Varför är bettet så viktigt? För mig låter det mest som att det är av tradition. "För att vi alltid har gjort så här". Och inte för att man inte kan kommunicera med en häst på annat sätt.
Olika verktyg inverkar olika. Det är rätt få bettlösa alternativ som ger samma fördelar som vissa bett har. OBS, inte alla bett i alla hästmunnar!
Det handlar om att lättast möjligt lyckas trigga rätt muskelkedjor och nervreaktioner.
Det handlar inte bara om kraft, metall i känslig mun etc. Och inte heller om bara bett kontra bettlöst. Det handlar om vilka bett/bettlösa, hur de används och i vilket syfte på vilken individ.
Vill man inte jobba med kontakt i tygeln, inte vill formge hästen etc så finns bett och bettlösa alternativ som är mer lämpliga för sånt och som kanske inte är det som ger bäst och tydligast utslag i hästkroppen/hästen psyke.
På den tiden man stred i krig till häst så var det en helt annan ridning och med fler och andra mer avancerade hjälper än vad man nyttjar i Sverige idag. De hjälperna stridshästarna reds med gick man ifrån när man började strida med skjutvapen. Mycket för att man då inte hade tid att utbilda häst/ryttare så pass om de iaf skulle transporteras från punkt A till B och sedan skjuta ihjäl varann typ. Man behövde också byta ner sig i blod till hästar som tålde mer felridning etc. Så från Spanskt blod i så hög grad man kunde till stadigare halvblod.
Stång var inte enbart pga att man ville ha styrka då man stred till häst. Det var också för att man ville dra nytta av stångens effekt vid samlande arbete. Och stridshästarna ville man ha utbildade tom skolsprång. Då kunde man få ut halsen och dra nytta av det i samlingen. Man kunde också enklare rida enhändigt för att kunna hålla vapen i ena handen.
Jag jobbar med andra hjälper än normalt i Sverige(numer alltså.. det fanns ju även här för länge sen). Eftersom jag jobbat mycket med problemlösning och rehab har jag haft många hästar som folk har stora problem med. Jag har också tränare som gjort detsamma. Numer är jag lite mer påläst om tändernas betydelse för biomekaniken. Och med det också mer påläst om käken och dess effekt på nacken.
Jag fattar nu varför en hel del hästar jag jobbat med som andra gåt bet totalt på funkade med mig. Och varför de funkat med ena tränaren tex. Jag minns ju hur de såg ut och kändes även om jag då inte fattade vad jag såg och kände riktigt. För vi lösgör käken med bett. Vi ber hästarna slappna av i den och kan rent av be dem öppna den ngt, ngt. Ihop med att man formger hästen exakt för att skapa större utrymme och minimera tygeltryck i bettet. Det ger de hästar som har okorrigerade bettfel en lättnad i käkled/nacke.
Det blir oerhört mycket svårare att hantera sådana hästar bettlöst. Man kan inte hjälpa dem med just käken. Och då känns det i käkled, tunga och nacke. Blir det skit i nacken så kan det bli det i resten av kroppen med. Vissa bettlösa trycker ju tom ihop runt huvudet vid tygeltag alt måste spännas så att käken kan hindras för att ligga still.
Att ta dem för hand i träns/kapson och då också nyttja andra signaler än via bett/tyglar etc tycker jag är kanon vid inskolning för att sätta signaler och de muskel- och nerv-responser man vill ha.
Tänker man på riddare förr i tiden kan man ju misstänka att tandvården för häst var rätt kass då. Men i böcker finns det tydligt beskrivet hur man lär hästen bli lösgjord i käken tex. Och hur man formger dem för att bli balanserade och lösgjorda så att de funkar med bettet.
Jag tycker man bör läsa på rejält om de verktyg man använder och vad ens hjälper startar för saker i hästens kropp.
Jag tror det vore oerhört gynnsamt för folk att kraftigt se över hjälperna man jobbar med, särskilt i det här landet som på något märkligt vis tappat mycket mer kunskap om vissa saker än tex tom DK som inte är långt bort.