Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skriver att ditt drivna jag säger att du hellre väljer en bra lön istället för trevliga fikapauser och att du är väldigt social, så låt säga då att du absolut inte kan vara social, i ditt arbete har du varken stöd av någon högre chef eller kollegor utan arbetsplatsen är mer eller mindre en dalig pina utan några som helst höjdpunkter, höjdpunkten är att gå hem från jobbet. Hade det varit värt den höga lönen? Hur länge hade du stått ut?
Låt mig förtydliga, frågeställningen blir inte lika intressant då.
Givetvis vill nog alla trivas bra på jobbet och ha en bra lön, men inte alltid det fungerar i praktiken.
Ja alltså allt beror ju på lönen. Är det skillnad på några tusen bara tex att jag kan spara 6000kr istället för 3000kr så visst hade jag väl velat ha det roliga jobbet.
Men att få ut 18 eller få ut 35 är en jäkla skillnad och självklart får jag hellre ut 35 på ett tråkigt jobb än 18 rent krasst.
Och stått ut hade jag gjort genom att jobbet är jobbet och med tanke på 17 tusen (i detta scenariot) extra i kassan hade det inte varit svårt att ha en såpass härlig fritid och semester att /mån-fre 8-17/ blir uthärdligt.
Har nyss bytt jobb; från ett högavlönat chefsjobb, trivdes inte med rollen som chef och trivdes inte med den högsta ledningen (=politiker i en kommun). Hade en lön på ca 52000 kr/månad.Låt säga att du har två val, du kan välja ett jobb du trivs riktigt bra med, men där tjänar du dåligt, eller så kan du jobba på en arbetsplats du inte trivs med, men där du tjänar riktigt bra.
Du klarar dig med skitlönen men du blir absolut inte rik på den.
Du överlever på skitjobbet, men vantrivs, men du kan lägga undan mycket i sparande.
Vad skulle du välja, och varför?
35000 kr ut är väl ändå ett väldigt välbetalt jobb?Alltså håller delvis med, men hade inte pallat i längden! 35 ut är inte speciellt mycket heller. Hade du pallat år ut och år in heltid på ett jobb du misstrivdes med? Det är ju ändå en stor del av livet som går åt om du jobbar heltid och är på plats på jobbet 8-17. Låt säga 60 lax ut i månaden, då hade jag nog stått ut iaf ett par månader längremen inte i flera år!
35000 kr ut är väl ändå ett väldigt välbetalt jobb?
Dock kanske inte tillräckligt för att kompensera för vantrivsel, är det så du menar?
Allt är relativt, men jag tycker nog att bruttolöner á 50000 och över är riktigt bra. Om man jämför med andras löner och vad genomsnittslönen ligger på (32800 kr 2016 enligt SCB). http://www.scb.se/hitta-statistik/s...obb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/Ja alltså klart det är bra, men "riktigt välbetalt"? Då tänker jag ut 50-60 lax.
För 35 ut hade jag nog inte pallat misstrivas varje dag. För det dubbla, ja under en begränsad tid om jag hade ett mål att göra ngt speciellt för pengarna jag la undan!
Lönen är ju viktig, men det viktigaste är ju att trivas på jobbet tänker jag! Om man inte gör det så krävs ganska mkt cash för att det ska kännas värt, iaf för mig!
Om det varit bra betalt hade jag gärna jobbat inom äldrevården!
Jobb där man får ut 60' i månaden tror jag generellt är intressanta jobb. Jobb som man har studerat och/eller arbetat länge för att få. Därmed inte sagt att de inte är slitsamma, arbetstiden är nog inte begränsad till 8-17.Alltså håller delvis med, men hade inte pallat i längden! 35 ut är inte speciellt mycket heller. Hade du pallat år ut och år in heltid på ett jobb du misstrivdes med? Det är ju ändå en stor del av livet som går åt om du jobbar heltid och är på plats på jobbet 8-17. Låt säga 60 lax ut i månaden, då hade jag nog stått ut iaf ett par månader längremen inte i flera år!
Det blir ingen fritid det blir bara ett konstant dåligt mående som resulterar i energilöshet och depressionIngen här som är redo att vantrivas 8 timmar om dagen för en bra lön att lägga på hobby, fritid och semester?
jag har varit i det läget å höll på att gå under, aldrig att jag sätter mig i samma situation igen.Ingen här som är redo att vantrivas 8 timmar om dagen för en bra lön att lägga på hobby, fritid och semester?
Alltså håller delvis med, men hade inte pallat i längden! 35 ut är inte speciellt mycket heller. Hade du pallat år ut och år in heltid på ett jobb du misstrivdes med? Det är ju ändå en stor del av livet som går åt om du jobbar heltid och är på plats på jobbet 8-17. Låt säga 60 lax ut i månaden, då hade jag nog stått ut iaf ett par månader längremen inte i flera år!
Så långt från en politikerlön är det inte. En riksdagsman tjänar knappt 65000 och då får man ut cirka 40' (+ - några tusen, beroende på kommunalskatt). Kommunalråd i mindre kommuner har lägre lön än så.Nä alltså det är väl en bra lön men extremt välbetalt är det ju inte, det är ju inte på en politikers nivå eller liknande