Vilket kallblod ska man ha?

Sv: Vilket kallblod ska man ha?

ponnyras? :p Det flesta haflinger är väl i storhästmått?

Däremot vet jag sen tidigare att det varit omdiskuterat hurvida den ska räknas som kall eller varmblodsras då man på senare tid ansett att de har mer gemensamt med varmblod än kallblod
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Den uppfattningen har inte jag fått, mitt haflinger (edelblut) är ca 1.51 nu och det tycker många är stort
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Ja inte är det mycket över ponnymått oftast..men över gränsen för ponnymått är väl många?

Hittar hur som ingen ändring som skulle tyda på att de ska benämnas som ponnyras..bara diskussionen kring kall eller varmblodshäst
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Det gör absolut inget om det är go i den men den ska vara ridbar sas. Inte ha lätt för att göra en massa dumheter för sådan hästar är jag trött på.
Jag är lång och den måste vara hyfsat viktbärande. Därför faller tyvärr alla ponnyraser bort.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Då röstar jag fortf på kallblodstravare eller nordsvensk bruks :)

Kallblodstravaren har ofta lite mer go i sig men de kan bli ruskigt fina, däremot kanske man ska undvika de allra hetaste

Men båda två är ofta av alla möjliga mått både till mankhöjden men också exteriört så det finns en hel del att välja på. Temperamentmässigt likaså. Nordsvensken upplever jag kan vara lite envisare men ändå lätta att hålla till lags

Tycker dem båda är ganska snarlika och brukar tänka att kallblodstravaren är lite sportigare men kan kräva lite mer jobb eftersom att den ändå är tilltänkt som travhäst och nordsvensken är en bra allroundhäst även fast den är lite grövre
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag har en kbl-travare, riktigt hög ridbarhet. Ett sådant där exemplar som inte ville springa och därför såldes som ridhäst redan som fyraåring.
Idag är han nio år.
Som åttaåring debuterade han MSV dressyr med som bäst 59.78% och gick B-nivå western med skapliga resultat.

Inga problem med samlingen, snarast lite för pigg på samling och lite för ointresserad av att sträcka på sig.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

KL

Varför finns det inte en "nordsvensktravare" utan bara "kallblodstravare" ?

Mej veterligen är nordsvensken uppdelad i två "grenar" dels bruks och travare. Alltså borde det verkligen finnas nordsvensktravare ???

Sen förstår jag om det DESSUTOM finns kallblodstravare då du har den finska travaren och den norska.

Wikipedia
Den nordsvenska brukshästen är en hästras som utvecklats i Sverige ur gamla skandinaviska arbetshästar som utvecklades ur den primitiva Skogshästen. Nordsvensken är idag populär som ridhäst, körhäst och även fortfarande inom jordbruk eller skogsbruk och finns i två olika typer; den tyngre varianten, som kallas brukshäst, och en travhäst som numera ingår i begreppet kallblodig travare.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

KL

Varför finns det inte en "nordsvensktravare" utan bara "kallblodstravare" ?

Mej veterligen är nordsvensken uppdelad i två "grenar" dels bruks och travare. Alltså borde det verkligen finnas nordsvensktravare ???

Sen förstår jag om det DESSUTOM finns kallblodstravare då du har den finska travaren och den norska.

Wikipedia

De allra flesta kallblodstravare är av norsk härkomst (kallades förr Döletravare) eller en blandning av gamla svenska stammar (Nordsvenskar) och norska (samt en gnutta varmblodstravare då några "fuskare" slank igenom). Jag tror inte att det finns några rena "Nordsvenska travare" längre eftersom de var klart underlägsna de norska hästarna.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Nordsvenska brukshästar är ju fantastiskt härliga i temperamentet, av de jag träffat. Coola, lättlärda och positiva. Finns, precis som inom SWB både grövre hästar och lite "modernare" lättare hästar.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag slår också ett slag för kallblodstravaren. De kan vara lite hetsiga om de kommer direkt från banan. De är ofta otroligt känsliga. Jag personligen upplever hingstar/valacker mer känsliga och stona mer hårda men det är bara min erfarenhet av en handfull kallblod av samma möderne så det kan ha berott på stammen.
Min förra häst var arbetsvillig, känslig, lättlärd, lugn och sansad och enligt min partiska mening, vacker!

e223e6a0.jpg

685f5bff.jpg

a9dd5c85.jpg
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

KL

Varför finns det inte en "nordsvensktravare" utan bara "kallblodstravare" ?

Mej veterligen är nordsvensken uppdelad i två "grenar" dels bruks och travare. Alltså borde det verkligen finnas nordsvensktravare ???

Sen förstår jag om det DESSUTOM finns kallblodstravare då du har den finska travaren och den norska.

Wikipedia

Stamboken delades 1964 och de är inte samma ras längre. De har dock samma ursprung. Kallblodstravaren omfattar egentligen hästar av travartyp med ursprunget hos antingen nordsvensk, finnhäst eller dölehäst, eller snarare längre tillbaks kommer dom alla från "lanthästen". Men det är stor skillnad på en häst som ska dra en släde snabbt över isen, och en som ska kunna dra tunga skogslass.

Wikipedia är inte alltid en bra källa.

Men den här sidan tycker jag dock är en bra sida om kallblodsraser i Skandinavien. Dom har med Nordsvensk, Kallblodstravare, Finnhäst och Dölehäst:
http://www.nordisktkallblod.se/hasten/kallblodstravaren.htm
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Då röstar jag fortf på kallblodstravare eller nordsvensk bruks :)

Tycker dem båda är ganska snarlika och brukar tänka att kallblodstravaren är lite sportigare men kan kräva lite mer jobb eftersom att den ändå är tilltänkt som travhäst och nordsvensken är en bra allroundhäst även fast den är lite grövre

På vilket sätt är de snarlika?
Fyra ben, man och svans, huvud;)?

Nej, det är allt väldigt olika raser.

Som tidigare skrivits: stamböckerna har varit åtskilda under lång tid.
Det finns en stor individvariation inom båda raser, förstås, precis som det finns haflinger som ser väldigt olika ut...

Och jo, kallblodstravarna kan ha väldigt hög ridbarhet.
Jag tror att Bent Branderup har sagt att han inte förstår varför svenskarna importerar en massa mediokra PRE-hästar när vi har kallblodstravarna.

En travtränare jag är ytligt bekant med, vars kbl-travare just nu står hos mig för ridträning, har berättat (som kuriosa) att tyskarna tydligen har börjat importera kbl-travare som ridhästar. Hur sant det är, vet jag förstås inte.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

HÄR finns dressyrbilder på finnhästar. Jag tycker det finns många som ser riktigt trevliga ut.

Å andra sidan så är det nog avsevärt mycket billigare om man hittar en kallblodstravare med bra förutsättningar här i Sverige än om man köper en finnhäst av ridtyp i Finland...
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Fast just idag är dem ganska lika tycker jag även om de har vissa skillnader, men i det ts söker så anser jag att dem båda kan uppfylla kriterierna och är relativt lika faktiskt

Bruksnordisen börjar bli nättare och nättare tex och är inte alls lika som förut och får därmed lite mer anpassade användningsområden än förr när de flesta bara passade sig för att dra saker..Båda kan för mig ha väldigt hög ridbarhet och är bra allroundhästar på lätt, till medel nivå.

Själv hade jag föredragit bruksnordisen faktiskt om jag skulle välja då jag inte hade velat ha det som travegenskaperna kan ge då jag vet att det kan innebära en del extra jobb för att få ut ridbarhet i hästen. De är ganska lika utseendemässigt men sen beror det på vad man söker i egenskaper/sannolikheter för det man letar
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Kika på hästannonser. Jodå, det finns några stycken haflinger som ligger strax över 150 cm, men majoriteten är absolut d-ponnier (fanns till och med någon c-ponny när jag tittade).
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Kanske är mer vanligt, men fortfarande så kan jag inte se att de tillhör ponnyraser som sådan
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Då vill jag nog också rösta på en bruksnordis!

Även de mindre modellerna bär upp sin ryttare bra, min är bara 153-154 cm hög o min man (187 cm hög) kan rida honom utan att det ser konstigt ut.

Får man en sådan med sig om man jobbar med dem rätt så finns det ingen bättre vän.
En som däremot har tagit över kommandot är inte rolig. Den går på som en ångvält (oftast) o gör precis som den vill.

Min började med sånt trams, tillslut tyckte han att han skulle bestämma när jag fick hämta honom i hagen o vem som skulle gå först eller sist o liknande.
Det var inget skoj så det fick vi plockat av honom. Helt plötsligt blev han en helt annan häst att rida. Lugn o trygg med glädje i allt arbete man ber honom om.

Det jag tycker att man ska tänka när man köper en nordis är att det är INTE på långa vägar likt ett halvblod eller fullblod! Det är stor skillnad på dem. Det är ett helt annat tänk och ridsätt. Deras skalle är mycket skarpare och många gånger går de mer på vilja än styrka. Vilket jag ser som positivt eftersom de arbetar för en med glädje i ur o skur bara de är med på "din" sida.

Som många andra har sagt också, du ska nog leta efter en individ inte efter en hel ras men då tycker jag ändå att bruksnordisarna borde stå högt på listan!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Fast jag vet inte, kallblodstravaren som jag var medryttare på är med mina glasögon (har ridit på ridskola med enbart nordisar i flera år) var extremt olik från bruksnordisarna. Det är ju ingen som påstår att en PRE och en nordsvensk är väldigt lika. Däremot tycker jag att kallblodstravare och PRE kan vara väldigt snarlika (kanske inte kopior utseendemässigt, men själva känslan). Kallblodstravaren känns inte så jättekallblodig...

Både i utseende (helt annorlunda byggd, mer högställd, väldigt lite hovskägg) och ridbarhet (bruksnordisarna rör sig liksom mer markbundet och med lägre huvudställning, hade lättare för att lägga sig tungt på handen), kallblodstravaren var mycket mer gymnastisk, mycket mer energi...

Även om jag ridit väldigt pigga bruksnordisar så har jag aldrig ridit en som blir så pigg att den "piaffar" av det. Men kallblodstravaren var extremt atletisk och ja... helt annorlunda :D. Och just det! En del av dom kan tölta :P!

Jag är väldigt nöjd med min bruksnordis för jag behöver inte ha så mycket mer just nu, men nästa häst blir nog en kallblodstravare :P.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 061
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu vet jag inte alls hur läget ligger. Det är svajigt. Jag vet inte vad jag vill. Och jag vet inte hur jag ska undvika det jag inte...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp