Läs om mitt inlägg. Jag skrev om de hästar jag mött genom åren. Och jag skrev ”om de inte har skador etc”. Med etc tänkte jag att jag täckte in ev missbildningar/fysiska stora avvikelser.
Det blir ju lite som att man ska hojta om att ”jo, sadlar är farliga” om någon säger att sadlar inte är det på hästar som inte är skadade etc.
Sen har jag jobbat med hästar med skador/defekter/stora avvikelser i munnen. Då kan jag ha jobbat bettlöst och lära in korrekt hållning etc med även tryck mot kroppen på olika vis. Klart man får individanpassa.
Eftersom jag jobbar med andra hjälper, som inte påverkar munnen så mkt/inte skapar tygeltryck lika mycket som kan bli i vanlig TR-ridning så brukar även många med avvikelser kunna gå på bett och trivas på det. Men med sådana individer får det så klart ta tid och kräver som sagt fler och andra signaler och avsutten inlärning för hand. Ibland bettlöst först för att sätta respons på hjälper utan att riskera obehag.
Med rutin och känsla lär man sig se/känna hyfsat väl vad som är obehag och felskolning. Obehaget kan ju mycket väl finnas där även om hästen är kollad både i mun och kropp och anses UA. Och då kan man behöva lyssna på hästen och leta vidare.
Men det finns en uppsjö folk som försöker ersätta skolning med bett, bettlöst, inspänningar etc.