Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den nordsvenska brukshästen är en hästras som utvecklats i Sverige ur gamla skandinaviska arbetshästar som utvecklades ur den primitiva Skogshästen. Nordsvensken är idag populär som ridhäst, körhäst och även fortfarande inom jordbruk eller skogsbruk och finns i två olika typer; den tyngre varianten, som kallas brukshäst, och en travhäst som numera ingår i begreppet kallblodig travare.
KL
Varför finns det inte en "nordsvensktravare" utan bara "kallblodstravare" ?
Mej veterligen är nordsvensken uppdelad i två "grenar" dels bruks och travare. Alltså borde det verkligen finnas nordsvensktravare ???
Sen förstår jag om det DESSUTOM finns kallblodstravare då du har den finska travaren och den norska.
Wikipedia
KL
Varför finns det inte en "nordsvensktravare" utan bara "kallblodstravare" ?
Mej veterligen är nordsvensken uppdelad i två "grenar" dels bruks och travare. Alltså borde det verkligen finnas nordsvensktravare ???
Sen förstår jag om det DESSUTOM finns kallblodstravare då du har den finska travaren och den norska.
Wikipedia
Då röstar jag fortf på kallblodstravare eller nordsvensk bruks
Tycker dem båda är ganska snarlika och brukar tänka att kallblodstravaren är lite sportigare men kan kräva lite mer jobb eftersom att den ändå är tilltänkt som travhäst och nordsvensken är en bra allroundhäst även fast den är lite grövre