Vilket eksemtäcke!

gejsa

Trådstartare
Jag har ju en 5 årig islänning som fick eksem när han var 1 år gammal. Har inte behövt använda eksemtäcke än eftersom jag har ett bra medel som jag använder.

Men nu funderar jag på att köpa ett. Skulle vara skönt om han kan vara ute lika länge som dom andra hästarna på kvällen.

Vilket är det mest hållbara. Vad kostar det? Någon som kan länka och ge mig lite förslag?

Sv: Vilket eksemtäcke!

Puttar upp! Finns det ingen som vet vilket eksemtäcke som är det mest prisvärda?

Boett är super! Det finns nog inget bättre än det...fast det kostar ju en del. Tror det nya ligger på ca 2000kr. Men det är det verkligen värt!!

Ärligt talat så kollade jag aldrig om det fanns en tråd. Ska göra det. För jag behöver veta det nu. Ska beställa något i veckan.

Nu har jag letat efter trådar och jag hittar inga som handlar om vilka täcken som är bra. Det står bara om Boetts och Hööks.

Det borde väl finnas fler som säljer just eksemtäcken?

Måste bara tillägga också :) Ifall du har en häst med många busiga kompisar i hagen, så kommer förmodligen ditt exsem täcke att vara i molekyler till slut :crazy: Så blev mitt. Så ifall du inte vill slänga bort för mycket pengar så köp en billigare variant :)

Fast det är kanske bättre o köpa ett lite dyrare som håller bättre än ett billigare som kanske går sönder lättare? Har hört att hööks ska vara helt ok för det priset annars...
Sverigetäcket finns ju oxå, men har inte hört nåt bra om det än. Inte om Lillhästens heller, men det finns säkert dom som tycker dom funkar bra med! :)

Det börjar luta åt att jag åker och köper på Hööks. Har ju bara hört gott om det än så länge. Har inte så långt att åka heller.

Men det här på rusta då? http://www.rusta.se/product.asp?pro...CKE&kategori=H%E4st+Djur%2FHusdjur&p=75601172

Ser ju ut som ett eksemtäcke. Är väl ett insekstäcke. Men vad är skillnaden?
Billigt är det ju så man kan köpa fler denna säsong. Vilket jag antar att jag måste få göra ändå.

Fast det är kanske bättre o köpa ett lite dyrare som håller bättre än ett billigare som kanske går sönder lättare? Har hört att hööks ska vara helt ok för det priset annars...
Sverigetäcket finns ju oxå, men har inte hört nåt bra om det än. Inte om Lillhästens heller, men det finns säkert dom som tycker dom funkar bra med! :)

Jadu... Mitt ifrån Hööks med ju molekyler i somras så för 1000kr får man alltså också molekyler :( Men kanske Boetts håller bättre?! Kostar ju dock 2000kr.

Frågade om exsemtäcket Sverigetäcket, fick bara som svar av alla att det inte var bra alls!

Det börjar luta åt att jag åker och köper på Hööks. Har ju bara hört gott om det än så länge. Har inte så långt att åka heller.

Men det här på rusta då? http://www.rusta.se/product.asp?pro...CKE&kategori=H%E4st+Djur%2FHusdjur&p=75601172

Ser ju ut som ett eksemtäcke. Är väl ett insekstäcke. Men vad är skillnaden?
Billigt är det ju så man kan köpa fler denna säsong. Vilket jag antar att jag måste få göra ändå.

Åk till Rusta och känn på täcket så kommer du nog inte vilja köpa ett sådant. Billigt, javisst, men materialet blir nog väldigt varmt och klibbigt för hästen på sommaren tror jag :( Är liksom tjockt lite som skumgummi i känslan. Var där och tittade på det och blev inget sånt täcker för mig i alla fall, men priset det lockades man ju av :d

Ja, man vill ju gärna hästen ska kunna "andas" med täcket på oxå. ;) Och att det ska torka fort, osv...Köper man ett sånt på tex Rusta får man nog räkna med att hästen kommer bli varm och tycka det kanske till och med är obehagligt med täcket. Fick igår höra att Sharpman ska ha nåt nytt täcke liknande boett fast för 1000kr (fast utan märke) men vet inte om det är bra eller inte och hur det är än, nån som vet?

Ja, man vill ju gärna hästen ska kunna "andas" med täcket på oxå. ;) Och att det ska torka fort, osv...Köper man ett sånt på tex Rusta får man nog räkna med att hästen kommer bli varm och tycka det kanske till och med är obehagligt med täcket. Fick igår höra att Sharpman ska ha nåt nytt täcke liknande boett fast för 1000kr (fast utan märke) men vet inte om det är bra eller inte och hur det är än, nån som vet?

Ja, men precis. Materialet var inte alls bra tycker jag. Skulle aldrig lägga på min häst det en varm sommardag! Ja, inte ens nu skulle jag använda det. Det andas inte, vad det än står om det i beskrivningen, så känner man på det vill man inte ha det :)

Ja, det är ju ofta så. Att köpa billigt är att köpa dyrt. :smirk:

Ville bara höra med er om täcket. Men jag förstår att det inte är bra kvalité.

Ja, det är ju ofta så. Att köpa billigt är att köpa dyrt. :smirk:

Ville bara höra med er om täcket. Men jag förstår att det inte är bra kvalité.

Kvaliten kan ju vara bra, men inte materialet :) Håller säkert ganska bra, men det blir nog inte skönt för hästen att ha på sig

Boett och Hööks.
Svea avråder jag bestämt för, Lillhästens har jag haft men det var på den tiden dåligt. Om det är bättre nu så är det ju bra.

Köp gärna 2, man måste byta o tvätta o laga.

Ja, det blir ett Hööks. Men jag tror jag börjar med ett först. Han har ju inte så svår eksem så han kan ju vara utan det ett dygn medans det torkar.

Ev köper jag ett beg boett. En som kontaktat mig per mejl här. Beror på vad det kostar förstås.

Det blir bra. Tvätta gärna i enbart såpa, raps-såpa. Håller täcket mjukt och utan den där statistiken det blir. Månag hästar klarar inet tvättmedel o sköljmedel.

Beg Boett vore bra få hem, mina är i trasor vid det här laget (täckesätande unghäst ;-) )

Har varit och köpt ett täcke på Hööks nu i dag. Får väl sätta på det när det är fint väder. För när det är regnigt och blåsigt är väl inte knotten framme? Eller ska dom ha det på sig oavsett väder?

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 631
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 683
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka