Vilket kallblod ska man ha?

Sv: Vilket kallblod ska man ha?

En trevlig kallblodstravare är vad du skall ha.
evaharfagre.jpg

34989-132152556815029-2970313-n.jpg


Film Medelsvår B
https://www.facebook.com/photo.php?v=403176845266&set=vb.132142300149388&type=2&theater
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Kallblodstravare eller bruksnordis. Man kan hitta individer inom båda raserna som har alla de egenskaper du räknar upp. Däremot kan det variera ganska mycket inom raserna.

Här är en kallblodstravare och en bruksnordis, som synes väldigt lika i kroppen om än lite olika i hull på bilden. Båda stona med hög ridbarhet, mycket glöd och arbetsvilja. Travaren (den svarta) är dock betydligt hårdare mentalt än bruksnordisen, trots att båda varit ridhästar hela livet.

Leamillan.jpg
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Min bruksnsv plockar fram jättefin piaff när hon är pigg. Och när man ber om det;) Så visst finns det bruksnsv med massa motor!

(inte piaff, men väl en samlad trav)
1507659_10152026183823666_901236374_n.jpg
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Häftigt :D! Men jag vidhåller fortfarande att det är skillnad mellan kallblodstravaren och bruksen, det är liksom mer massa på bruksen oavsett hull.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jo, visst skiljer det lite, men jag upplever att det beror på linjer också. Knämåtten på stona ovan skiljer bara med knappa centimetern. Sen går det att hitta bruksar som ser ut som ardennrar och travare som ser ut som varmblod...
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Vet inte om rasen rent faktiskt räknas som kallblod i Västeuropeiska mått mätt, har hört lite blandade åsikter på den fronten men...
Ett lettiskt halvblod tror jag skulle passa dig! :)
"Lättare kallblodstyp", som både kan hoppa, dressyra och går fram obehindrat i skogen. Dessutom väldigt intelligenta hästar med trevligt temperament.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Precis en sådan fick jag äran att rida när jag bodde i Åre! Det var en kallblodstravare på närmare 160cm i mankhöjd. Stämmer in på alla dina punkter. Hade placeringar upp till 1.20 (eller om det var 1.10 och han var startad 1.20, minns inte).

Han var mycket trygg och stabil men ändå mycket framåt och hade ägaren haft mer intresse i dressyr så slår jag vad om att han skulle kunnat piaff och passage! Åtminstone kunde han det när han var riktigt pigg inför en galoppbacke :D ;)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag skulle satsa på Percheron. Jag red sådana när jag var i Frankrike. De är lugna i temperamentet, har knappt något hovskägg, är smidiga och kan hoppa.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jo, visst skiljer det lite, men jag upplever att det beror på linjer också. Knämåtten på stona ovan skiljer bara med knappa centimetern. Sen går det att hitta bruksar som ser ut som ardennrar och travare som ser ut som varmblod...

Jo precis, det finns individer som möts i mitten och sen så drar nordisen iväg åt det tyngre och travarn åt det lättare. Om jag kunde mer om exteriör skulle jag säkert kunna sätta bättre ord på vad det är som jag tycker blir så tydligt mellan dom, det är liksom... nånting... nåt förutom hull (för det finns många vinthundiga travare och många smällfeta nordisar).
Det är liksom vid rygg, bakdel, bakben... jag får ta och rita upp det i paint eller nåt ^^.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

En del finnhästar har bra förutsättning för dressyr och samling. De brukar vara ganska cool. Jag har också sett nordsvenskar som utbildats akademiskt och kunnat både det ena och det andra (typ piaff). Själv har jag en PRE/Irish Cob-korsning - hon har lätt för samling och är cool men ännu inte särskilt välutbildad. Hon är ju väldigt kort i kroppen jämfört med en nordsvensk/finnhäst.

Som en del sagt innan är det en fråga om individ. Jag hade nog tittat ganska förutsättningslöst på nordsvenskar, finnhästar, korsningar och irländska hästar. Knabstrupper också, kanske.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Detta låter ju lovande! Man kanske skulle försöka få tag i en nordis eller kallblodstravare att låna. :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Häftigt :D! Men jag vidhåller fortfarande att det är skillnad mellan kallblodstravaren och bruksen, det är liksom mer massa på bruksen oavsett hull.

Javisst är det skillnad, om man tittar på den MORDERNA modellen av kbl travare, det finns fortfarande grövre sorter av kallbloden som mer än gärna ser ut som nsv bruks och på något sätt fortfarande lyckas springa riktigt fort! Skaffer Brunens avkommor blir gärna tung i kroppen, en av min hemmabanas bästa kallblod är jättegrov och konstant tjock! :D

Har tränat en e.Svall Ivar som var 168 cm hög :eek: och bruksmodell, det var endast de längre benen som avslöjade honom.

En annan var 167 cm hög och såg ut som en slankare nordsvensk med långa ben.

De kommer i så otroligt olika storlekar och modeller, fantastiskt fina arbetshästar är dom travarna i alla dicipliner så vill man ha en trevlig allroundhäst så är dom att rekomendera, allt från d-ponnyer upp till 1,70 i alla dess olika former. Och att de ska vara heta för att de har gått på banan är en överdrift, rasen är gärna att de måste aktiveras, de har en naturlig framåtbjudning som man måste ta vara på i ridningen och inte sätta den inom strikta ramar, det är då det "heta" kallblodet kommer fram.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Mina kallblodstravare

LaTexa Best f 92 e Texas Per u Lavigga ue Viggo Best
159 cm, lång rygg, och ganska korta ben. Grov, kan lätt förväxlas med bruksnordsvensk. Otrolig arbetsglädje, energi och mycket lätt för samling. 39 p på utställning (19 år)

Kallmencita 2003-2012 e Bol Elden u Birk Erika ue Atom Vinter
165 cm, kvadratisk. Lätt för galoppen. Samling i markarbete helt fantastisk (hann tyvärr aldrig börja uppsuttet)

Hallsta Rune f 2008 e Skaffer Brunen u Hallsta Wilma ue Järvsöfaks
152 cm. Smärt som en vidja. Kvadratisk, högrest. Körhäst. 40 p på utställning som 4-åring..

Cellini f 2009 e Eder u Ingrid Marie ue Dublan
154 cm, men växer fortfarande. Är f n överbyggd bak. Grov modell.Endast markarbetad. 39 p på utställning som 4-åring.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag har träffat en C-ponny kallblodstravare som är en superridhäst, har för mig att ägaren vunnit westerntävlingar med han :-).

Vi borde börja kalla kallblodstravaren för Svenskhäst eller Svenskt kallblod eller nåt :-). En allroundhäst att vara stolt över!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Mina kallblodstravare

LaTexa Best f 92 e Texas Per u Lavigga ue Viggo Best
159 cm, lång rygg, och ganska korta ben. Grov, kan lätt förväxlas med bruksnordsvensk. Otrolig arbetsglädje, energi och mycket lätt för samling. 39 p på utställning (19 år)

Kallmencita 2003-2012 e Bol Elden u Birk Erika ue Atom Vinter
165 cm, kvadratisk. Lätt för galoppen. Samling i markarbete helt fantastisk (hann tyvärr aldrig börja uppsuttet)

Hallsta Rune f 2008 e Skaffer Brunen u Hallsta Wilma ue Järvsöfaks
152 cm. Smärt som en vidja. Kvadratisk, högrest. Körhäst. 40 p på utställning som 4-åring..

Cellini f 2009 e Eder u Ingrid Marie ue Dublan
154 cm, men växer fortfarande. Är f n överbyggd bak. Grov modell.Endast markarbetad. 39 p på utställning som 4-åring.

Kallblodstravarna är så roliga att de kommer i så olika modeller och fortfarande kan användas till så mycket olika! Eder såg jag efter att han hade slutat tävla, det var en stadig bit redan som tävlingshäst med härliga mycket hovskägg :d

Har fotat minst runt 750 olika kallblodstravare både på och utanför banan, ingen är den andra lik :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag håller med, det är så härligt med alla de olika modellerna och storlekarna :)

Ungstoet köpte jag förra våren, då var hon helt omusklad och valpig i kroppen, men man kunde se på hennes ben att hon kommer att bli en rejäl tjej med tiden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 061
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu vet jag inte alls hur läget ligger. Det är svajigt. Jag vet inte vad jag vill. Och jag vet inte hur jag ska undvika det jag inte...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp