För att många vill ha mer kontakt än jag gissar att du vill ha. Och jag för den delen.
Hade nyligen prat om det med yrkesverksam inom ridning sedan flera år som tyckte 3 kg i varje hand är lagom. När jag sa att det ju är en plåtbit i någons mun, gällde bett, så svarar hen att ”ja, men de väger ju 600 kg”.
Som om munnen blir mindre känslig ju tyngre man blir.
Det är inte direkt den första. Sen är det så klart inte så illa för alla. Men generellt rider rätt många med mer än sträckt tygel och vill ha ett fysiskt stöd lite grann.
Har man arab kan det ibland bli så att man får lära sig av med det. Kanske du känner igen?
Även om man nu gjort om sidepulls lite sen de första kom till Sverige, western-varianterna, så är vissa sidepull inte så stabila i konstruktionen vad gäller sitta still utan att man behöver dra åt dem en del mer än jag vill.
Kapson med fast, brett, platt nosjärn kan ligga mer still trots mkt mindre spänt. Och fördela trycket bättre etc. Plus att man får direktkontakt med nosrygg sidledes och med det nacken.
Med rätt längd och placering på pinnarna tyglarna sitter på kan man komma närmst tränskänsla också i form av vilka reflexer som lättare triggas.
Man kan ju testa lite olika och se vad man gillar för feeling, häst och människa. Fattar dock att det kan bli svårt om man inte vill/kan köpa på sig och inte har många att låna.