Vilket kallblod ska man ha?

Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Kl
Nu har jag även hittat en underbar treårig haflinger. Dock är den bara 145 cm hög och jag är lång och inte helt lätt tyvärr. :(
Men den är SÅÅÅÅ fin!!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

*kl*

Alla kallblod stämmer in på din beskrivning. Sen gäller det ju att hitta rätt individ.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Oh ja de är jättefina att rida på.
De avlades fram för ridning.
De skulle bära de tunga riddarna med rustning på.

Nä. Riddarna med rutning red hästar som i det närmsta såg ut som PRE. Men jag håller med om att ardenner har hög ridbarhet!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag är ju 174 cm lång och som sagt några kg för mycket så haflingern är väl ute ur leken. Fina är de iaf!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Fast de är väl för det mesta viktbärande? Och jag tror att de kan bära ganska långa ryttare.
Jag känner en tjej som är ungefär lika lång som du, och hon är kraftigt byggd. Hon har en fjordhäst på 145 cm och tillsammans utgör de ett trevligt ekipage.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Provrid!

Hästar som är lite bredare över bröstkorgen sväljer mycket längd.

Jag ser ungefär lika lång ut på min fd welsh cob 143cm som på min connemara på 153.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag håller med!

I många fall är vi alldeles för fjantiga när det kommer till det och man behöver inte alltid stirra sig blind på längd ffa.

Är man 170cm själv så måste man inte ha en häst på 1.80

Många hästar är dessutom mycket viktbärande och det avgörande är nästan hur hästen är byggd och om man kan lyckas rida i balans tillsammans
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Nästa helg ska jag åka och titta på ett svart nordsvenskt sto. Verkar superfin. :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Roligt!

Kan tillägga att det är guld att vara lång på mindre hästar, man når ju! Jag är 173, och föredrar hästar runt 150-155, helt lagom. Visst kan jag rida större, men det finns ingen vinst med det.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Det skulle kunna vara egentligen vilket kallblod som helst, men att du hittar en individ som stämmer in på kriterierna. Min bruksnordis har inte ett lugnt temperament, medan många andra är som filbunkar.

Kallblodstravare tycker jag stämmer in bra på alla punkter, men temperamentsmässigt måste du ju hitta rätt individ. Jag har själv träffat på få hästar över lag som inte har förutsättningarna för samling, det är en träningssak. Kallblodstravare brukar bli jättefina ridhästar med rätt ryttare, jag gillar travare över lag och ser inget problem alls i att arbeta dem i samlad form. Vill du ha en lite kortare och kompaktare kbl.travare, titta på norsk stam. De svenska är ofta tunna och långa i ryggen. Men det finns såklart fina exemplar här också.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Spännande! Hoppas du tycker om den. En del bruksnordisar är tunga, så det som isf kan ramla bort på listan är hoppning 90-100 cm. Min bruks skulle inte kunna hoppa det, men andra kan. Så det kan du ju titta på, att hon inte är för tung/grov för såna höjder.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag hoppar egentligen inte längre så om den kan hoppa eller inte har inte så stor betydelse. :)

Jag har även hittat en kallblodstravare som är jättefin!! Men jag är rädd att den är för liten då den ju inte alls är så grov som en bruks. Han ser ut som ett halvblod i kroppen. Jag vill ju egentligen ha mer massa. Men så fin den är i kroppen!!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Prova båda! Det är bra att ha ngt att jämföra med och det skadar ju inte att prova en häst som är lite nättare så du får en bild av vad du vill ha och inte. Den kanske passar dig bättre än du tror. Eller så gör den det inte och då vet du det. :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Hur hästarna än känns vill jag bara säga att döm inte ut rasen om individen inte passar just dig. Jag provred en del kallblod när jag letade häst sist (ville också ha just ett kallblod med god redbarhet) och det är stor skillnad på olika individer. Ett bruksskick jag red var suuuuperseg och okänslig, trots att hon var westernridning och man tycker att hon borde vara känslig. Medan min bruks var yber-pigg och känslig. Nervig dock och det var ju inte stoet. ;) Så man kan stöta på lite av varje inom en och samma ras.

Okej, såg ditt inlägg om travaren. Då var den inte rätt för dig. ;) prova en annan!
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Hovar kan dock vara ett problem enl min hovslagare på ardenner..eftersom att de är tunga hästar finns det många som inte varit spec bra uppfostrade att bra hovslagare vägrat ta sig an dem och de blir ofta verkade av klåpare..jag tycker själv att de flesta ardennerhovar ser förjäkliga ut när man tittar på annonser, så man bör titta noga på hovarna hur de ser ut så att man inte skaffar sig problem och att man kan veta med sig innan att det finns en bra hovis i sin närhet som tar på sig tung häst att sko

Viktigt om ardenner är att man verkligen ska lägga ner pengarpå att röntga hovar och allra helst sätta sig in i hästens stamtavla och se över hur det ligger till med andelen hovbroskförbening, tyvärr ett jättevanligt stort problem inom rasen :cautious:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 061
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu vet jag inte alls hur läget ligger. Det är svajigt. Jag vet inte vad jag vill. Och jag vet inte hur jag ska undvika det jag inte...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp