vilket linement är bäst?

U

Uddatyp

jag vill ha ett kylande bra linement till hästens ben efter hårdare pass men finns så många linement o ja vet inte vilket man ska köpa?

Sv: vilket linement är bäst?

Jag var till affären igår och frågade personalen om precis samma sak som du vill ha svar på. Och dom rekomenderade klassikern Linement Blue den ska först kyla hästens ben sen efter någon timme så värmer limenenten benen istället och det är ju den effekten man vill ha.

om du menar blue lotion så är de dopingklassat så man bör inte ha de på tävlingshästar.

Jag gillar arnikalinimenten.

om du menar blue lotion så är de dopingklassat så man bör inte ha de på tävlingshästar.

Det var något nytt! Kollade just STC´s lista (http://www.travsport.se) över dopingklassade preparat och Blue Lotion (även Linement Blue) har 0 tim karens vilket ger ett helt godkänt preparat att använda. Även Radital har 0 tim karens.

Till TS: Jag kör mer än gärna kyllera till hästens ben efter ett hårt pass. Tycker jag fungerar bäst.

//Alice

men vad konstigt.
när jag (hästen) blev dopingkollad på en tävling för 3 månader sen så sa dom att de var dopingklassat.

Ja, mycket konstigt. Antingen var kontrollanten inte uppdaterad eller så har de ändrat reglerna nyligen och inte uppdaterat hemsidan. Det borde inte vara skillnad i klassade preparat mellan travsporten och ridsporten då SvRF har länkat till travets hemsida om man går via dopning.

Saxat från STC´s hemsida:
Beelzebug, 96 tim, Firma Leo Nylander
Bio Bee Natursalva, 0 tim, Bio Bee Natursalva AB
Bioflog, 0 tim, Biofarmab
Bitter Cool, 0 tim, Johnny Nilsson Travsport AB
Bitter Cool, 0 tim, Pharmacare Nova Oy
Blue Lotion, 0 tim,Emin Svenska AB
Blue Lotion/Pharma Blue, 0 tim, Pharmacare Nova Oy
Blue Lotion Stark, 0 tim, Emin Svenska AB
Blue Only, 96 tim, Pharmacare Nova Oy
Blue Spray, 0 tim, Emin Svenska AB
B.S. Double, 0 tim, Pharmacare Nova Oy

Liniment Blue, 0 tim, Biofarmab

Man kanske ska skriva ut listan och ta med till tävlingar hädan efter.....

//Alice

Det var något nytt! Kollade just STC´s lista (http://www.travsport.se) över dopingklassade preparat och Blue Lotion (även Linement Blue) har 0 tim karens vilket ger ett helt godkänt preparat att använda. Även Radital har 0 tim karens.

Till TS: Jag kör mer än gärna kyllera till hästens ben efter ett hårt pass. Tycker jag fungerar bäst.

//Alice

Men du har bara kyllera på benen, du använer inget värmande linement över natten eller har nattbandage? vet att många använder det efteråt. Själv har jag ingen somhelst möjlighet att befinna mig i stallet på kvällarna, så jag vill ha ett kylande linement direkt efter.

om du läser ovan så ser du att de inte var så.

Däremot så var d eju konstigt att dopingkontrollanten sa de till mej för 3 månader sen.

Jag rekommederar också Blue Lotion, väldigt bra om hästen har tendens till gallor, eftersom den efterföljande värmeeffekten ökar blodgenomförseln i benet.

Tycker det verkar konstigt att det skulle vara dopingklassat, fast det är ju inget man använder precis innan tävling heller...För vem skulle vilja kyla benen innan..

Om du lindar över kylleran så får du effekten kyla först, värme sen. Bara att kleta på, på med tidningspapper (inte plast, det är till värmelera) och linda som vanligt med vaddstycke och stallbandage.

Men du har bara kyllera på benen, du använer inget värmande linement över natten eller har nattbandage? vet att många använder det efteråt. Själv har jag ingen somhelst möjlighet att befinna mig i stallet på kvällarna, så jag vill ha ett kylande linement direkt efter.

Jag har bara kyllera på benen ja. Om jag hade möjlighet hade jag senare lindat benen med BoT över natten. Kruxet är bara att då ska jag först vänta till kylleran gjort sitt, borsta bort den och sen linda. Sen får lindorna sitta tills nästa kväll då jag kommer igen och då även vara med i hagen. Känns inte riktigt ok. Hade jag haft eget stall med möjlighet att gå ner precis innan nattning hade jag givetvis lindat över natt också och sen tagit av det på morgonen. Men det fungerar inte riktigt praktist som inackorderad.

Använder ibland Blue Lotion eller Radital istället för kyllera. De kyler bra de också. Den sk värmande effekten har jag själv aldrig upplevt, inte då jag använt båda produkterna på mig själv iaf. :D Ja, jag har testat! Har även provat arnika gel resp liniment och jag kunde lika gärna tagit vatten. :devil: Då hade jag iof inte lindat mig över linimentet...

//Alice

Om du lindar över kylleran så får du effekten kyla först, värme sen. Bara att kleta på, på med tidningspapper (inte plast, det är till värmelera) och linda som vanligt med vaddstycke och stallbandage.

:idea:

Så det går att göra så, även med BoT-padd?

//Alice

arnikalinimentet ger ju inte den där värmen/kylan men arnikan ökar blodgenomströmning o ja tycker sträckningar mm läker fortare med arnika.

BoT använder ja så fort hästen ahr gallor.
Kanon.

jag brukar använda blue lotion på benen på hästen, men ska jag massera "mjukdelar" föredrar ajg arnika...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben