Vilket sittben i lättridning?

fallon

Trådstartare
Vilket ben sitter ni på vid lättridning? Jag är en medelålders ryttarinna som vid yngre dagar via ridskola fått lära mig att sitta ned när hästens INRE framben sätts ned. Nu har jag vid olika tillfällen fått höra att det är när det YTTRE sätts ned. Hur gör ni? Obs, ingen diskussion om själva resonemanget. Jag vet att en del tex bara pratar om förande bakben osv osv.

Sv: Vilket sittben i lättridning?

När hästens ytter fram sätts ned, sitter jag ned.

Precis som redan sagts, när yttre fram sätts ned ska du sitta.

Jag är också fellärd från ridskolan, och kämpar fortfarande med att lära om, tycks ta år att trumma in det, sitter hårt det man lärde sig som liten. Extra svårt blir det när man har hästar som känns likadana oavsett vilket sittben man sitter på :crazy:

Men du sitter på ytter fram, och inner bak, traven är ju diagonal tvåtakt, och alltså så när ytter f sätts ner har du inner b i marken med, och det är eg inner bak man sitter på, men det är svårare ffa för nybörjare att 'se', därför man säger sitta ner på framben.

Vi är fyra medelålders ryttarinnor, som alla lärt oss sitta ned på innern och detta via ridskola i yngre dar då. Nu har vi börjat umgås med yngre ryttare i olika sammanhang och diskussionen har dykt upp då och då. De yngre sitter alla på yttern:-) Så en naturlig följdfråga är då förstås, VARFÖR ska man sitta med yttern och inte inern?

Fallon - det stod ju i mitt inlägg? För att sitta ner på innerbak, dvs när innerbak/ytterfram är i marken - sitt. Res dig för att underlätta för hästen att föra fram inner bak. Nackdelen som jag tycker, är att iaf jag har lättare att inverka i nedsittningsfasen, och då är det lättare med inner bak i luften. Men men, jag må ju erkänan nu under omskolningsförsöken att SÅ nedra stor skillnad är det inte ;)

På volt blir det lättare för hästens balans och belastning att sitta ner på inner bak/ytter fram med.

Having said that så har jag inte lyckats lättrida sönder någon häst so far, inte ens få dem sned, med felsittbensridning.

Och jag är inte ens medelålders, men ändå fellärd från ridskolan.

Jag sitter på ytter och är lärd så från ridskolan... på min unga ganska gröna häst märker jag en större skillnad om jag någon gång skulle sitta på inner framben. Han orkar då inte ta för sig lika mycket , allt känns tyngre plötsligt, kanske inbillning men jag känner det så.... Alexandra har gett en bra förklaring till varför sitta på ytter...:)

det har med balans att göra. känn skillnad med de olika sittbenen. det är snällast mot hästen att sitta på ytter. jag är b-tränare. så lita på mig ;)

När hästen svänger kan du känna skillnaden. Sitter man på inner fram känns det som om hästen faller inåt lite. Sitter man på ytter blir det bättre balans.
Jag är förundrad över att flera har lärt sig sitta på inner faktiskt. Jag har ridit sedan -76 och har aldrig hört någon förespråka det.

Det intressant är ju att vi som lärt oss fel (aldrig någonsin fått höra att jag sitter på fel ben) tycker ju att det känns obalanserat när vi sitter på "rätt"ben. Men jag ska självklart prova nästa dressyrpass. Mkt intressant det här, visst är det:-)

Fallon - enda fördelen med att det känns skit att sitta på ytter, är att man kan ha hjälp av det i omlärningen. Dvs, känns det bra, byt sittben. Känns det skit sitter du på rätt sittben :devil:

Jag har fått lära mig att sitta på ytter framben. Har hört olika förklaringar. Den vanligaste är att kunna inverka på inner bakben. Andra förklaringar är att få hästen i bättre balans och att det sliter extra mycket om man sitter på det inre frambenet på böjt spår.

Förut tänkte jag inte på vilket sittben jag satte mig på, men efter att ha ridit en väldigt känslig häst som knappt gick att ställa om jag satt på fel ben så har jag börjat tänka på det. Det är stor skillnad att sitta på fel/rätt ben!

Försöker byta sittben ute också efetrsom jag märkt att jag lätt sitter på samma och att jag lättt byter tillbaka till det "bästa" benet. Vet ej om det är hästen eller jag som är sned...

Jag ska testa imorgon. Skall bli väldigt spännande:-)Vid uteridning byter jag ofta sittben enär jag rider långt (tävlar distans lätt klass). Tänk om det blir ett "hallelujamoment"! Nu ska jag ut och köra min talgboll (shettis).

När hästen svänger kan du känna skillnaden. Sitter man på inner fram känns det som om hästen faller inåt lite. Sitter man på ytter blir det bättre balans.
Jag är förundrad över att flera har lärt sig sitta på inner faktiskt. Jag har ridit sedan -76 och har aldrig hört någon förespråka det.

Håller med till fullo.

Det är för att hjälp hästen med sin balans- att inte falla inåt på snävt böjt spår.
Om den ska kunna forma sig i bålen får den inte luta inåt eller belasta inre frambenet.
På rakt spår spelar det ingen roll.

För mig känns det orytmiskt om jag sitter ner på fel.
hästarna är vana vid att jag inte sabbr balansen för dem- de reagerar- på ngt sätt.

Jaha, då provade vi att sitta på rätt sittben då igår, fast fel mot vad jag lärt mig. Ganska intressant. Den ena gick bättre och den andra gick sämre:-) För sistnämnda väldigt känsliga häst kan det säkert berott på att jag kände mig väldigt obekväm och då blev hon det också. Nu är det bara att träna på.

För att inte krångla till det så; Ytter framben sätter i då sitter du neer. Varför? Jo om du tänker dig in i hur hästen balanserar upp sig i hörnen så hjälper du hästen genom att sitta ner då hästens ytterfram sätter ner. Annars lutar hästen inåt i hörnen och om du då sitter ner i inner fram så....Tänk själv!(Inget illa menat) men.....
Jag lärde mig rida på ridskola för 40 år sedan och lärde mig detta då oxå! Den ridskola ni lärde er rida på ? Okunniga ridlärare!
Är själv ridlärare!

Arbetsmyran: Tänk själv?? Tja, jag är 48 och har ridit sedan jag var 12. När jag började rida på ridskola var det innerbenet som lärdes ut, utan att det gavs någon vidare info om varför. I den åldern ifrågasätter man heller inte utan gör bara. Jag har ridit på fyra olika ridskolor, olika orter. Vi är alltså fyra ryttare, som lärt oss på helt olika ställen i Sverige och lärt oss sitta på innerfram. Eftersom det är så vi lärt oss har det heller inte känts fel. Kanske har vi i alla år haft tur med hästar som klarat fel sittben, vad vet jag.
Att frågan kom upp började med att maken skulle ta grönt kort. Jag hade lärt honom inner och tränaren sa yttern.Jag blev fundersam förstås då jag givetvis förstod att tränaren hade rätt o jag fel. Frågade tre andra jämnåriga ryttare och även de satt på inner fram.Så det finns m a o gott om människor som både rider fel och lär ut fel. Och framförallt inte talar om varför. Kanske inte ens vet det själva...

Jag har ung. samma historia som du, men fick tidigt lära mig- ytter- på olika ridskolor.

Du måste ha haft helt outbildade instruktörer.

Jag fick t o m lära mig att byta genom att stå upp- när hela vitsen var att vara lätt- vid LÄTTridning.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 247
Senast: Crossline
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 449
Senast: Raderad medlem 142658
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 508
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka