Vilket bett när ni kör?

Lydia

Trådstartare
Vad kör ni med för bett på inkörd häst? Har ni väldigt milda bett eller har ni betslat upp som säkerhet?

Tex vid skogsjobb? (dra timmer etc) Dressyrkörning? Maraton? Motionsköra till vardags? Köra i trafik/annat "med mkt liv och rörelse"?

Sv: Vilket bett när ni kör?

Min häst kördes in på vanligt tränsbett som blivande 3-åring och tränaren påpekade NOGA vikten av att hästen hade rejält med respekt för bettet (utan att för den skull vara rädd för bettet/inte bjuda fram till bettet).

Eftersom jag dock inte är alls bra med tömmar så blev det snarare motsatt problem när jag började köra själv och jag löste det med att fästa en pelhamdelta mellan sidoringarna på hästens vanliga engelska nosgrimma och bettet. Satte tömmarna i deltan.

Vi kör ett fåtal gånger per år för att hästen tycker det är så himla kul och deltan får fortfarande hänga med, hästen blir nu 8.

Dock så är mitt lilla djur nog urtypen på "inte uppbetslingsbar". Man får helt enkelt aldrig känslan av att behöva ett skarpare bett utan problemet är snarare att få hästen fram till bettet så man får en broms. Dvs ett skarpare bett skulle bara ge mindre kontroll. Dessutom är han sjukt röststyrd och stoppkommandot blev väl inpräntat (på order av samma tränare) direkt.

Jag skulle aldrig köra en häst med bett utan kindkedja ute, enda undantaget är väl stängslad plats. Eftersom jag inte gillar effekten av ett ledat bett i hästens mun tillsammans med kedja, blir det automatiskt en stång. Man har bara bettet när man kör och olyckor händer lätt om du inte kan hantera en uppskrämd häst.
Idag finns dock otroligt många milda mundelar i stångutförande så uppbetslingen ser jag inte som ett problem:)
(Naturligtvis finns det undantag, det finns alltid, se inlägget över :) )

Senast ändrad:

Varierar mellan ett tvåledat fullcheek och något stångbett, antingen postkandar med 2 ringar eller ett kimblewick.

Jag kör helst med stångbett (självklart med kedja). Det känns säkrare även om min häst är lydig, saker kan hända och man har mer att säga till om med en stång.

Jag och min travare kör bara för motionens skull. Kör i skog, på ängar, grusvägar och mindre biltäta vägar och använder ett vanligt 3-delat bett med fasta ringar.

Jag kör med ett vanligt eggbett, tvådelat och ganska tjockt. Ingen kedja eller nåt.
Har aldrig upplevt några problem med det, vare sig när det kommer till broms eller hästens villighet.

Använder det bettet oavsett vilken typ av körning jag pysslar med (vagn, tömkörning, skogsarbete..).

Jag funderar på att ha "vanligt" bett när jag kör i skogen (drar timmer tex) och när jag rider, och något stångbett med skänklar när jag kör på "vägar" mm. Postkandar, grodbett eller kimblewich tex.

Jag har hittills kört med vanligt tränsbett, men funderat på det här med om jag skulle kunna hålla henne om hon skulle bli skrämd.

Vad ska jag köpa för bett, någon som kan rekommendera något? jag har tittat på postkandar, men har ingen aning om de är bra. Sen är det ju det här med storleken också, hon har ett 10.5 nu men det är på gränsen till för stort, vet inte om 10 finns?

Jag kör mina shettisar på tredelat med parerstänger. För min del(med mina ponnysar) känns det inte som att jag har mer kontroll om jag skulle betsla upp, snarare att ponnyn blir mer skrämd av att det gör ont i munnen också. Men det är såklart olika för alla. Jag har full förståelse för att de som kör större hästar använder någon typ av stångbett. Jag hade nog inte ens vågat köra stor häst själv ;)

ett rakt oledat bett är inte så "farligt" om det är 0,5 cm för stort, så 10,5 kan säkert funka i sånt bett. Det är ju viktigare att två och tredelade bett inte är för långa :)

Jag fick se en troligtvis bukevidrig (?) film min pappa tagit i helgen. En man med 3 ardennerhästar som hämtad hem stock i skogen. Hästarna stod och åt med hängande tömmar medan mannen vänd åt andra hållet ägnade sig åt att lasta på släpet. De gick några steg så fort han tog tömmarna till nästa lilla stockhög, stannade på kommando och började äta igen. Vad jag kunde se var det varken nosgrimmor eller stångbett och som sagt, han lämnade tömmarna bakom sig när han lastade vad man kunde se.

Varför är det ofta (?) en regel att betsla upp när man kör? Jag förstår att man behöver säkerheten att kunna stanna men varför är det = skarpare bett?

Visst är det underbart att se den typen av arbete med häst? :love:

Jag kanske är ett unikum, men jag har uppfostrats med att en körhäst inte ska ha nosgrimma, och att ett vanligt tvådelat bett är super. Hästen ska svara på ljudkommandon, den ska vara lugn och stabil innan man sätter den för vagn. Man ska kunna spänna för den själv utan krusiduller, start och stopp ska fungera.
En duktig brukskusk sa en gång till mig att de bästa hästarna är "omprogrammerade" så de stannar när de blir lite skrämda. Blir de mycket skrämda kommer de sticka oavsett bett och det bästa man kan göra då är att hoppas att ingen skadar sig. Han sa även att det bara är fyllesvin och zigenare som galopperar med vagn.

Verkligen! Hästarna var så häftiga! Stannade direkt på kommando och kopplade genast av. Fanns det mat så åt de annars stod de och tittade sig omkring. Direkt när han tog tömmarna igen började de dra och hade superkoll på vart de skulle. Sedan total avkoppling igen!

Jag är helt med dig! Mycket av det du skriver fick även jag med mig av min körtränare under inkörningen.

Men det verkar vara två lägen, antingen är hästen säker med tränsbett eller så "ska" man mer eller mindre betsla upp.

Använder Kimblewick med tungfrihet inställt på mildaste sättet. Kör för tillfället mest ute. Kör jag dressyr (händer sällan pga ingen bra vagn) så använder jag ett fullcheekbett.

Kör tyvärr inte i skogen, men hade jag gjort det hade jag använt ett fullcheekbett, vill inte ha stång i skogen.

Jag kanske är ett unikum, men jag har uppfostrats med att en körhäst inte ska ha nosgrimma, och att ett vanligt tvådelat bett är super. Hästen ska svara på ljudkommandon, den ska vara lugn och stabil innan man sätter den för vagn. Man ska kunna spänna för den själv utan krusiduller, start och stopp ska fungera.
En duktig brukskusk sa en gång till mig att de bästa hästarna är "omprogrammerade" så de stannar när de blir lite skrämda. Blir de mycket skrämda kommer de sticka oavsett bett och det bästa man kan göra då är att hoppas att ingen skadar sig. Han sa även att det bara är fyllesvin och zigenare som galopperar med vagn.

Såhär är jag också lärd, förutom med tvådelade bett...Rakt eller tredelat ska det vara!:D MEN jag är också lärd att det inte är fel att betsla upp, eftersom du kan få en finare komunikation via tömmen med ett ngt skarpare bett och att nosgrimma är bra att ha då det blir svårare för hästen att klia av sig huvudlaget då;) Kanske jag som är konstigt ärd vad vet jag...

Jag tror det beror mycket på vilken tradition man är upplärd inom :idea:
Ärligt talat tror jag att det bästa är att använda den utrustning som passar en själv och hästen bäst.

Jag har förut bara kört med ett tvådelat halfcheek bett, men varierat ibland med ett rakt tränsbett. Men efter råd av en tränare så har jag bytt till ett liverpoolbett och hästen verkar trivas mycket bättre med det.
Hästen är en tjurskallig gammal travare som gått emot bettet endel, men nu lyssnar han mycket bättre. Tror det kan ha att göra med att han inte förknippar ett stångbett med travkörning eftersom det ger en annan effekt. Med det tvådelade bettet fick man alltid öppna munnen med en tumme i mungipan, men nu gapar han snällt för bettet, tar det som att han gillar det mer.

Känner att för vår trygghets skull behöver vi ett liverpoolbett.

Anv'nder det till attg körning, alltså till körturer ute och till dressyrkörning. Tanken är även att ha det på tävlingarna.

En duktig brukskusk sa en gång till mig att de bästa hästarna är "omprogrammerade" så de stannar när de blir lite skrämda.

Omprogrammerade? Gör inte de flesta just så? Stannar och tittar när de blir lite rädda? Vi har en (av sju) som inte gör det, utan lika gärna kan skygga/vända/kasta sig (henne tänker vi inte köra in). Men vi har inte tränat de sex andra till att stanna och titta när det är något som är läskigt inom de 180 graderna som kan räknas som "framför" (är det läskiga bakom så tar de några skutt framåt i allmänhet), utan det är naturligt för dem sedan de var små.

Tack och lov har vi hittills inte stött på något med någon av de sex "normala" (;)) hästarna som varit så skitläskigt att de stuckit iväg okontrollerat. Undantagshästen som har nerverna utanpå har stuckit iväg 1-200m utan att det gått att få hejd på henne.

Åh, och jag kör med tredelat med fasta ringar på våra tre (har även tömkört i grimma). Jag har bara nöjeskört i skogen och småvägar och har alltså aldrig kört där det varit hårt trafikerat eller livligt (vi kan köra miltals utan att träffa på en enda bil om vi skulle vilja). Jag har heller inte dressyrkört eller provat maraton. Jag ska påbörja en kurs om ett par veckor, och får förmodligen lära mig lite dressyrgrunder då.

Det har inte varit några problem hittills med betselvalet egentligen. Men jag har funderat på att betsla upp ifall något skulle hända som kräver bättre kontroll. Jag har aldrig haft några problem men kontrollen på tränsbett när jag ridit på de aktuella hästarna heller (hade på stenåldern en b- och en d-ponny som kunde vara besvärliga och som jag i vissa sammanhang betslade upp). Men jag känner mig osäkrare som kusk än som ryttare eftersom jag är grön kusk, så det är väl mest därför jag funderar på att betsla upp när jag spänner för vagnen. :)

Det är långt ifrån alla hästar som stannar när de blir rädda, de är trots allt flyktdjur. Det räcker med att läsa ett par trådar här på Buke för att förstå att det är många som har problem med att hästarna går sin väg när de blir skrämda eller obekväma i situationen.

Mina hästar stannar när de blir skrämda, men det är för att jag lär dem att göra så. Alltså "omprogrammerar" flyktbeteendet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar