Vilket kallblod ska man ha?

Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Har tränat en e.Svall Ivar som var 168 cm hög :eek: och bruksmodell, det var endast de längre benen som avslöjade honom.

Min kallblodstravare e. Svall Ivar:
1098044_317483568398261_626751000_n.jpg

Ignorera min knasiga sits.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Tjusig! Har sån ågren att jag aldrig tog en kroppsbild på den avkomman jag tränade, största kallblod jag någonsin sett både på höjden och "bredden", och överraskande nog (not) höll han inte för travet.

Har sett en till efter Svall Ivar som var liknande stuket, 165 hög och grov. Medan t.ex Månprinsen inte är grov nånstans liksom ;)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag är ju riktigt sugen på en kallblodstravare nu alltså. Hur har de det med galoppen?
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Hejsan!

Tycker absolut inte att du ska rata bruksnordsvensken. Det finns i många olika modeller och färger. Dessutom avelsvärderas den ordentligt, med avseende både på lynne och exteriör. Även ston måste göra bruksprov för att få stamboksföras.

Jag tycker generellt att bruksnordsvensken har ett renare gångartsmönster och samlingsförmågan är lika, dvs beror mer på modell än inriktning.
Länk till album med bild på två av mina nordsvenskar. Valacken är 160 i mkh (ej i min ägo längre)
Stoet 155cm
Nordsvensk


Nordsvensk
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

har stött på ett lettiskt halvblod som eh... inte var en god representat för rasen? Ingen koll på någonting vad gällde benen, tråkiga gångarter och kass hoppteknik (aldrig sett en storhäst som trasslar ihop sina ben när den ska galoppera över 30 cm "hinder") och utifrån den bilden av rasen skulle jag inte aktivt söka ett lettiskt halvblod, men jag förstår ju att det även inom den rasen lär finnas individer som är... mer attraktiva. Hon såg absolut ut mer som ett kallblod än halvblod, och hade inget hovskägg att tala om i alla fall. Mysig häst, men mer skogsmulle än dressyrhäst...
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

En häst av rasen Tori kan kanske vara något för dig? En estländsk ras av lite tyngre modell utan att bli klumpiga på något sätt. (Finns lite olika typer, vissa grövre än andra) Viktbärande, runt 160-170 i mänkhöjd, mycket trevligt temperament, tar sig lätt över hinder runt 1 meter, passar i lång man och har inte en massa hovskägg... ;)

Bild från Google på en Torihäst:
tori.jpg


Har själv en avkomma från hästen på bilden som är jättetrevlig. :)

Annars har jag haft kallblodstravare innan och det är också en mycket trevlig ras, ser att du verkar lite sugen på dessa.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Kl
Ja det blir nog kallblodstravare eller bruksnordis. Tråkigt nog verkar de väldigt svåra att få tag i här nere i Skåne. :(
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Det finns en hel del här i Skåne, men de flesta är hämtade långt bortifrån.
En av mina kommer från Tjörn och en från Kalmartrakten, de andra två från Östersund.
Men, har du kollat H*stnet? Där finns en skånsk kallblodtravare till salu just nu...
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jo jag har koll men är restriktiv med vad jag vill betala så det lär ta tid innan jag hittar det jag vill ha tror jag. ;)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag skulle välja bruksnordis, då de kallblodstravare jag träffat varit lite hetare än jag vill ha dem på daglig basis. Supertrevliga, men heta (samtliga startade på travet). Valde jag en kallblodstravare skulle jag se till att köpa en välutbildad sådan.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Värt att väga in är också att den nordsvenska brukshästen är hotad pga att det finns så få individer kvar. En fantastisk ras som är väl värd att bevara!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag kommer att välja kallblodstravare eller nordsvensk beroende på vilken individ jag träffar. Vill gärna ha en härlig färg på den också så detta kommer nog att ta tid.
När rekommenderar ni att man rider in en nordsvensk?
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Samma som andra hästar, dvs omkring 3-årsåldern, ngt tidigare eller senare beroende på individ.

I övrigt kan jag bara hålla med Migo om nordsvensk bruks, den är väl värd att supportas och bevara. Uppfödarna gör ett jättejobb som faktiskt betäcker och inte säljer till vilket skampris som helst. Hoppas bara att de håller ut, då betäckningssiffrorna var katastrofala för 2013 :(
läser man köpesannonserna på tex hästnet platsar de flesta i tråden här på buke om fantasiannonser.

En hel del tävlings/rid/akademisk mfl människor tror att de är guds gåva till rasen och att uppfödarna ska vara tacksamma för intresset och därmed mer eller mindre skänka bort sina toppindivider med häftig färg, bra gång, bra storlek i rätt ålder.

Vet inte vad du har för budget, men 20-30000kr för en grundriden/grundinkörd 3-4 åring är billigt!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Nä jag förstår också det där med priserna. Men jag har köpt tävlade halvblod för samma summa och vill inte lägga för mycket pengar då jag redan har flera hästar. Jag letar på. :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag har hittat en helt fantastiskt vacker häst men det är en ardenner. Går de att rida ens? ;)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag har hittat en helt fantastiskt vacker häst men det är en ardenner. Går de att rida ens? ;)

Den mest spektakulära trav jag har sett på ett kallblod var på ardennerhingsten Stampe, ägaren visade honom för hand på en visning för oss som var nyfikna på honom, jag tror jag bara gapade ;) minns inte om han var belönad med 9 eller 10 på traven.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

De ardennrar jag sett under ryttare har varit så läckra och haft otroligt lätt för samling trots sin storlek och att man bara tänker "en sån där stor klump". Däremot är de ju inga höjdare på att hoppa..men något skutt då och då klarar ju vilken häst som helst men ska man hoppa regelbundet är det nog kanske fel häst. Riktiga arbetsnarkomaner har dem varit och tycker alltid det är kul att jobba de jag mött

Faktiskt så funderar jag på som nästa häst antingen ardenner eller nvs bruks..mycket beror dock på vad smidigheten säger. Nackdelen m ardenner kan ju bli både stall, transporteroch foder :p

Hovar kan dock vara ett problem enl min hovslagare på ardenner..eftersom att de är tunga hästar finns det många som inte varit spec bra uppfostrade att bra hovslagare vägrat ta sig an dem och de blir ofta verkade av klåpare..jag tycker själv att de flesta ardennerhovar ser förjäkliga ut när man tittar på annonser, så man bör titta noga på hovarna hur de ser ut så att man inte skaffar sig problem och att man kan veta med sig innan att det finns en bra hovis i sin närhet som tar på sig tung häst att sko
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

KL

Självklart är det en kallblodstravare du ska ha. :)

Dom är ofta hård i huvudet och jag tycker dom har ett speciellt psyke jag inte sett hos andra hästar. Dom kan vara rejält krävande. Men trots det kunde jag inte vara mer nöjd med min, han är helt klart min drömhäst. :heart

Det bästa enligt mig med kallbloden är att de fungerar till allt, jag både kör och rider min mycket och han drar gärna hem lite träd om det behövs eller harvar ridbanan. Att köra snabbt i snön med en timmerdoning är han också bra till. :)

Jag är rejält partisk, men jag tycker han allt är bildskön också. :)









Min är dock så pass grov att alla gissar på att han är en nordsvensk, till och med folk som är duktig på raserna vill se frysmärkningen. Han är e. Järvsöfaks ue. Pilmingutt.

Nu är jag klar med reklamen för kallblodstravarna. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 061
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu vet jag inte alls hur läget ligger. Det är svajigt. Jag vet inte vad jag vill. Och jag vet inte hur jag ska undvika det jag inte...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp