vara bättre utan att vara jättedyra? De är de enda märkena jag nog bara hört positivt/neutralt om, som jag ändå träffat på några ägare av.

Senast ändrad:

Det blir nog lite lättare om vi får veta hur mycket totalvikten får ligga på.

Idealt vore 1200, men det är väl väldigt få (om några som inte är jättegamla och skruttiga...) som klarar det så isåfall 1400.

Fast nog är Cheval mer genomtänkt än VV. Jag har synat dem ganska väl och man får ju ändå en hel del för pengarna. Nu har jag iofs snöat in som tusan på enhästars, men jag har jämfört alla som finns på marknaden och Chevals är jättefint och har mycket mer utrustning i grundutförandet. Fast det är förvisso nya släp.

Hade Thule kunnat komma på att de ska tillverka ett enhästars hade jag varit deras första kund att köpa!

Liknande trådar

L
Hästvård Hej I fredags skulle jag och min 5årig ut på vår andra tävling. Det gick jättebra att få in henne i transporten. Lånat transport av...
Svar
2
· Visningar
1 118
Senast: Sally86
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 796
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden