Vilket eksemtäcke!

Sv: Vilket eksemtäcke!

Har varit och köpt ett täcke på Hööks nu i dag. Får väl sätta på det när det är fint väder. För när det är regnigt och blåsigt är väl inte knotten framme? Eller ska dom ha det på sig oavsett väder?

Blåser det brukar insekterna inte infinna sig. Så då gör du som du vill med täcket :)

Jag chansar aldrig på vädret. Jag har alltid på täckena oavsett väder. Efter regnet så kommer knotten direkt. Om jag är hemma och det blåser mycket kan jag ta av täcket nå´n timma mitt på dagen, men sen åker de på igen. Har en häst med eksem (visserligen så syns det knappt) och en eksemfri (ännu:angel: ) och de har båda täcken på. Den eksemfria går med täcke i förebyggande syfte. Kom från Island -04.
T ex var det regnit hela dagen här igår. De gick med täcke på och när jag kom hem från jobbet blev det uppehåll och miljarders med knott. :mad: Jag är tacksam att jag är konsekvent. Skulle aldrig våga låta dom gå utan om jag inte är hemma.

Jag hade tänkt sätta på täcket i dag när hovslagaren varit här. Men när jag hade släppt ut hästarna så ringde han återbud. Så jag får väl sätta på täcket till lunchen då. Sprutar ni på något på täcket så att inte dom andra hästarna ska bita på det? Har nämligen en i hagen som gör det.

Det är olika var man bor. Jag bor öppet o blåsigt och har inet så jättemycket knott när vädret är på "den sidan" men jag har alltid täcke ändå. Dock har hästen grav eksem - så jag ÄR noga med honom.

Kanske kan du ha ett Domani insektstäcke som byte? Det är billigt och bra men täcker inte magen helt, man kan dra ihop det med spännena nästan så det täcker magen. har ett som extratäcke ifall. Köpte mitt via: www.lillhastenistav.se

Jag har haft på tabasco och sånt jag köpt från från Granngården för att förhindra täckesbitning men..... Hoppas han växer ifårn det nå´n gång.....Hrm. Det är lite jobbigt, man får väl spreja på i stort varje dag och nästan överallt.

Var till Granngården i går och dom hade Domani eksemtäcke som verkade mycket prisvärda 798kr tror jag att dom kostade, ska nog köpa ett sådant som extra täcke, när jag tar in Boett täcket för tvätt och lagning- för sönder det går alla täcken...
Detta Domani täcke såg inte ut som täckena på lillhastenistav.. Täcket var mörkbrunt och och hade en magplatta med, osäker på om man drog det över huvudet eller knäppte under halsen.Känndes som ett prisvärt täcke.

Är rädd för att om jag inte täcker magen så börjar väl knotten bita där med. Har sett en häst som haft eksem över hela magen under. Man kunde inte sätta på en sadel på den stackaren ens av alla såren. Min har ju inte börjat klia sig mer än på man, svans och i huvudet. Är rädd för att knotten då går på honom på någon annan kroppsdel. Så det är nog bäst att täcka magen med. Tror du inte det?

Bättre täcka för mycket än för lite så länge du är osäker. Sen när du vet kan du avgöra hur du ska göra.

Är rädd för att om jag inte täcker magen så börjar väl knotten bita där med. Har sett en häst som haft eksem över hela magen under. Man kunde inte sätta på en sadel på den stackaren ens av alla såren. Min har ju inte börjat klia sig mer än på man, svans och i huvudet. Är rädd för att knotten då går på honom på någon annan kroppsdel. Så det är nog bäst att täcka magen med. Tror du inte det?

Jag tycker att du ska täcka magen, för det brukar vara rätt mycket problem med just magen. Flugorna gillar att sitta där under, dom otäcka små krypen :smirk:

Kliar han, men då är det bäst du täckar ordentligt. Köp i så fall ett till med maglapp än han får gå utan i så fall. Snutt har grav eksem men han kliar inte än. Jag bor ju så pass öppet, jag bor bra för den hästen sommartid (även om de är skit på vintern, vi fryser häcken av oss ;) )

Var till Granngården i går och dom hade Domani eksemtäcke som verkade mycket prisvärda 798kr tror jag att dom kostade, ska nog köpa ett sådant som extra täcke, när jag tar in Boett täcket för tvätt och lagning- för sönder det går alla täcken...
Detta Domani täcke såg inte ut som täckena på lillhastenistav.. Täcket var mörkbrunt och och hade en magplatta med, osäker på om man drog det över huvudet eller knäppte under halsen.Känndes som ett prisvärt täcke.

Måste kolla i så fall!

Dock lutar det åt Boett nu, ny huva och ett nytt täcke. Nuvarande huvor och täcken ser ärligt talat ut som lappar som sytts ihop i olika former :crazy: Hoppas de kommer till SM med kanske lite extrapris :d

Det var ju så att jag skulle få köpa två beg boettäcken men dom är ju utan maglapp. Är det dumt att köpa dom då eller?

Jag har täcken både med och utan maglapp. Upplever att det är två perioder som är jobbigast för exemhästarna - först när de första insekterna kommer samt sedan i augusti när det kommer svidknott. Under dessa perioder använder jag täcke med maglapp. Där emellan brukar det däremot vara en ganska lång period då hästarna inte alls är lika besvärade av insekterna - varför jag passar på att "lufta" dem med täcke utan maglapp.

En kompis har börjat göra på samma sätt - eftersom hennes valack av någon anledning alltid lyckas pissa i sin maglapp... Inte så fräscht direkt!!! :crazy:

Sitter inte maglappen lite för långt bak på hästen då eller rent av över skapet? Inte kul om hästen kissar i den. :rofl:
Men svidknott finns väl hela sommaren?

Man är ju rädd att man ska få mer eksem och då på magen om den inte skyddas. För hästen tål ju inte svidknott iaf.

Sitter inte maglappen lite för långt bak på hästen då eller rent av över skapet? Inte kul om hästen kissar i den. :rofl:
Men svidknott finns väl hela sommaren?

Man är ju rädd att man ska få mer eksem och då på magen om den inte skyddas. För hästen tål ju inte svidknott iaf.

På något vis kissar han väldig mycket framåt, istället för nedåt, och då kissar han på maglappen... :crazy:

Svidknotten kommer i augusti. I alla fall har det varit så på alla ställen jag bott, men det finns vanliga knott tidigare på sommaren.

Jag har haft utan maglapp i början när Snutt var 3-4 år men det gick inte, veterinären som forskar om eksem sade han blir så mkt biten på magen så han måste ha maglapp.

Snutt har aldrig kissat i maglappen på Boett el Hööks täcke. Och han har ju haft dem på sej i så många år nu, Snutt är 12 år gammal.

Knotten kom för nån vecka sedan och nu är det rel lugnt. De kommer i slutet av juni igen och nån vecka framåt, sedan är det lugnt till slutet av aug och sept. Knotten svärmar i vissa perioder. Lär mej genom att se hur hästen reagerar. Det finns ju knott hela sommaren/hösten, men de svärmar mer vissa tider och man ser hur det är där man bor.

Ja, min häst började att klia sig för ca 8-9 dagar sedan. Så då kom dom antagligen hit med. Hux flux så hade han kliat ett litet sår på svansen. Jag har ju annars ett medel som jag sätter på morgon och kväll men hann inte sätta på det på kvällen då.
I kväll när jag tog in honom så svärmade det av små jäkla knott över hästarna. Skönt att knotten inte kommer in i stallet iaf.

Men han kliade sig mitt på dagen fast han har haft täcke i två dagar. Men på kvällen såg han relativt lugn ut när vi släppte in vid 21tiden.

Men jag har redan fått laga spännet där man sätter fast huvan på ryggen. Min andra häst hade självklart bitit just där. Men jag sydde för hand när han hade täcket på sig. :rofl:

Håller med dig. När man inte är van att se han i täcket så ser han ut som om han kom från en annan planet. Och min andra häst trodde att jag hade bytit ut honom när jag skulle släppa in honom för första gången med täcket på. Han blåste upp sig och kom travande. :rofl:

Håller med dig. När man inte är van att se han i täcket så ser han ut som om han kom från en annan planet. Och min andra häst trodde att jag hade bytit ut honom när jag skulle släppa in honom för första gången med täcket på. Han blåste upp sig och kom travande. :rofl:

Vanligt fenomen! Täcket utan maglapp fick jag så på hela sidor på för det satt inte stilla på min häst.

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 270
Senast: Shpongle
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 631
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka