Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Mitt Ume :D

Fast din totto är nog för hög, mitt är verkligen ett ponnysläp!
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag vill aldrig ha punktering och punktering får man betydligt oftare på ett boggiesläp eftersom det främre däcket kastar upp skräp som gör att det bakre däcket får punka om man har otur.
Lägger man dessutom på run flat däck så gör det inget om man får punktering på ett enkelaxlat släp.
Ett väl avhängt enkelaxlat släp kränger inte heller men då måste ju axeln sitta rätt och ibland behöver den flyttas beroende på vilken häst man har i.
Men visst de flesta släpägare är blonda, blåögda och naiva och förstår inte att man måste justera.
Vilket man förövrigt även behöver många ggr på ett boggiesläp också för att det ska ligga rätt.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Intressant.

Personligen skulle jag dock aldrig välja ett enaxlat pga hur det skumpar och far för minsta lilla gupp. Säkerhetsmässigt finns det ju faktiskt en anledning att de inte nytillverkas längre.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Ja, det är ju en fördel om hästen får plats också... ;)
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Fast en bil som får dra lite mer kostar ju därefter också, visst inköpspriset kan väl vara hyfsat men då brukar de kunna sluka en hel del soppa istället.
Kanske inte helt optimalt om man bara har råd med 1 bil och använder den mest till annat än att dra hästtransport.

Jag vet inte men äldre men helt funktionella enkelaxlade släp kan man ju lätt hitta för 8-10000:- och jag har nog aldrig sett ett helt funktionsdugligt boggiesläp för den pengen utan de brukar ju ligga runt 20000:-, då kostade det ju helt plötsligt dubbelt så mkt...

Så nog är det en ekonomisk fråga för en del om man är begränsad till en väldigt låg budget.

Min 940 fick dra 1800 på BE, 1500 på B har jag för mig. Drog ett 2-axlat trane från 2002. Jag behövde inte direkt vara miljonär för att hålla mig med den kombinationen, men det var ändå en bra budgetvariant. Jag är ju tveksam till att man hittar "helt funktionella" enaxlade släp för 8-10 000 kr, då är det nog endel att fixa och risk för att axeln börjar sjunga på sista refrängen.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

En gammal 940 är ju inte direkt känd för att vara soppasnål...

Tjaa jag sålde mitt gamla Tranesläp för 9000:- och på det fanns det ingenting som man behövde fixa utan allt var i bra bruksskick och ingenting man behöver oroa sig ska gå sönder de närmsta åren.
Visst fanns det väl vissa skönhetssaker man kunde byta som tex Hästtransportskylten som inte var den vackraste men den fanns där, var synlig och laglig.
En bekant köpte den och den har rullat och gått i flera år nu efter att jag sålde den och mig veterligen har det inte varit några som helst problem med den.
Så visst går det att hitta billiga felfria vagnar allt.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Intressant.

Personligen skulle jag dock aldrig välja ett enaxlat pga hur det skumpar och far för minsta lilla gupp. Säkerhetsmässigt finns det ju faktiskt en anledning att de inte nytillverkas längre.

Njae det där tror jag inte ett dugg på efter att jag pratade med både Boj och Thule så hade det inte med säkerheten alls att de slutade med enkelaxlade vagnar utan bara att de sålde för dåligt då hästfolk generellt tror att boggie alltid är bättre trots att det inte alltid är så.
Boggie har sina fördelar precis som det har nackdelar och det har enkelaxlat också.
Ett enkelaxlat som inte är i balans hoppar och studsar, som allt annat som är obalancerat och det gör ju dåligt balancerade boggievagnar också.
Är det balancerat rätt ligger det bra.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag VILL ha boggiesläp. Jag VILL ha en bil som kan dra sagda boggiesläp.
Men om man inga pengar har så spelar VILJAN ingen roll!

"Jag får göra som jag vill" - nä, jag får vackert nöja mig med det jag har råd med.

Mitt släp kostade 5 000 kr, brorsan och jag har fixat och trixat så att det nu är i toppskick, så totalt har det kostat mig ca 8 000. Om du hittar ett boggiesläp i liknande skick som min bil får dra till det priset så blir jag jätteglad!

Men sen så är det ju inte heller ett tvång att äga en transport.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

fast alltså, det finns ju en anledning till varför ett fordon som tex en lastbil eller långtradare har flera uppsättningar hjul, dvs för att ligga stadigt på vägen.... självklart skumpar det mer med ett enaxlat släp, oavsett balanserad axel eller ej, det är givet.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Dubbla axlar är för att klara vikten, många lastbilar kan ju lyfta sista axeln och gör så när de kör tomt.

Samma sak med tvillingmontage.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jo såklart det är vikten på en långtradare det fattar jag , var kanske ett dumt exempel .men nog blir det mindre guppigt med fler hjul som tar upp det också .
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

En gammal 940 är ju inte direkt känd för att vara soppasnål...

Tjaa jag sålde mitt gamla Tranesläp för 9000:- och på det fanns det ingenting som man behövde fixa utan allt var i bra bruksskick och ingenting man behöver oroa sig ska gå sönder de närmsta åren.
Visst fanns det väl vissa skönhetssaker man kunde byta som tex Hästtransportskylten som inte var den vackraste men den fanns där, var synlig och laglig.
En bekant köpte den och den har rullat och gått i flera år nu efter att jag sålde den och mig veterligen har det inte varit några som helst problem med den.
Så visst går det att hitta billiga felfria vagnar allt.

En 940 må dra förhållandevis mkt men den är billig i drift och inköp.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag har en Volvo 850 -97 som jag köpte 2010 för 20.000 kr inkl sommar och vinterdäck. Den var och är fortfarande rostfri.
Ingen lyxbil men den drar 1530 kg på B-kort och det har inte behövts några större åtgärder på bilen. Den går glatt igenom besiktningen varje år.

Ingen dyr bil. Inte den billigaste i soppa men jag tycker inte den är snordyr heller då jag kör 3 mil dagligen och inte är ruinerad. Som sagt så finns det bensinsnålare bilar men räknar man av inköpspriset så tror jag att jag lever billigare med min 850...
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Har Cheval med fronturlastning, bommen som går upp i taket har en konstig konstruktion som gör att det skramlar lite men det är mest när bakbommarna inte sitter på. Det är en XL så den är både bredare & längre,
1400kg, jag är nöjd med den. Har den på leasing i 2 år men tror jag köper loss den sen för att jag måste ha fronturlastning.
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag har en Volvo 850 -97 som jag köpte 2010 för 20.000 kr inkl sommar och vinterdäck. Den var och är fortfarande rostfri.
Ingen lyxbil men den drar 1530 kg på B-kort och det har inte behövts några större åtgärder på bilen. Den går glatt igenom besiktningen varje år.

Ingen dyr bil. Inte den billigaste i soppa men jag tycker inte den är snordyr heller då jag kör 3 mil dagligen och inte är ruinerad. Som sagt så finns det bensinsnålare bilar men räknar man av inköpspriset så tror jag att jag lever billigare med min 850...

Precis. Jag gillade min 940 -97. Sålde den för 20 000 för 2 år sedan. Lite rost men den gick som en klocka. Enkel att meka med och billiga reservdelar.

Jag bytte bara den för att jag ville ha 4wd. Hade varit väldigt mkt billigare att fortsätta köra Volvon, har lagt minst lika mkt i reparationer och service på den vi har nu, en Skoda Octavia -06, + att den kostade 140 000 i inköp....
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Jag har fått lämna in min för tex byte bromsok fram, hjulinställning och en gång sevice. På 3 år. Men det beror på att jag inte kan nåt om bilar själv och inte heller känner nån som kan det då jag bor 100 mil från familjemedlemmar som annars kunnat hjälpa mig mkt billigare. Trots det tycker jag min bil är billig. Så är man dessutom lite kunnig eller känner folk som är det, så är det enkelt avhjälpt att åka på Biltema och köpa grejjer billigt.

Jag har förvisso kostat på min en rostskyddsbehandling för 6000 kr då jag köpte den, men det är ju inget som bilen krävde. Dock ville jag att den skulle behålla skicket i många år, då den var så fin och rostfri. Den kommer från övre norrlands inland där vägsalt inte existerar, och även om det var långt att köra hit den så var det alla gånger värt det jämför med att köpa en sönderrostad härikring. Nu bor jag ju i värsta saltlägret så många här blir impade över hur fin och o-prickig min gamla bil är. Besiktingsmännen älskar den :love:
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Har Kylinge slutat att tillverkas? Jag hittar nämligen ingen officiell hemsida som man brukar så fram när man googlar. Hade varit kul att läsa på mer om dem.
Hittade en 00:a för 35k. Verkar som att de ligger rätt fast i den prisklassen även när de är äldre...
 
Sv: Vilket skick kan man förvänta sig på beg transport?

Vad bra att nån har koll, det har inte jag eftersom jag inte haft behov av en transport förrän nu ;)
 

Liknande trådar

L
Hästvård Hej I fredags skulle jag och min 5årig ut på vår andra tävling. Det gick jättebra att få in henne i transporten. Lånat transport av...
Svar
2
· Visningar
1 118
Senast: Sally86
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 796
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Födda-24
  • Annonsera Mera VIII
Tillbaka
Upp