Vilket bett?

Sv: Vilket bett?

Rider med ett vanligt tredelat bett eftersom det ligger bäst i hästens mun och han trivs bra på det.

På tränset har jag ett Sprenger KK Ultra Aurigan tredelat med fasta ringar, 14mm och 12cm långt - passar henne super och hon tar mkt stabilare stöd på det än på ngt av mina andra tränsbett vi haft på henne!

På kandaret varierar jag mellan två olika stänger (ena från Börjes, den andra från nån internetbutik) - båda raka men den ena med kortare skänklar än den andra. Båda 12,5cm och 14mm tjocka (i kanten, därimellan är de ca 12mm). Som bridong har jag ett tredelat Hansbobett med fasta ringar, 12mm tjockt, 11,5cm långt. :bump:
Funkar mkt bättre med fasta ringar på henne än med rörliga ringar, varför har vi inte riktigt kommit fram till.

Forsythia går med ett Sprenger KK Ultra tredelat bett med rörliga ringar. har inte den ordinarie Aurigan-metallen, utan en "svagare" variant av den (stimulerar inte salivproduktionen lika mkt som Aurigan), minns inte vad det heter just nu. Hade först ett Sprengerbett som ovan, men med Aurigan, och hon saglade ngt kopiöst :p! Vilket gjorde att hon började slicka sig om munnen (inte omtyckt av domare...), och hon känns mkt bättre i munnen med Sprenger - så dte var bara till att köra o köpa ett nytt utan aurigan.
Får se vad hon ska ha för kandarbett sen i höst... :D :banana:

Vad använder du för bett när du rider med träns? just nu rider jag på ett sprenger kk ultra (tredelat) med rörliga ringar o växlar med ett rakt tränsbett med rörliga ringar.
Varför använder du det bettet? sprenger för att hästen verkar trivas med det, samma sak med det raka.
Vad är det som gör det bra på just din häst? ingen aning :p har haft svårt o hitta ngt som passar bra. har ridit mest på rakt bett, då han blivit orolig när han haft tredelat/tvådelat men sprengerbettet verkar funka bra! :)

Vad använder du för bett när du rider med träns?
Använder ett tredelat bett från globus

Varför använder du det bettet? Vad är det som gör det bra på just din häst?
Försökte med ett tvådelat när jag fick honom, men man märkte rätt snabbt att han inte trivdes Stack upp nosen när man tog lite i honom, och blev stum.
Han gillar lite rörlighet i munnen när man rider, vilket gör det tredelade toppen. Sen är det lite smalare än det jag hade innan, så det får plats bättre i hans lilla ponnymun. Gått tillbaka till det tvådelade ett antal gånger, men då känns han inte helt tillfreds.

Har ett Sprenger Dynamic RS med rörliga ringar.
Funkar bra och pollan tar ett bra stöd på det.
Rider ibland på ett vanligt tre delat också.

Varför använder du det bettet? Vad är det som gör det bra på just din häst?

Ett tredelat sweet iron-bett oavsett vad vi gör. Hästen verkar trivas med det bettet och fungerar bra.

jag använder ett tre delat sprenger bett. detta bett har jag använt på alla mina hästar och älskar det.

Det ligger bra i munnen och hästarna trivs på det. är STOR skillnad mot andra tre delade bett jag provat av andra märken. så detta är min favorit och jag skulle aldrig byta mot något annat märke.

Vad använder du för bett?
Varierar mellan ett tunt 3 delat och ett kimberwick rakt me tungfrihet och kindkedja.
Varför anvädner du det bettet?
Han tuggar inte på kimbereick-bettet utan suger och håller inte på med tungan. 3 delade funkar han bra på men biter och håller på me tungan lite.
3 frågan samma som ovan. Fuknar super me kimberwicket!!

Sprenger tredelat med rörliga ringar, globus tredelat med rörliga ringar, globus tredelat med fasta ringar, globus tvådelat med fasta ringar, stång fårn sprenger och en vippstång från globus.

Olika på olika hästar beroende på vad de trivs med :)

Kl

Tredelat med fasta ringar. Ev rakt med fast ringar. Eller kandar, men det är inte så ofta. Tycker hästar verkar gilla de fasta ringarna bättre, eller kanske bara inbillar mej det:confused:

Rider med rakt och tredelat tränsbett med lösa ringar. Hästen trivs bra på båda, bäst på det raka. Har ej provat tvådelat.

Rider även med rakt pelham ibland ute som han funkar väldigt bra på.

Kl

Tredelat med fasta ringar. Ev rakt med fast ringar. Eller kandar, men det är inte så ofta. Tycker hästar verkar gilla de fasta ringarna bättre, eller kanske bara inbillar mej det:confused:

Kan nog stämma för vissa, min häst tvärhatade fasta ringar däremot :) , varierar väl från varje individ .. :D

Jag byter bett var 2-3e dag. Just nu i stallet så har jag: Ett träns med remont-grimma och 3-delat bridong bett. (Dressyr), Ett pullarträns med 3-delat vanligt bett, Ett träns med snokrem och ett 2-delat träns bett & ett hakamore. Hon kan bli stark och ligger på bettet mkt i skogen och när jag hoppar så då använder jag för det mesta Hakamoret eller pullartränset. :)

// Fannie & Okay Bambi <3

Dressyr på bana 3-delar sprenglerbett
Ute odelat gummipelham med delta, om jag rider med det inne så har jag två tyglar
Varför använder du det bettet?
Tränsbettet för att försöka få en mjukhet i munnen, pelham för att han så järkla stark
Vad är det som gör det bra på just din häst?
För att han får lära sig att lyssna mer med tränsbettet,och jobba igenom sig mer med pelhamet samt inte dra så mkt.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 481
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg