Vilket sittben i lättridning?

Sv: Vilket sittben i lättridning?

Jag kan bara tala för mig, men nix inte outbildade instruktörer utan RIK utbildade. En av dem, som förvisso inte var inblandad i själva inlärandet, men aldrig 'rättade' vilket sittben jag satt på, är idag en ganska namnkunnig ryttare.

Jag är född 78, dvs 30 i¨år, och förutom en provridning för två år sedan där säljaren var just en ridinstruktör, som anmärkte på att jag konsekvent red på fel sittben och hon inte kunde begripa varför då det ju var rätt i övrigt, så förrän i år så har ingen påpekat det, men då 'small' det direkt. Den instruktören är inte utbildad btw, men sen har även andra påpekat det nu i år.

Men jag lärde mig rida som femåring, och som sagt, under 25 år var det INGEN som en enda gång sa något alls om att jag red på fel sittben. Och jag gick på två olika ridskolor (iom flytt) som liten, både ställena lärde ut sitta på inne (och byte av sittben genom att sitta ner två steg och sen resa igen).

Länge trodde jag jag var ensam om att haft 'otur' att vara fellärd, tills jag insåg att det var betydligt vanligare bland det lite 'äldre' gardet. Men finns ju ett otal där som lärt sig rätt med, så varför vissa lärt ut annorlunda är en bra fråga.

Men som sagt, under 25 år har ingen, varken RIK-utb ridlärare, eller C- resp B-tränare i någon disciplin rättat det. Ever.

Ja, för att inta tala om tragiskt. Och HÅRT sitter fanskapet med, det är inget man (jag) ändrar i en handvändning heller har jag märkt. Tänker jag på det går det bra, t ex på dressyrlektioner. Men fortfarande så om jag inte tänker på det, travar under en hopplektion eller liknande, så är jag där igen och felar.

Skulle nog behöva två veckors intensivkurs eller nåt, där jag inte fick rida en meter utan övervakning och direkt fick skäll såfort det var fel sittben, så jag kunde lära om kroppens muskelminne och 'reflexminne' en gång för alla.

Men första ggn någon sa det var fel, där på provridningen, tänkte jag ju först 'men visst att det är, icke..' men en instruktör borde ju veta bättre, så jag kollade faktiskt upp. Och jodå, ytter skulle det ju vara. Efter det lyckades jag lära om halvvägs, dvs ena varvet blir det rätt och andra bli det fel. Vetefan om det var bättre. Och rider jag rakt fram, som jag ju gör 9 ggr av 10, så kommer jag fortfarande stup i kvarten på mig att sitta på fel ben när jag byter om för att variera.. Tyvärr så säger ju inte herrn ifrån, han kvittar det lika. Annars är det ju enkelt 'omlärt' med en häst som reagerar på felbensridning, då känner man.

Men men, i nuläget har jag iaf fått bort att det känns apa att rida på rätt ben (lika fel har ju det känts för mig att sitta på ytter som det skulle för dig att sitta på inner) i båda varven, så det tar sig. Samtidigt ger det mer utrymme för att 'inte tänka på det' Ett tag var det ju lätt, kändes det 'bra' i högervarv, då satt jag på fel ben. Kändes det som om hästen var av på mitten så var det rätt :devil:

Vi är fyra medelålders ryttarinnor, som alla lärt oss sitta ned på innern och detta via ridskola i yngre dar då. Nu har vi börjat umgås med yngre ryttare i olika sammanhang och diskussionen har dykt upp då och då. De yngre sitter alla på yttern:-) Så en naturlig följdfråga är då förstås, VARFÖR ska man sitta med yttern och inte inern?

Jag började på ridskola 1963, och för mig har det faktiskt alltid varit ytter....

Immer

det känns faktiskt mera rätt att sitta ner på ytterfram....och även om dom ändrar sig igen ,ha ha om detta så sitter jag kvar!!

Jag blev också fellärd på ridskola, har sedan dess ridit andra hästar och för tränare osv och alltid har det varit annorlunda.

Men rätt är att sitta på ytter som sagt :)

Tycker det är konstigt att så många får lära sig fel på ridskolor.. Det är ju rätt naturligt att sitta på ytter då det ger bäst balans både för häst och människa, speciellt i svängarna...

*kl*

ni pratar om att sitta på ytter fram...
jag har fått lära mig att sitta på det bärande benet, dvs inner bak.
iofs är det samma sak, men just att man ska störa hästen som mest när den är som stabilast, när inre, bärande bak och ytter, stöttande fram sätts i marken. men att det är bakbenet som styr....

nu för tiden behöver jag inte ens titta vilket sittben jag har, känns på en gång när det blir fel och oftast tar jag rätt på en gång!

*kl*

Började på ridskola -76 och lärde mej ytter fram.

Har iom flytter gått på fler ridskolor, och alla har sagt samma. Även alla dom tränare jag haft sedan.

Nu när jag rider min unghäst mkt ute i skogen så har jag börjat byta sittben för att inte hamna på samma jämt+ att jag ser till att sitta på rätt innan svängarna för att få bättre balans och ställning.

Man undrar ju vad det är för folk som lärt er fel:mad:

Om du tittar i Armens(?) Ridinstruktion R1 p.219 sid 98 (omtryckt 1975) står det "Lättridning förekommer t e under remontens första utbilning samt för lättridningens inlärande och inövande. Ryttaren bör därvid rida lätt på inre foten. Sen står det litet mer om att man kan växla om.

Även jag fick lära mig det en gång i tiden.

Om du tittar i Armens(?) Ridinstruktion R1 p.219 sid 98 (omtryckt 1975) står det "Lättridning förekommer t e under remontens första utbilning samt för lättridningens inlärande och inövande. Ryttaren bör därvid rida lätt på inre foten. Sen står det litet mer om att man kan växla om.

Jaha.. men vilken "fot"? Fram eller bak?

Jag har ung. samma historia som du, men fick tidigt lära mig- ytter- på olika ridskolor.

Du måste ha haft helt outbildade instruktörer.

Jag fick t o m lära mig att byta genom att stå upp- när hela vitsen var att vara lätt- vid LÄTTridning.

Så när du byter sittben, står du två steg då? Vi fick lära oss sitta två steg. Men ytterbenet var ju ialf. rätt:grin: Fast vi fick lära oss att "stå upp när det yttre frambenet förs frammåt". Alltså samma sak. Men det var lite bakvänt för mig att läsa...

Senast ändrad:

Ja just det, att RIDA LÄTT på inre foten betyder ju att du ska STÅ UPP (i lätt sits) när den inre foten sätts ner. Det är ju samma sak som att sitta ner när den yttre foten sätt ner.

Samma sak kan ju förklaras på många olika sätt. Som barn är det kanske inte så lätt att hålla isär inner och ytter. Likväl som det är svårt att hålla reda på höger och vänster. Jag vill nog tro att ni som lärt er att sitta ner på det inre frambenet (och därmed rida lätt på det yttre) helt enkelt har missuppfattat instruktionerna och att intruktören varit för lat/ouppmärksam på eleverna för att säga till.

Samma sak kan ju förklaras på många olika sätt. Som barn är det kanske inte så lätt att hålla isär inner och ytter. Likväl som det är svårt att hålla reda på höger och vänster. Jag vill nog tro att ni som lärt er att sitta ner på det inre frambenet (och därmed rida lätt på det yttre) helt enkelt har missuppfattat instruktionerna och att intruktören varit för lat/ouppmärksam på eleverna för att säga till.

Dinf örklaring till fleinlärningen låter mkt vettig, 'man rider lätt på inner fram' är ju just vad jag fått lära mig, men i meningen/alt feltolkar som barn till att sitta på inner fram.

Men det förklarar ändå inte hur det gick mer än 20 år innan NÅGON reagerade och tyckte 'Alex - fel sittben'. Det är ju inte EN ridskola eller EN instruktör jag ridit för genom åren liksom utan ett antal. Och ingen sa något. Och SÅ lata kan ju inte SÅ många instruktörer vara? Men isf har vi ju fellärda instruktörer därute och det är ju rena mörkret i så fall =/

Just varför 'ingen sagt nåt' är det jag klurar mest på. Omd et är felfattat så borde det rättats från början, redan där i knattegruppen. Och ungefär en miljon ggr på vägen. Men det sas aldrig ngt - om jag inte satt på ytter fram då blev det tillsägelse om 'fel sittben'. :confused:

Tja, kanske så skapas det vartefter även instruktörer som precis som du har missuppfattat när man ska vara "lätt" i sitsen. Man får hoppas att dessa i så fall läser denna tråd så de vaknar upp :D!
Jag tycker inte det spelar så stor roll vilket ben man sitter på så länge man inte driver samtidigt som man sitter ned. Det är väl eg först då som det kan bli lite obalans. Ffa tycker jag det märks på unga hästar när man gör galoppfattningar. Då blir det mycket lättare om man rider lätt "rätt".

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 247
Senast: Crossline
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 449
Senast: Raderad medlem 142658
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 508
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka