Vilket bett?

G

GALOPP

Vad använder du för bett när du rider med träns?
Varför använder du det bettet? Vad är det som gör det bra på just din häst?

Sv: Vilket bett?

Vad använder du för bett när du rider med träns? Ett tredelat bett ibland ett rakt jaktkander vid hoppning lr uteritt ibland även ett tvådelat swett iron bett stavas?:crazy:.
Varför använder du det bettet? tredelat mest eftersom hon helt enkelt älskar det bettet,kandaret eftersom hon ibland blir väldigt pigg och het i hoppnigen, jakkandaret vid uteritt bara när jag rider ut med flera då hon blir för stark på det tredelade. Swett iron tvådelade ibland för varioan. Vad är det som gör det bra på just din häst. Ja du hon tris på det betten jag har=)

Sprenger KK Ultra. Hade det på min förra häst och hon gillade det bettet mycket. Blev mycket glad då min nuvarande häst gått på exakt samma bett hos sin tidigare ägare - så hon fick ett nytt sådant hos mig. Väldigt många hästar i vårt stall går bra just på det tredelade bettet. Dyrt, men väl värt sina 800:- ;):banana:

Vad använder du för bett när du rider med träns? Jag använder ett rakt Apple Mouth-bett.
Varför använder du det bettet? För att hon inte funkar med ett hårt metallbett, hon behöver ett mjukt!
Vad är det som gör det bra på just din häst?Typ samma svar som på förra. Det går att rida henne och hon ruskar inte och tar tag i bettet, hon "suger" på de!

Min går på ett vanligt två delat bett, hon tycker om det helt enkelt.

Sen så har hon ett magic pessoa bett, två delat som hon också tycker om, men som jag inte använder just nu.

rider oftast med tredelat sprenger bett, ett kk ultra 14 mm. han går bra på det, tar mer stöd än på vanligt bett.

men varvar med vanligt tredelat, tredelat med fasta ringar och rakt syntet (nova).

Just nu rider jag med vanligt 3 delat metallbett. Rider även med 3 delat syntetbett (äppel bett).

Vad använder du för bett när du rider med träns? Tredelat muffbett i mässing eller tvådelat rostfritt.
Varför använder du det bettet? Tja, det funkar...;)
Vad är det som gör det bra på just din häst?Hon har inte sagt rakt ut vad som är bra med dem, men eftersom hon är fin i munnen och lyssnar på de betten så använder jag dem.

helt vanligt tredelat, men kan lika gärna rida på tvådelat (och gör det ibland i perioder). hästen går bra på "vad som helst" bara han är i bjudning, och är lika katastrofal oavsett bett när han inte är i bjudning...
rider på dessa eftersom det är det han ska gå med på tävling (eller kandar)

Jag har ett tvådelat, som inte är massivt. Hon trivs bäst på det av de bett jag har så därför använder jag det.

Rider på ett vanligt massivt tredelat mässing, för att det fungerar och hästen trivs på det.

Senast ändrad:

Rider på ett lite smalare tredelat , hon har lite för mycket "skinn" (vet inte riktigt hur man ska beskriva det annars..) i munnen, så hon måste gå på ett smalare.. har letat runt hela sverige efter rätt bett som hon skulle kunna trivas med, slutade med att jag hittade det på Coop för 150 :- :rofl: , och hon älskar det .. Provat tvådelat, men hon gillar det inte överhuvudtaget, nu på det här bettet går hon riktigt bra igen, som innan jag behövde byta :)
- för mig är det bevisat att bettet betyder riktigt mycket för hästen.

jag har ett KK-sprenger tredelat vanligt. har inte provat något annat för det funkar aldeles utmärkt :)

Vad använder du för bett när du rider med träns? Oftast ett tredelat Sweet Iron
Varför använder du det bettet? Hade tidigare ett tredelat eggbett men han blev stark och ville inte jobba med det och så bytte jag till sweet ironbettet istället och han blev underbar! :love: Lyssnar mycket bättre nu.
Vad är det som gör det bra på just din häst? Ingen aning.. Ligger antagligen bra i munnen på honom och sedan kanske han gillar smaken :d

// Train

Vad använder du för bett när du rider med träns? äppelbett som är rakt men ändå "3delat" (vet inte hur jag ska förklara^^) och ett "vanligt" 3delat. båda med lösa ringar

Varför använder du det bettet? Vad är det som gör det bra på just din häst? äppelbettet för att vi skulle testa om han skötte sig bättre då, om han tänkte på smaken typ.. Men det gjorde han inte märkvärdigt iaf, men vi har det ändå :p Det andra funkar super på honom :) dessutom är det perfekt nu när det är kallt eftersom äppelbettet inte blir kallt o då slipper ju jag värma det ;D

Jag har ett vanligt tredelat bett.
Använder det för att det ligger bra i munnen på hästen och för att han verkar trivas på det.
Ingen anledning att rida runt på ngt bett som man ändå inte får ha på tävling..

För närvarande rider jag min på ett rakt bett med parerstänger och fast ringar. Hon fungerar bäst på det då hon inte kan bita sig fast samt att det ligger väldigt stilla.
Annars går hon på vanligt 3-delat, tänkte dock få arslet ur och köpa ett magic pessoa.

Vid uteritt och hoppning rakt pelhambett, kindkedjan fungerar väldigt bra på henne. Hon lyssnar mer på den än själva bettet.

jag rider på lite olika bett. när jag rider dressyr rider jag antingen med ett rakt eggbett eller ett tredelat eggbett. rider också på de betten i skogen men där har jag också ett gummipelham med delta. dessutom har jag ett dubbelringsbett mend et ska jag snart sälja för det funkar han inte bra på. har också bett med parerstänger, tyvärr apple mouth som han fick skav av direkt. tredelat pessoa, vanliga tredelade i olika material och tvådelade bett. men använder mest eggbetten och pelham nu pga munsår.

Jag använder ett smalt(10mm) tredelat med kort mittdel för det mesta, byter även med ett magicbit tvådelat pessoa, ett helt rakt bett och ett vanligt tvådelat(14mm).
Hästen kan ha vad som helst egentligen men trivs bäst på det smala tredelade eftersom det passar hans mun bäst pga den korta mittdelen plus att det är såpass lätt. Alla andra tredelade har alldeles för lång mittdel och passar inte alls min hästs mun.
Men som sagt man kan stoppa in vad som helst egentligen, han är tillfreds ändå, det är handen det hänger på i hans fall. Men börjar man gräva efter detaljer så märker man att det är det smala tredelade som är favoriten;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 481
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg